به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری با تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در سه سطح، نظری، نهادی و کنشگری قابل طرح و بحث است، اولین و قدیمیترین سطح بحث در مورد وحدت حوزه و دانشگاه، سطح نظری است که از مدتها پیش شروع شده و تاکنون نیز به پاسخ واحد نرسیده است.
وی پرداختن به مباحثی نظیر رابطه علم و دین، امکان یا امتناع علم دینی، چیستی و مولفه های علم دینی و گستره علم دینی را از مولفههای بحث نظری وحدت حوزه و دانشگاه ذکر کرد و یادآور شد: گرچه پرداختن به این مباحث مفید است ولی نباید رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه را موکول به نتیجه بخش بودن این مباحث کرد، زیرا شاید مانند بسیاری از مسائل فلسفی به نتیجه روشن و مورد اجماع همگان نرسد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما که داعیه تمدنسازی داریم باید از این سطح فراتر برویم، تاکید کرد: باید در سطوح جامعهسازی و دولتسازی قدم برداریم.
کلانتری سطح نهادی را دومین سطح مباحث حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: این سطح از بحث به تعاملات بین نهاد دین و نهاد علم میپردازد و سعی دارد مساله وحدت را به صورت نهادین حل کند. لذا ساختارسازی میکند، شورا تدارک می بیند، کارگروه طراحی می کند و بسیاری از نهادسازیهایی که در کشور در این موضوع صورت گرفته است متعلق به این سطح از بحث است.
کلانتری اظهار داشت: نهاد سازی برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، اگرچه فی نفسه غلط نیست و حتی ضرورت هم دارد، اما اگرهدف نهادسازی دقیق، مشخص و عملیاتی نباشد، معطوف به حل مسایل مشخص و دارای مبانی نهادسازی روشن و شفاف نباشد نتیجه بخش نخواهد بود.
وی نهادسازی موازی و متداخل و نهادسازی نمایشی را آسیب سطح نهادی دانست و خاطرنشان کرد: اگر سطح نهادسازی در حد جلسات و شوراها و کارگروهها باقی بماند و وارد میدان عملیاتی نشود کارایی لازم را نخواهد داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سطح کنشگری و تحول و حل مساله را سومین سطح از مباحث وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: این سطح مساله وحدت را در سطح انضمامی پیگیری میکند.
کلانتری با بیان اینکه تجلی عینی بحث حوزه و دانشگاه در سطح نهادی است، تصریح کرد: این سطح دقیقاً مساله محور است و منجر به تغییر و تحول در سامان اجتماعی و کلیت جامعه می شود.
وی در تبیین سطح سوم هم گفت: این سطح وحدت را از وحدت مسائل آغاز می کند و سعی میکند در خلال گفت و گوی میان علم و دین آنها را به هم نزدیک ساخته و با همزبانی علم و دین به حل مسایل کشور بپردازد.
کلانتری اظهار داشت: در سطح کنشگری، نظام مسایل کشور نقطه تقاطع و تعامل و در نهایت وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی افزود: وحدت در این سطح وحدت نهادین را نیز به همراه دارد و حتی مساله نظری وحدت حوزه و دانشگاه را نیز حل و فصل می کند. چنانچه در بزنگاههای تاریخی کشور ایران از خلال همین اشتراک مسایل و تعاطی (به دست گرفتن) و گفت و گو کنش مشترک برای حل آن این وحدت در سطح عملی و همچنین سطح نظری رخ نمود.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه رویداد انقلاب اسلامی و بالاخص هشت سال دفاع مقدس نمونههایی از تعامل عمومی در کشور بود، یادآور شد: دفاع مقدس مسالهای بود که مرز میان علم و دین و حوزه و دانشگاه را کاملاً از میان برداشت.
کلانتری اظهار داشت: این سطح از پیگیری بحث حوزه و دانشگاه است که ما را وارد مرحله تمدنسازی می کند البته اهمیت سطح سوم به معنای بی اهمیت جلوه دادن سطوح نظری و نهادی نیست، بلکه تنها به معنا حذر از توقف در آن است.
وی ابراز امیدواری کرد که وحدت حوزه و دانشگاه را نه تنها در سطح اساتید و نهادها که حتی مانند ایام جنگ تحمیلی و دیگر رویدادهای مهم کشور ایران در سطح طلبه و دانشجو پیگیری کرد.