مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: در راستای توسعه خطوط قطارشهری این کلانشهر، خط سوم آن نیازمند پیگیری جدی برای اتصال به فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه مسافربری است.

سید عبدالله ارجائی عصر پنجشنبه در همایش تخصصی حمل و نقل و ترافیک در مشهد افزود: توسعه شریان های حیاتی برای حمل و نقل بازدهی زودهنگام ندارد اما مشکل مردم را حل می کند.

وی ادامه داد: از وزیر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم همراهی لازم را برای آغاز و تسریع ایجاد شهرک فرودگاهی در مشهد داشته باشند تا در زمینه رفع آلودگی هوا نیز گره گشایی شود.

شهردار مشهد در خصوص توقفگاه های حاشیه ای این شهر نیز گفت: باید آسیب های این پروژه رفع شود، هزینه توقف در یک خیابان نباید در تمام ساعات شبانه روز و در تمام محلات یکسان باشد.

وی افزود: رویکرد پارک حاشیه ای، نگاه درآمدی نیست، قسمتی از برنامه ما برای کنترل ترافیک است.

ارجائی ادامه داد: توقفگاه های اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) باید زمانبندی شوند، این توقفگاهها برای زائر است نه آنکه یک مغازه دار از صبح تا شب خودرو خود را مقابل مغازه اش متوقف کند.

وی گفت: انضباط ترافیکی از اولویت های دوره ششم مدیریت شهری مشهد است.

شهردار مشهد افزود: اجرای صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی باید از برنامه روزانه شهروندان باشد، تمام دوربین ها و پلاک ها در اختیار ماست و می توان آمار تلفات را کاهش داد و اگر کسی خطا کرد برایش پیامک ارسال شود.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این همایش گفت: شهرها با مشکلات متعدد نظیر آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستند.

خلیل منبتی افزود: همه افراد در آلودگی هوا سهم دارند و نمونه آن وضعیت سوخت خودروها است، در بسیاری از کشورها در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، سه لیتر بنزین مصرف می شود اما در کشور ما در این مسافت بطور میانگین ۱۲ لیتر بنزین مصرف می شود و یکی از راههای جایگزین، استفاده از خودروهای هیبریدی است.

وی با تاکید بر نوسازی ناوگان فرسوده ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی، تامین اعتبار بسیار سخت است و خرید یک دستگاه اتوبوس یا تاکسی هزینه بسیار دارد.

معاون شهردار مشهد گفت: مدیریت شهری اتوبان و خیابان های بسیار ایجاد کرده و به دلیل کاهش مسافت از زیرگذر استفاده می شود که این امر باعث افزایش آلودگی هوا شده است.

رییس کیمسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این همایش گفت: حمل و نقلی مطلوب است که کرامت ذاتی انسان را تقویت کند، اگر بانوان، کودکان و دانش آموزان در شهر احساس آرامش نکنند، حمل و نقل کرامت محور نیست.

ایمان فرهمندی افزود: ۱۵ درصد جمعیت جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند و به دلیل انجام نشدن مناسب سازی معابر و خیابانها، نمی توانند از خانه خارج شوند و در شهر حضور داشته باشند.

۲۶ آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز حمل و نقل و ۲۶ آذر تا اول دی ماه به عنوان هفته حمل و نقل نامگذاری شده است.