تهران - ایرنا - شورای عالی آموزش و پرورش، نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش ‌و پرورش را تصویب و منتشر کرد.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش با بهره مندی از مشاوران متخصص در مدارس، مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، مراکز اختلال یادگیری و نقش آفرینی معلمان و مربیان در قالب ایفای نقش مشاوره‌ای کارکنان و رابطان هسته‌های مشاوره در مدارس از جایگاه ویژه‌ای در ایجاد فضای عاطفی، روانی و اجتماعی مطلوب برای حل مسایل و رفع مشکلات و اختلالات روان شناختی و تحصیلی، طرح ریزی مسیر تحصیلی- شغلی، آموزش‌ مهارت های زندگی، توانمندسازی دانش‌آموزان، اولیاء و کارکنان مدارس ایران، قدمتی بیش از نیم قرن تجربه دارد.

طبق این گزارش، با توجه به تکالیف قانونی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنی بر تسری خدمات راهنمایی و مشاوره به تمامی دوره های تحصیلی و همچنین تأکید مبانی نظری سند تحول بر سازماندهی فرآیند یاددهی – یادگیری با نگاه مشاوره ای، ضروری است سازوکارهای لازم برای مشارکت عمومی و حداکثری معلمان، کارکنان مدارس و اولیای دانش آموزان در حیطه‌های رشد شخصی و سازگاری، آموزش مهارت های زندگی، نظارت بر فرآیندهای یادگیری و طرح ریزی مسیر زندگی تحصیلی- شغلی فراهم آید.

بر این اساس، معلمان و کارکنان مدارس به عنوان عاملان و کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره باید در انجام فرآیندهایی از جمله آموزش مهارت‌های زندگی، توانمندسازی روانی – اجتماعی، شناسایی استعدادها، توانایی‌ها و مشکلات و انجام مداخلات مختصر به‌ویژه سیستم ارجاع در کنار مشاوران متخصص مدرسه و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، ایفای نقش کنند.

نظام جامع راهنمایی و مشاوره به استناد راهکارهای ۷-۳، ۳-۲۱، ۴-۲۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور اتخاذ سیاست های یکپارچه، سیستمی و هماهنگ برای بهره مندی ذینفعان (دانش آموزان، اولیا، کارکنان و معلمان مدرسه) در همه دوره های تحصیلی و نقش‌آفرینان درون و برون سازمانی به صورت تعاملی و مشارکتی به تصویب شورای‌عالی آموزش‌وپرورش رسید.