ارومیه- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با بیان اینکه جامعه دانشگاهی باید پیشرو در روشنگری باشد، گفت: جبهه حق و مطالبه گری باید در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه ارومیه اظهار داشت: مقام معظم رهبری مطالباتی از جامعه دانشگاهی دارند که امیدواریم در دوره جدید مورد توجه قرار گیرند.

وی با انتقاد از کم رنگ شدن فضای صمیمیت در دانشگاه‌ها، بیان کرد: در گذشته یک رابطه صمیمی حتی بین تفکرات مختلف در دانشگاه حاکم بود که این مورد کم رنگ شده است؛ باید محیط دانشگاه را به یک محیط شاد توام با آرامش تبدیل کرد.

امام جمعه ارومیه نقش آفرینی نکردن دانشگاه‌ها در فضای جامعه را آفت دانست و افزود: معتقدم که در عرصه‌های مدیریتی نیز دانشگاه باید حضور فعالی داشته باشد و ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود.

وی افزود: اینکه یک مدیر ارشد استانی در چهار سال فقط یک یا ۲ بار در دانشگاه حضور یافته است، یک ایراد است که نباید در دوره جدید تکرار شود.

حجت الاسلام قریشی فعالیت صرف علم اندوزی دانشگاه‌ها را غیر قابل قبول دانست و گفت: اساتید باید در پرورش نیروهای جوان انقلابی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات کشور به خود ما برمی‌گردد و فشار تحریم‌ها اثرچندانی ندارد؛ اگر رنگ و بوی خدا در محیط کاری مدیران باشد، خدا خودش مشکلات را مدیریت می‌کند.

وی همچنین بر بهره‌مندی از پیشرفت علمی برای توسعه زبان فارسی تاکید کرد و اظهار داشت: باید کاری کنیم که در ۵۰ سال آینده زبان علمی دنیا به فارسی تبدیل شود.

وظیفه دانشگاه گسترش سرمایه اجتماعی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانشگاه‌ها وظیفه سنگین گسترش سرمایه اجتماعی را برعهده دارند، گفت: باید در نظر گرفت که بدون پژوهش توسعه و پیشرفت کشور ممکن نیست.

علی مصطفوی افزود: تولید علم و دانش یکی از وظایف اصلی دانشگاه است که می‌تواند کشور را مستقل کند.

وی همچنین قدمت دانشگاه ارومیه را بیشتر از دانشگاه تهران عنوان کرد و اظهار داشت: ارومیه همواره مرکز علم و تمدن بوده است که باید به دانشگاه ارومیه به عنوان یک پتانسیل ویژه نگریست.

به گزارش ایرنا طی مراسمی دکتر رحیم حب نقی پس از هشت سال از ریاست دانشگاه ارومیه تودیع و  احمد علیجانپور به عنوان رییس جدید این دانشگاه معارفه شد.