بجنورد- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: ۹۸ هزار و ۴۵۷ نفر از بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی استان دارای پزشک خانواده شدندٰ که در این طرح هر ۷۵۰ تا سه هزار نفر زیر پوشش یک پزشک قرار می‌گیرند.

دکتر محسن رعنایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان  بر سیستم نظام ارجاع تاکید کرد و اظهار داشت:  مجموع بیمه شدگانی که زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند مربوط به جمعیت شهری بجنورد، اسفراین، شیروان و آشخانه است.

وی افزود: از مجموع بیمه شدگان ۹۰ هزار و ۶۴۶ نفر مربوط به بیمه سلامت همگانی و هفت هزار و ۸۲۱ نفر نیز مربوط به مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، هر فرد با خانواده تحت پوشش  زیر نظر یک پزشک قرار می گیرد.

وی گفت: اگر بیمار به پزشک متخصص نیز نیاز داشته باشد در صورت رعایت نظام ارجاع از خدمات با تعرفه بیمه ای بهره ه مند خواهد شد.

رعنایی اظهار داشت: هزینه های بیمه شدگان را نیز به صورت سرانه ای به ازای هر بیمار هفت هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار پزشکان قرار خواهیم داد تا تمامی خدمات به مراجعه کنندگان ارایه کنند و در اجرای این طرح پزشک باید برای یکبار تمامی افراد زیر پوشش را از نظر بیماری فشار خون و دیابت را مورد بررس قرار دهد.

رعنایی با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد از جمعیت مشمول را توانسته ایم جذب کنیم گفت: با ۴۵ پزشک برای اجرای نظام ارجاع قرار داد داشته ایم که هم اینک ۱۰ نفر نیز در صف انتظار برای پذیرش هستند؛ دسترسی بیمه شدگان بیمه سلامت همگانی باید گسترش یابد که هر پزشکی درخواست قرار داد داشته باشد در صورت داشت شرایط قرار داد می بندیم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: افراد زیر پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی این سازمان در سطح شهرها علاوه بر دریافت خدمات درمانی دولتی از خدمات مراکز درمانی بخش‌ خصوصی و مطب‌ها نیز بهره‌مند شدند که در این طرح هر بیمار با پرداخت مبلغ ۶ هزار تومان خدمت می گیرد.

وی اظهار داشت: بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی، می‌توانند با انتخاب پزشک خانواده خود و تشکیل پرونده از مزایای ویزیت پزشکان بخش خصوصی بهره‌مند شوند این در حالی است که تاکنون تنها می توانستند از بخش دولتی خدمات دریافت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: ۸۷ درصد پزشکان و مراکز طرف قرار داد این سازمان بیمه‌گر به صورت تمام الکترونیک نسخه ثبت کردند و مابقی نسخه نویسی و نسخه پیچی به صورت نیمه الکترونیک بوده است.

رعنایی اظهار داشت: با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از دی ماه، تمامی تجویزها باید به صورت الکترونیکی انجام شود و سازمان بیمه سلامت ایران بر اساس این قانون تعهدی برای پرداخت نسخ غیرالکترونیک بعد از این تاریخ ندارد.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند افزود: این سازمان بیمه گر با ۱۲۹ پزشکٰ، ۷۴ داروخانه، ۱۳ آزمایشگاه، هشت مرکز رادیولوژیٰ سونوگرافی، ۲۰ درمانگاه، ۱۲ بیمارستان، ۲۰ مرکز فیزیوتراپی، ۴۱ دندان پزشک و۱۳ آزمایشگاه قرارداد دارد، به نوعی ۷۰ درصد جمعیت این خطه زیر پوشش بیمه سلامت همگانی هستند.

۴۴ درصد از جمعیت خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.