ارومیه- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: برای سال آینده، ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان پیش بینی شده که شامل بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع ملی، چهار هزار میلیارد تومان منابع استانی و ۲ هزار میلیارد تومان سهم اولیه دولت از صندوق پیشرفت و عدالت است.

ناصر حضرتی روز شنبه در حاشیه جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رشد اعتبارات هزینه ای استان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد، اعتبارات عمرانی ۵۹ درصد و درآمدهای استان نیز ۵۹ درصد البته از محل کشف منابع جدید درآمدی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی پیش بینی شده طی سال آینده برای آذربایجان غربی بیان کرد: در این راستا، رشد ۸.۴ درصدی در بخش کشاورزی، ۹ درصدی در بخش معدن، ۶.۲ درصدی در بخش صنعت و هشت درصدی در بخش خدمات در دستور کار خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت یکی از اقدامات بسیار مناسب دولت برای توسعه استان هاست، ادامه داد: در این راستا، علاوه بر کمک اولیه دولت، از محل فروش اموال مازاد، مازاد درآمد مالیاتی، بخشی از عوارض مالکانه معادن، مشارکت های عمومی و خصوصی، جرایم و مالیات بر ارزش افزوده نیز درآمدهایی به صندوق واریز خواهد شد.

حضرتی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از کمترین میزان رشد را درخصوص رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده دارد، گفت:در این خصوص متوسط رشد کشوری ۷۰ درصد و رشد در این استان، ۵۸ درصد در نظر گرفته شده در حالی که در برخی استان ها این افزایش ۱۷۴ درصد است.

وی افزود: در خصوص اعتبارات هزینه ای نیز سهم استان ۳.۸ درصد بوده و رتبه آذربایجان غربی، نهم کشوری است.

وی اضافه کرد: در اعتبارات عمرانی نیز از رتبه ششم کشوری در سال گذشته به رتبه پنجم رسیده ایم و پس از استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین میزان اعتبار عمرانی به استان اختصاص یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی سهم جمعیتی استان از کل کشور را ۴.۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: سهم بری استان از کل اعتبارات استان های کشور، ۴.۷ درصد بوده و برای اولین بار، بالاتر از سهم جمعیتی شده است.

حضرتی همچنین از وجود هزار و ۶۷۰ پروژه نیمه تمام استانی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح ها سه هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: متوسط پیشرفت این طرح ها، ۴۵ تا ۵۰ درصد برآورد می شود.