ساری - ایرنا - مراسم اختتامیه مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، برگزیدگان مرحله کشوری این جشنواره صبح روز پنجشنبه در مصلای قائمشهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در مازندران، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تجلیل شدند.

در پایان این مرحله که در قالب ۶ گروه برگزار شد ۶ نفر به عنوان قاریان برتر هر گروه معرفی شدند که هر ۶ نفر به مرحله بین‌المللی شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم راه یافتند.

طبق اعلام هیئت داوران سید پارسا انگشتان و سید محمد طاهایی از مازندران، سید جاسم موسوی از خوزستان، سعید عبدی و یونس شاه‌مرادی از تهران و امین عبدی از کرمانشاه به عنوان قاریان برتر مرحله کشوری این جشنواره معرفی شدند.

مازندران سومین قطب قرآنی کشور

 دبیر اجرایی این جشنواره در مراسم اختتامیه ضمن قدردانی از مردم قائمشهر و مسئولان مازندران بابت برگزاری باکیفیت این رویداد گفت: امروز معتقدم که ما سه قطب قرآنی در کشور داریم. بعد از مشهد و تهران که قطب‌های بزرگ قرآنی کشور هستند مازندران حقیقتا قطب دیگر قرآنی کشور شده است که این تلاش جای قدردانی دارد. 

 محمدرضا پورمعین افزود: ما در کشور برای قرآن خیلی کار کردیم ، اما آن را مردمی نکردیم. خوشبختانه مردم قائمشهر تحت هدایت آیت‌الله معلمی و استاندار از این جشنواره بسیار خوب استقبال کردند. امیدواریم این جشنواره قرآنی طبق دستور مستقیم مقام معظم رهبری به صورت محفل‌های قرآنی برگزار شود.

وی افزود: نمادهای اسلامی در کشور باید تجلی پیدا کند. همسایه‌های ما میلیون‌ها حافظ قران کریم دارند . ما ۸۰ میلیون محافظ قرآن داریم.

تاخیر ۴۰ ساله در تدوین منشور ترویج فرهنگ قرآنی

 رئیس جشنواره تلاوت‌های قرآنی هم در این مراسم گفت: استان مازندران و استان گلستان در مسیر تبدیل شدن به قطب قرآنی قرار گرفته‌اند و این روند خوشحال کننده است.

حمیدرضا نقاشیان اظهار کرد: ۱۶ سال است که این جشنواره را برگزار می‌کنیم و خوشحالم که هر سال استقبال از آن بیشتر می‌شود.

وی افزود: سال گذشته پنجمین فجر تلاوت‌ها را هم برگزار کردیم. در کنار همه جشنواره‌های هنری فجر که سال‌هاست برگزار می‌شوند واقعا جای فجر تلاوت خالی بود. این جشنواره کمک کرد چهره‌های جدیدی پیدا کنیم که از نظر کیفیت اجرا تنه به قاریان شاخص جهان اسلام می‌زنند.

رئیس جشنواره تلاوت‌های قرآنی خاطرنشان کرد: در فضای قرآنی کشور باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود. اطمینان دارم در پرتو فعالیت‌های این دولت فضاهای جدید قرآنی ایجاد می‌شود. ما هم در تلاش هستیم به کمک لحن محترم و کریمانه رهبر انقلاب که توصیه فرمودند جلسات قرآن را برای مردم برگزار کنید بیشتر در این مسیر گام برداریم.

نقاشیان تصریح کرد: به عنوان یک خادم قرآن گله‌مندم که منشور توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی کشورمان سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد. این تاخیر ۴۰ ساله برای این که در فضای منسجم قرآنی واقع شویم قابل قبول نیست.برای جبران این خلاء همگی موظف به حضور و کمک برای جهت دادن به این توسعه هستیم. امیدوارم در آینده بتوانیم فضای قرآنی کشور را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

استقبال میلیونی از پنجمین  فجر تلاوت

دبیرکل جشنواره تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم نیز در این مراسم ضمن اشاره به پیشینه شکل‌گیری این رویداد بین‌المللی از یک هیئت قرآنی کوچک در تهران، گفت: اگر مسئولان به محافل کوچک قرآنی در شهرستان‌های سراسر کشور توجه کنند ده‌ها نمونه از این جشنواره در شکل می‌گیرد.

داوود جعفری افزود: استقبال از رویدادهای قرآنی در کشور کم‌نظیر است. پارسال در مرحله پایانی پنجمین فجر تلاوت قرآن کریم برای انتخاب قاری برتر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نظرسنجی اینترنتی شرکت کردند. این آمار بیانگر نفوذ و رسوخ قرآن در جامعه است.

وی اظهار کرد: مردم ما با هر نگاه و نگرش اجتماعی قرآن را در دل خود دارند و از ان جدا نمی‌شوند. افزایش برنامه‌های قرآنی در این جامعه با کمک‌ خود مردم امکان‌پذیر است و فقط اندکی توجه و حمایت‌ مسئولان را می‌طلبد. 

فینال مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی قران کریم با حضور قاریان ممتاز کشور در قالب شش گروه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دو نوبت ساعت‌های ۱۴و ۱۸ در سه شهر قائمشهر، ساری و گرگان برگزار شد. تعدادی از اساتید ممتاز بین‌المللی قرآن کریم از جمله حاج حمید شاکرنژاد، حاج حسین رفیعی، حاج قاسم مقدمی، حاج جعفر فردی، حاج مرتضی خرمی و حاج حسین فردی در این مسابقات حضور داشتند.