تهران- ایرنا- معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت:‌ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، بر واژه آزادی تاکید کرده اند لذا پژوهش علمی درست آن است که پژوهشگر از آزاداندیشی برخوردار باشد وگرنه معنادار و نتیجه‌بخش نخواهد بود.

به گزارش روز دوشنبه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام نیکزاد عیسی‌زاده در نشست بایسته‌های پژوهش در گام دوم انقلاب با تأکید بر تربیت دینی و تراز انقلاب اسلامی با طرح این سؤال مهم که چرا پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امورد توجه بسیار رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت و بر آن تأکید شده است، اظهارداشت: ایشان در صفحه ۲۷ به بعد این بیانیه که آغاز گام دوم انقلاب را بیان می‌کنند و پس از توصیه‌ها و بایدهای مسیر، اولین عنوان و مفهوم کلیدی‌ که بیان کردند موضوع پژوهش است.

وی افزود: پژوهش پیشران حرکت توسعه در مسیر دانش است و اگر در هر حرکت علمی، پژوهشی عمیق نداشته باشیم، حرکت دانشی ما به نتیجه مطلوبی نمی رسد و اگر هم برسد از عمق لازم بهره‌مند نیست.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: همچنین لازمه دستیابی به اهداف دانش قطعاً پژوهش است و امروزه هر حرکت دانشی که اتفاق می‌افتد یک پیوست دانشی در کنار آن قرار می‌دهند که در راستای رشد و توسعه است و این سند توسعه چیزی غیر از یک پژوهش عمیق برای دیدن ابعاد پدیده نیست که در درون خود آسیب‌شناسی نیز دارد. ذیل بایسته‌ها باید به چند نکته اشاره کنیم. اول اینکه چرا در گام دوم انقلاب باید دنبال بایسته‌هایی باشیم؟ ما می‌توانیم بیانیه گام دوم انقلاب را در حد چند خوانش به عنوان یک متن سیاسی، علمی و فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم. البته برخی به همین خوانش هم نپرداخته‌اند.

عیسی زاده ادامه داد: درباره نامه ۳۱ نهج‌البلاغه اولین سؤال این است که مگر امام حسن(ع) در کنار امیرالمؤمنین(ع) نبودند، پس چرا ایشان نامه نوشتند؟ هدف این بوده که مطالب در تاریخ بماند چراکه نکات مطرح شده در آن بسیار حیاتی است و می‌تواند پیشرانی برای همه جوانانی باشد که می‌خواهند در مسیر تربیت دینی حرکت کنند. بنابراین رهبر معظم انقلاب که چنین بیانیه‌ای را نوشتند، قطعاً به دنبال این هستند که ما به عنوان مخاطبان به دنبال بایدها و نکات دقیقی باشیم که در این بیانیه مورد توجه ایشان قرار گرفته است.

دلایل اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیتی که گام دوم انقلاب و همچنین این بیانیه دارد باید با نگاه به آسیب‌شناسی ۴۰ ساله اول و درس گرفتن از آن بتوانیم نقشه ۴۰ ساله دوم را طراحی کنیم،  یکی از دلایل این مساله تغییرات سیاسی، فرهنگی و معنوی است که در عرصه بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه تاکید کردند که امروزه جامعه غربی رو به متلاشی است الگویی که انقلاب اسلامی ارایه می‌دهد مکتبی است که حرف برای گفتن دارد. لذا گام دوم که یک الگوی تمام‌عیار است اهمیت بسیاری دارد.

عیسی زاده تصریح کرد: امروز از ونزوئلا که در کنار آمریکا قرار گرفته و در خود آمریکا و کشورهای آمریکا چشمشان به مکتب سیاسی ارایه شده توسط جمهوری اسلامی ایران است و این امر نشان می‌دهد رهبر معظم انقلاب به خوبی راهبردهای ۴۰ ساله بعدی را بیان کرده‌اند. باید توجه کرد که وقت بسیار محدود است، چراکه سرعت تغییر و تحول زیاد است و اگر لحظه‌ای درنگ کنیم، شاید فرسنگ‌ها از این تحولات عقب بمانیم و متأثر از هجمه‌های فرهنگی شویم. لذا باید در این بیانیه به بایسته‌هایی توجه کنیم.

