اصفهان- ایرنا- استاد حوزه و دانشگاه گفت: تفکر جدایی حوزه و دانشگاه بر این بود که کارگزاران جامعه و دانشگاه، مصرف کننده علم غربی به اسم پیشرفت و تمدن منهای دین باشند اما خود پیشرفت در جامعه نباشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اژه ای در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان در مصلای امام خمینی (ره) به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه به تعبیری یعنی علم الهی و بشری یکی و با هم جمع شده و خدمات به بشری از یک منبع ارائه شود.  

وی افزود: ارتباط حوزه و دانشگاه در اصفهان از قدیم و از زمان شیخ بهایی شکل گرفته و این در حالی است که علمای برتر حوزه و علم آن زمان یکی بودند.
وی خاطرنشان کرد: تقسیم مهندسی شده آب و طراحی های بی نظیر از مدرسه چهارباغ گرفته تا آثار میدان امام(ره) آثار تاریخی کسانی بود که وحدت حوزه و علم را با هم داشتند.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ اسلام جدایی حوزه و دانشگاه(علم) مطرح شد، ادامه داد: در زمان رضا خان به تدریج  مراکز دانشگاهی منهای دین شکل گرفت و اسلام زدایی از ملت ایران و مغز متفکر دانشگاهی و علمی جدا شد.
حجت الاسلام اژه ای گفت: تفکر غالب رضاخانی مبتنی بر این بود که  مدیریت احتیاجات دنیوی ما باید در دانشگاه طراحی شود و دانشگاهیان مجری آن باشند.
وی اضافه کرد: البته نقش دانشگاه در این زمینه غیر قابل انکار است اما آنها دنبال دانشگاه سکولار و ضد دین بودند.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق این امر راهی جز جدایی روحانیت از مردم نداشتند، تصریح  کرد: شیخ عبدالله حائری در زمان حیات خود با متوجه شدن این مساله، حوزه علمیه قم را تاسیس کرد و سپس آیت الله بروجردی در ادامه این راه شیعه را از انزوا درآورد و مساجد و مراکز زیادی ایجاد شد.

وی ادامه داد: پس از آیت الله بروجردی امام خمینی (ره) سیاست های ناب محمدی را دنبال و به تبیین بین حوزه و دانشگاه پرداخت.

حجت الاسلام اژه ای گفت: امام خمینی(ره) سال ۵۰ زمینه تاسیس حکومت اسلامی را پایه ریزی کردند که نسل آینده به روحانیون بی توجهی نبوده و از نقشه دشمنان به دور نباشند.

وی با اشاره به ایام دهه فاطمیه گفت: حضرت زهرا(س) از دامن پاک خدیجه به سوی عالم نورافشانی کرد و ادامه دهنده راه ۱۲۴ هزار پیغمبر، پاسداری از قرآن و اساس امامت و ولایت است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از دامن این زن ۱۱ امام و حجت الله و اولین انقلاب عقیدتی و فکری در جهان اسلام به پا شد که به گفته دانشمندان اگر فاطمه زهرا(س) نبود حکومت اسلامی شکل نمی گرفت.