محمد تیموری روز یکشنبه در مراسم هفته حمل و نقل و رانندگان در مشهد افزود: در بخش استفاده از سامانه های هوشمند حمل و نقل، سازمان راهداری، پیشرو در نوآوری و فناوریهای نوین است.
وی ادامه داد: نصب دوربین های جدید با اولویت راه های جدید و برای رصد مسیرهای اصلی و شریانی است و از این تعداد ۱۲ دستگاه دوربین نیز سهم خراسان رضوی خواهد بود.
معاون سازمان راهداری گفت: ۵۰ دستگاه باسکول توزین بار در حال حرکت نیز توسط راهداری در جاده های مختلف کشور راه اندازی خواهد شد.
تیموری افزود: ۸۸۰ سامانه نظارت تصویری در کشور فعال است که همه نقاط و گلوگاه های مه گیر و کوهستانی توسط آنها رصد می شود و تصاویر این سامانه ها با پلیس و سایر دوایر نظارتی در کشور به اشتراک گذاشته می شود.
وی ادامه داد: دوربین های نظارتی ابزار مناسبی برای مبارزه با قاچاق است و همچنین در بحران کرونا تمام استنباط و آمار از ترددهای جاده ای در همه گیری کرونا از همین دستگاه ها استخراج شده بود.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تردد شمار، ترددهای جاده ای کشور را رصد می کند و اکنون راهداری به سازمانی تبدیل شده است که براساس اطلاعات تصمیم گیری میکند.
تیموری افزود: در بخش درآمدها، خراسان رضوی رتبه اول کشور را دارد که نشان دهنده همراهی انجمن های صنفی و اقدامات موثر برای جلوگیری از فرار بار دراین استان است.
وی اضافه کرد: طی مذاکرات روسای جمهوری ایران و ترکمنستان ظاهرا قرار است قفل حمل و نقل و تبادلات تجاری بین ۲ کشور در مرزهای ترکمنستان باز شود.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در مدت فعالیت ۱۰۰ روزه دولت، مذاکراتی در سطح ریاست جمهوری، معاون اول رییس جموری با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و عراق صورت گرفته است که نشان از نگاه و تعامل این دولت با همسایگان است.
تیموری افزود: پارسال ۵۰۳ میلیون تن کالا در کشور جا به جا شد و امسال طی ۶ ماهه نخست در مقایسه با مدت مشابه پارسال این رقم ۶ درصد رشد داشته است و با همکاری رانندگان در این بخش، امسال اهداف تامین کالای اساسی در کشور محقق شد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: وظیفه نگهداری از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور را بر عهده داریم که اعتبار لازم برای نگهداری آنها سالانه ۷۲ هزار میلیارد تومان است.
تیموری افزود: متاسفانه سالانه فقط حدود ۱۰ درصد از این اعتبار تخصیص می یابد لذا سازمان نیز به اقدامات کم هزینه زودبازده روی آورده است و از انجام هزینه های اضافی جلوگیری می کند.
۲۲۰ هزار کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و روستایی کشور تحت پوشش خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد.
بیش از ۹۰ درصد جابه جایی کالا و مسافر در کشور در قالب فعالیت ۶۰۰ هزار راننده حرفه ای، ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه و هفت هزار شرکت حمل و نقل صورت می گیرد.