بجنورد- ایرنا- نخستین و بزرگترین پروژه آبرسانی خیرساز در منطقه مرزی خراسان شمالی امروز -پنجشنبه- با حضور شماری از خیران، استاندار و مسوولان استانی به بهره برداری رسید.

با افتتاح این پروژه سه هزار و ۱۰۰خانوار ساکن در ۱۸ روستای شهرستان های رازوجرگلان و مانه و سملقان از آب آشامیدنی بهره مند شدند.

 این پروژه که روستاهای سوخسو هاشم، تلکه قوز، مزارجان، پشنده، مزرعه بچه دره، ایپکلی، کمیلی، اسمی دولان، اشرف دره، حسین آباد، تنگه راز، اشتوت پائین، راستقان، چالتپک، کوه قلعه، چاقان، شش خانه و سوخلی را در قالب مجتمع ۱۸ روستایی اشرف دره  تامین آب می کند، به همت خیر نیک اندیش حاج اکبر ابراهیمی مدیر عامل «بنیاد نیکوکاری فرهنگی ابراهیمی» با اهدای مبلغ ۲۸میلیارد و ۱۹۳ میلیون ریال و مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان و همچنین هزینه کرد ۱۹۲ میلیارد ریالی شرکت آبفای استان اجرا شده است.

برای اجرای این پروژه ۳۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و احداث پنج باب مخزن ذخیره آب با حجم ۵۲۰ مترمکعب، برق رسانی به یک باب ایستگاه پمپاژ و بهسازی سه دهنه چشمه توسط بنیاد نیکوکاری فرهنگی ابراهیمی و مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان انجام شده است.

شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این پروژه ۱۸ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ۱۰ باب مخزن ذخیره آب با حجم  ۹۲۰ مترمکعب، برق رسانی به یک باب ایستگاه پمپاژ و بهسازی ۵ دهنه چشمه را اجرا کرد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

 شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن  استان در این شهرستان است.

حدود ۲۳ روستا با ۲۲ هزار و ۶۰۶ نفر جمعیت در رازوجرگلان با تنش آبی مواجه هستند که از این تعداد به ۱۹ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب این استان  دارای ۳۵۶ هزار و ۲۲۲ مشترک آب و ۸۳ هزار و ۷۵۶ مشترک فاضلاب است.

در این استان ۱۱ شهر و ۲۹۷ روستا با تنش آب مواجهند و به ۸۳ روستا با تانکر آب رسانی می شود