مجید دانا روز جمعه به مناسبت هفته پژوهش به خبرنگار ایرنا گفت: پژوهشسراهای دانش آموزی بیشتر به صورت خودگردان اداره شده و منابع آنها از محل برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی و مشارکت خیران تامین می شود و کمکهای ادارات آموزش و پرورش بسیار ناچیز است و جوابگوی نیازها نیست.
وی افزود: پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) گناباد در گذشته به صورت آزمایشگاه تحقیقاتی فعالیت داشته و امکانات آن در همان میزان است و به روز رسانی نشده است لذا توجه بیشتر وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری را میطلبد.
مدیر پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) گناباد ادامه داد: تعامل بین دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با این پژوهشسرا نظام مند و سیستماتیک نیست و بیشتر بر اساس سلیقه مدیران است در حالی که باید بر اساس موازین قانونی موظف به همکاری با پژوهشسراها باشند.
وی گفت: باید امتیازاتی برای مدیران دستگاههای اجرایی و مسوولان و اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در همکاری با پژوهشسراهای دانش آموزی در نظر گرفته شود و اساتید دانشگاهها موظف شوند ساعتهایی از فرصتهای مطالعاتی خود را در اختیار تحقیقات دانش آموزی قرار دهند تا به توسعه و بالندگی این بخش کمک کنند.
دانا با بیان اینکه یکی از اهداف پژوهشسراهای آموزش و پرورش آن است که دانش آموزان با خلاقیت و نوآوری محصولی را تولید و در مسیر و فرآیند تجاری سازی آن حرکت کنند افزود: چون بیشتر وقت دانش آموزان به مباحث درسی و کنکور اختصاص دارد دانش آموزان کمتر فرصت فعالیت در این بخش را در دوران تحصیل پیدا می کنند.
وی ادامه داد: برای کاهش این مشکل باید پژوهشسراهای آموزش و پرورش در هر هنرستان فنی و حرفهای دارای یک اتاق فکر یا جایگاه باشد و از نزدیک با فعالیتهای دانش آموزان ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و آموزش و پرورش هم باید محصولاتی را که توسط دانش آموزان تولید می شود تا مرحله تجاری سازی حمایت کند.
مدیر پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) گناباد گفت: در بسیاری از ادارات آموزش و پرورش هنور معاونت پژوهشی فعال نشده یا ایجاد این معاونت منوط به سرانه و میانگین خاصی از نظر تعداد دانش آموز است در حالی که پژوهش یک امر کیفی است و نباید درگیر مسائل کمی شود و این معاونت باید در تمامی ادارات آموزش و پرورش دایر شود.
وی از دولت و وزارت آموزش و پرورش خواست برای شکوفایی بیشتر پژوهشهای دانش آموزی امتیازاتی در فرآیند تحصیل یا کنکور برای دانش آموزان فعال در بخش پژوهش در نظر بگیرند.
دانا افزود: اگر دانش آموزی رتبه های ممتاز و حتی رتبه نخست پژوهشهای دانش آموزی در سطوح استانی یا کشور کسب کند امتیازی برای وی در کنکور و پذیرفته شدن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ندارد و نبود این امتیاز در فرآیند تحصیل باعث شده انگیزه دانش آموزان در این زمینه کاهش یابد.
۲۰ تا ۲۶ آذر ماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.
هزار و ۸۰۰ فرهنگی در هزار و ۳۱ کلاس درس در قالب ۲۵۰ مدرسه، تدریس ۱۸ هزار دانش آموز را در مناطق شهری و روستایی گناباد بر عهده دارند.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.