قشم- ایرنا- سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با تولید روزانه ۷۰ هزار بشکه قیر در این جزیره، کشور ایران از نظر تولید و تامین این ماده خودکفا می‌شود.

افشار فتح‌الهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ظرفیت تولید پالایشگاه قشم ۱۱ میلیون بشکه در سال است که به خودکفایی اقتصادی در زمینه‌های مختلف کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد: پالایشگاه نفت خام سنگین قشم در ۲ مرحله مختلف با محصول مشابه از جمله قیر به عنوان محصول اصلی و نفت خام سبک به عنوان محصول فرعی در جزیره به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این پالایشگاه در راستای کاهش آلودگی محیط زیست با رعایت تمامی دستورالعمل‌های استاندارد محیط زیست نقش به سزایی در کاهش آلودگی نیز دارد.

وی اظهار کرد: تولید محصولات با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای یورو ۲۰۰۵، بهره‌وری انرژی، بهبود بهره‌وری تجارت و عملیات در صنعت قیر و نفت از جنبه‌های اصلی ساخت این پالایشگاه است.

فتح‌الهی افزود: این پالایشگاه اولین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین کشور است که ۵۰ درصد  محصول قیر و مابقی محصول نفت سبک، نفتا و گازوییل می‍باشد .

وی ادامه داد: ماده اولیه این پالایشگاه از میدان‌های نفتی سروش و نوروز جنوب کشور تامین می‌شود.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.