به گزارش ایرنا، حسنعلی اصغری روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از دانش آموزان و معلمان پژوهشگر استان، افزود: در حال حاضر دانایی محوری یکی از معیارهای اساسی پیشرفت و توسعه هر جامعه بوده و معیار سنجش دانایی نیز میزان تولید و مصرف علم در جامعه است.
وی اظهار داشت: زیرساخت پژوهش بیش از هرجای دیگر باید ابتدا در مدارس فراهم شود تا با تربیت نیروهای مستعد و خلاق از اتلاف منابع و انجام کارهای تکراری پرهیز گردد.
اصغری اضافه کرد: در تمامی سطوح مدرسه باید دانشآموزان برای تبدیل شدن به پژوهشگر تربیت شوند، بنابراین دانشآموزان باید به سراغ منابع درسی دیگر نیز بروند و لازمه این امر، تغییر در شیوه تدریس در میان معلمان است.
این مسوول با بیان اینکه در آموزش و پرورش، سه موضوع آموزش، پرورش و توانمندسازی باید مدنظر باشد، افزود: دانشآموزی که به دانشگاه ورود پیدا میکند باید با الفبای پژوهش از قبل آشنا شده باشد از این رو انتظار میرود که از میان دانشآموزان، پژوهشگران برتر رشد پیدا کنند و در واقع الفبای پژوهش باید در آموزش و پرورش به دانشآموزان آموزش داده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه مسیر توسعه هر کشور از آموزش و پرورش میگذرد، گفت: پژوهش یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه و پیشرفت کشور است که جامعه را به سمت تحرک علمی سوق میدهد.
وی خاطرنشان کرد: باید به آموزش و پرورش خلاق و تفکر محور روی آورد چون گسترش فرهنگ پژوهش و پرسشگری یک شعار اساسی در آموزش و پرورش بوده و تربیت دانش آموزان پژوهشگر و جستجوگر مهمترین رسالت آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: نگاه تحولگرایانه برای هر سازمانی یک ضرورت است که شروع آن باید از حوزه تحقیق و پژوهش باشد.
وی، نظام آموزشی پویا را در گرو برخورداری از معلمان پژوهشگر دانست و بر حمایت از تحقیق و پژوهش در مدارس تاکید کرد و افزود: برخورداری از معیشت مناسب، حق مسلم جامعه فرهنگی است و تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به کار می گیریم.
اصغری اضافه کرد: اگر انتظار داریم فعالیتهای علمی و تربیتی در مدارس به بهترین نحو ممکن انجام شود، سیاستگذاران و خط مشینویسان جامعه باید به این مهم توجه کنند.
در ادامه از تعدادی معلمان و دانش آموزان برتر پژوهشگر استان تجلیل به عمل آمد.