وی تاکید کرد: نکته دیگر درباره بایسته‌ها، عقب ماندگی جهان اسلام از غرب است و اگر امروزه پیشرفت‌هایی در غرب رخ می‌دهد ترجمان علمی جهان اسلام است. سیدجمال‌الدین اسدآبادی علت آغاز حرکت خود را همین موضوع می‌داند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها  ادامه داد: همچنین الگو بودن انقلاب ایران برای همه مردم آزادی‌خواه و مخصوصاً مسلمانان دنیا است. امروز بایسته‌های پژوهشی را دنبال می‌کنیم اما در بیانیه گام دوم انقلاب فقط عرصه پژوهش مورد توجه نیست، بلکه عرصه آموزش، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، معنویت و... مورد توجه قرار گرفته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عیسی زاده یادآور شد: بنابراین در اینجاست که باید بایسته‌های پژوهش بر اساس مؤلفه‌های گام دوم انقلاب تنظیم شود و سنخیتی میان آنها وجود داشته باشد. درباره علت اهمیت تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی باید گفت که نقطه ثقل پیشرفت پژوهش در مسیر گام دوم چیزی غیر از تربیت تحت تعالیم دینی اسلامی و اخلاقی نیست که باید در نقطه مرکزی علم و پژوهش وجود داشته باشد.

جایگاه پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی می‌فرماید حرکت تکاملی انسان در زندگی همانند نقاط کنار هم نیست، بلکه یک حرکت خطی است. مقام معظم رهبری نیز بر تداوم گام اول و گام دوم به عنوان یک حرکت خطی و نه دو نقطه کنار هم اشاره می‌کنند. اگر قرار است گام دوم محقق شود، مبتنی بر تحقق گام اول و وابسته به تجربه‌اندوزی و آسیب‌شناسی گام اول است. هدف‌گذاری مشخصی هم برای مسیر تعریف شده است که این هدفگذاری در بیانات حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و امثال شهید مطهری و شهید بهشتی وجود دارد.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه کلمه آزادی را به کار می‌برند. لذا پژوهش علمی درست آن است که پژوهشگر از آزاداندیشی برخوردار باشد وگرنه پژوهش معنادار و نتیجه‌بخش نخواهد بود. همچنین ایشان از انقلاب عظیم و پایدار، درخشان و کشور و ملتی آزاد، مقتدر، باعزت، متدین و پیشرفته در علم، انباشته از تجربیات گرانبها، دارای تأثیری اساسی در منطقه و منطقی قوی در مسایل جهانی سخن می‌گویند. وقتی همه این مؤلفه‌ها در بایسته‌های پژوهشی تحلیل شود، می‌توان برای هرکدام از آنها راهبرد و برنامه نوشت. یک پژوهش کارآمد و نتیجه‌بخش و در تراز انقلاب اسلامی نیز باید بر اساس این مؤلفه‌ها تدوین شود.

عیسی زاده با گلایه‌ای که رهبر معظم انقلاب و بسیاری از دلسوزان از وضعیت پژوهش‌ها داشته‌اند، گفت:‌ گلایه در مورد تأثیرگذار نبودن پژوهش ها است،  اگر پژوهشی تأثیرگذار نباشد، کارآمد نیست، بلکه پژوهش کارآمد باید مساله‌محور باشد. کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مملو از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتری است که خاک می‌خوردند، چراکه مساله‌محور و کارآمد نیستند و به همین دلیل در بسیاری از عرصه‌های صنعتی و اجتماعی دارای مشکل هستیم.

وی ادامه داد: حال چرا امروزه با مشکلاتی در حوزه آب و خاک و سایر مسایل زیست محیطی روبه‌رو هستیم،  زیرا پژوهش باید آنها را برطرف کند و پژوهشی می‌تواند حلال مشکلات باشد که تأثیری اساسی در کشور، منطقه و جهان داشته باشد،  این مسایل باید حرکت ما را در مسایل پژوهشی رقم بزند و باید با توجه به این راهبردها در بیانیه گام دوم انقلاب، مراکز پژوهشی مسایل پژوهشی خود را تعریف کنند.