علی اصغر ادبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه هفتگی پاسخگویی مدیران استان خراسان رضوی به درخواستها و شکایات مردم به صورت مستقیم و برخط با حضور مدیران کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، دفتر امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان خراسان رضوی و ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک مشهد برگزار شد.
وی ادامه داد: درخواست اختصاص زمین و وام برای توسعه کارگاه از جمله موارد مطرح شده در تماس با مهدی تقوایی مدیرکل دفتر امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری استان خراسان رضوی بود.
معاون ارتباطات مردمی دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی گفت: همچنین درخواست راهنمایی درخصوص شرایط دریافت وام بانکی از جمله درخواستهای مطرح شده با ناصر فخر موحدی مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی استانداری استان خراسان رضوی بود.
ادبی افزود: درخواست راهنمایی برای ترخیص کالا از موارد مطرح شده با امید جهانخواه ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و مدیرکل گمرک مشهد بود.
وی ادامه داد: درخواست رسیدگی به مشکل راه اندازی پرورش ماهی از جمله موارد مطرح شده با مرتضی اشرفی معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری استان خراسان رضوی بود.
معاون ارتباطات مردمی دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۵ مدیر ارشد استان از جمله استاندار و معاونان وی، مدیران کل دستگاههای اجرایی، فرمانداران و شهرداران مراکز شهرستانها و ۵۴ نفر از معاونان ادارات کل استان با حضور در سامانه سامد به صورت بر خط پاسخگوی مشکلات مردم شدهاند.
ادبی افزود: از ابتدای امسال هزار و ۵۵۶ تماس مردمی شامل هفت هزار و ۷۶ دقیقه مکالمه در این سامانه انجام شده و هزار و ۳۴۷ مورد از درخواستهای مردمی برای پیگیری و حل مشکلات در سامانه ثبت شده و ۲۰۹ مورد نیز همزمان پس از تماس تلفنی رفع مشکل و مشاوره شده است.
سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت با عنوان "سامد" از سال ۱۳۹۶ در دولت تدبیر و امید طراحی و راهاندازی شد که خراسان رضوی یکی از پیشگامان بهرهگیری از این سامانه در کشور است و هماکنون حدود چهار سال از فعالیت این سامانه در استان میگذرد.
به منظور رسیدگی به درخواستهای مردم و افزایش رضایتمندی اجتماعی، بر اساس برنامه زمانبندی مشخص، هر هفته چند مدیر دستگاه اجرایی استان در استانداری خراسان رضوی حاضر شده و از طریق سامانه الکترونیکی "سامد" به صورت برخط و مستقیم پاسخگوی مشکلات شهروندان در استان خراسان رضوی هستند.
کسانی که در دریافت خدمات از دستگاههای اجرایی خراسان رضوی دچار مشکل هستند میتوانند طبق هماهنگی و اطلاعرسانی انجام شده از طریق سامانه ۱۱۱ با مدیر ارشد آن دستگاه تماس گرفته و مشکلات و درخواستهای خود را مطرح کنند، پرتال اطلاع رسانی ارتباطات مردمی استانداری خراسان رضوی زمان حضور مدیران دستگاههای اجرایی را برای اطلاع مردم از چند روز قبل به رسانهها اعلام میکند.
پاسخگویی مدیران به مطالبات مردم از طریق این سامانه تاکنون در بسیاری از موارد بازتاب مثبت در امیدآفرینی، افزایش اعتماد عمومی به کارگزاران دولت و کاهش تنشهای اجتماعی در کشور به ویژه در استان خراسان رضوی داشته است.
علاوه بر مدیران کل، استاندار و معاونان بخشهای مختلف استانداری نیز به مناسبتهای مختلف در این برنامه شرکت میکنند و به پرسشها و مشکلات مردم پاسخ میدهند.
این سامانه در شیوع کرونا نقش مهمی در برقراری ارتباط مردم با مدیران داشته است که بدون الزام به مراجعه حضوری از طریق شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت (سامد) در قالب تماس با شماره ۱۱۱ از تماهی شهرها و روستاهای استان ایدهها، پیشنهادها، انتقادها، شکایتها، مشکلات و درخواستهای خود را بدون واسطه در گفت و شنود با استاندار و دیگر مدیران استان مطرح کردهاند.