بجنورد-ایرنا- نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تجهیز مرکز درمان ناباروری این استان اختصاص یافت که این میزان اعتبار قابل افزایش است.

 سید محمد پاکمهر روز شنبه در جمع خبرنگاران استان خراسان شمالی اظهار داشت: امکانات و تجهیزات بهداشت و درمان باید عادلانه در سطح کشور توزیع شود و مناطق محروم نیز از آن بهره مند شوند.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: اما در این خصوص به جایگاه واقعی نرسیده ایم که در شرایط کرونا مشکلات و کمبودهای مناطق محروم بیشتر نمود پیدا کرد این در حالی است که در کل کشور نیز در شاخص های بهداشت و درمان کمبود وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمبود امکانات و تجهیزات در بیمارستان های این استان در حالی بود که در شرایط کرونا حتی تا ۱۰۰ درصد تخت ها به این بیماران اختصاص یافت افزود: در این استان بیش از یکهزار و ۴۳ تخت بیمارستانی وجود دارد که باید حدود ۴۰ درصد تخت ها به این بیماران و مابقی به سایر بیماران اختصاص یابد.

پاکمهر اظهار داشت: در این شرایط امکانات و تجهیزاتی از جمله دستگاه اکسیژن ساز و سی تی اسکن نیز خریداری و به بیمارستان های استان تحویل داده شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کمبود نیروی کادر بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع در کل کشور به نوعی کمبود پزشک وجود ندارد اما متاسفانه تراکم نیروهای دارای تخصص در برخی از استان ها بالا است که توزیع نیرو ناعادلانه است.

پاکمهر با بیان اینکه طبق آمار ها حدود ۵۵ درصد پزشکان نیز در مراکز استان ها متمرکز شده اند اظهار داشت: علاوه بر این بیش از ۳۰ هزار پزشک نیز از گردونه ارایه خدمات پزشکی خارج شده اند.

 نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس در بخش دیگری از سخنانش نیز بر ماندگاری کادر درمان در مناطق محروم تاکید کرد و افزود: در این خصوص باید اقدامات جدی انجام شود، دادن سهمیه در کنکور سراسری به دانش آموزان خود همان مناطق یکی از راه حل ها است.

پاکمهر افزود: متاسفانه بیشتر پزشکان بعد از گذراندن دوران طرح مناطق محروم را ترک می کنندو بیشتر در مراکز استان ها و استان های بزرگ تر مستقر می شوند که این امر دسترس یبه پزشک برای بیماران در برخی از مناطق را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی پزشک از دانشگاه ها دانش آموخته خواهند شد افزود: اما مکان یابی با برنامه ریزی برای این نیروها انجام نمی شود.

پاکمهر همچنین به کمبود نیروی مرد در بخش پرستاری نیز اشاره ای کرد و گفت: هم اینک بیش از ۸۰ درصد پرستاران زن هستند و مابقی مرد هستتد که در برخی از استان ها به حدود پنج درصد نیز می رسد که این نابرابری در برخی از رشته های دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود: برای جذب نیرو باید در سطح کشور در بخش های مختلف نیاز سنجی شود تا با کمبود نیروی از نظر جنسیتی مواجه نشویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی نیز تاکید کرد و گفت : اجرای این طرح مزایای زیادی دارد که به مرور شاهد آن خواهیم بود که هم اینک بین ۹۸ تا ۹۰ درصد پزشکان طرف قرار داد نسخه الکترونیکی می پیچند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه ابزار اجباری برای الکترونیکی شدن فعالیت پزشکان غیر طرف قرار داد وجود ندارد افزود: اما به اجبار بیماران برای دریافت خدمات به سمت پزشکان طرف قرار داد خواهند رفت که به نوعی سایر نیز به مرور وارد حوزه الکترونیکی خواهند شد.