به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این دیدار که در محل وزارت حمل و نقل انجام شد، «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد و «ناصر حسین بندر» وزیر حمل و نقل عراق در باره آخرین وضعیت اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره بحث و تبادل نظر کردند.
در این دیدار همچنین آخرین روند همکاری های ایران و عراق و مناسبات دوجانبه به ویژه پروژه راه آهن شلمچه - بصره مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور پیشتر اعلام کرده بود که آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه - بصره در انتظار تصمیم هایی است که باید از سوی مقامات عراقی گرفته شود.
نخستین بار در سال ۹۰ ایران و عراق برای ساخت خط آهن شلمچه – بصره، تفاهم نامهای امضا کردند که اجرایی نشد؛ سپس در سال ۹۳ بار دیگر تفاهم نامه احداث راه آهن شلمچه - بصره میان تهران و بغداد به امضا رسید.
طبق این تفاهمنامهها ایران متعهد به طراحی و ساخت یک پل بر روی اروند و طرف عراقی موظف به احداث ۳۲ کیلومتر خط آهن از مرز شلمچه تا ایستگاه راهآهن بصره در خاک عراق شد.
همه این ۳۲ کیلومتر در خاک عراق قرار دارد؛ ۹۰۰ متر نیز عرض رودخانه اروند رود ( شط العرب) است که ایران قول ساخت پل بر روی آن را داده است.
در همین پیوند، «عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور آبان گذشته در گفتوگویی درباره آخرین وضعیت راهآهن شلمچه – بصره اظهارکرد: در پی سفری که نخست وزیر عراق به ایران داشت و دیداری که با رییسجمهوری انجام داد، موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هیات عراقی نظرشان این بود که تیم تخصصی از ایران به عراق برود تا در مورد موضوع های مختلف مذاکراتی صورت گیرد.
وی افزود: در زمان حاضر شرکت احداث راه آهن شلمچه- بصره ثبت شده و آمادگی کامل داریم که در منطقه فعالیتهای تکمیلی مطالعاتی را انجام دهیم. به صورت مکتوب این موضوع به مقامات عراقی اعلام شده و البته انتظار میرفت که عراقیها همراهی بیشتری انجام داده و کارهای تملک زمین را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دهند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: طول راه آهن شلمچه-بصره در خاک عراق حدود ۳۳ کیلومتر است که در آخرین مذاکرات صورت گرفته وزیر حمل و نقل عراق اعلام کرد حدود چهار کیلومتر از تملک اراضی آن را انجام داده است.
به گفته خطیبی، بر اساس پیشنهاد مقامات عراقی، گروههای تخصصی ایرانی و عراقی باید در بغداد ملاقاتی داشته باشند تا در نشستهای کارشناسی این مساله را بیشتر بررسی کنند و مذاکرات بیشتری در این زمینه انجام شود اما نکته اینجاست که باید در وهله نخست بدانیم که درباره چه موضوعاتی میخواهند، صحبت کنند. البته بر اساس هماهنگیهای صورت گرفته قرار است سفری در اسرع وقت برای مسئولان و متخصصان پروژه راهآهن شلمچه- بصره به عراق ترتیب داده شود تا مذاکرات در این زمینه ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در حال هماهنگیهای لازم برای این سفر است، اضافه کرد: اجرای پروژه برون مرزی با توجه به مسائل و مشکلاتی که در طرف مقابل وجود دارد، همیشه زمانبر است و در حال حاضر نیز باید در وهله نخست قرارداد سرمایهگذاری شرکت ایرانی با طرف عراقی زیر نظر کمیسیون سرمایهگذاری عراق امضا شود که هنوز شکل نهایی به خودش نگرفته و امضاء نشده است. از سوی دیگر تملک اراضی باید هر چه سریع تر انجام شود و فعالیتهای دیگری مانند مینروبی این مسیر باید هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرد اما اگر زمین تحویل داده شود و قرارداد مورد نظر امضا شود برای احداث این خط ریلی حدود سه سال زمان نیاز است.