به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مدارس و مراکز آموزشی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانش آموزان بر اساس اطلس یادگیری به صورت مجازی در بستر شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بستههای یادگیری تداوم یافت.
تجربه ۲۰ ماه گذشته از تعطیلی مدارس و آموزش مجازی دانشآموزان نشان داد که هیچ یک از این روشها نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود. در واقع از نظر مسوولان و کارشناسان آموزشی، آموزش از راه دور در برخی دانش آموزان علاوه بر افت تحصیلی، مشکلات جسمی، روانی و عاطفی بسیاری را ایجاد کرده است؛ بنابراین بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
در واقع وزارت آموزش و پرورش پس از گسترش واکسیناسیون عمومی و همچنین کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش حضوری و بازگشایی مدارس با حفظ سلامت دانش آموزان را در اولویت قرار داد.
آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کرد که بر این اساس مدارس در مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز کردند.
همچنین بازگشایی مدارس برای دانشآموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبان ماه و برای دانشآموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه تعیین شد. اما خبرهای متفاوتی پس از بازگشایی مدارس در شبکههای مجازی پخش میشد که یکی از این اخبار افزایش شکایات مردمی در خصوص عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس بود.
محمد حسین کفراشی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره شکایت خانوادهها از رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی در مدارس اظهار داشت: مدارس موظف به رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند و در خصوص عدم رعایت پروتکل ها گزارش و شکایت زیادی به دست نیامده است.
وی افزود: خانوادهها همچنان میتوانند شکایت خود را از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس اعلام کنند و اطمینان داشته باشند که تذکرات لازم به مدیر مدرسه داده میشود.
رییس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی باز بمانند و امیدواریم که حضور دانش آموزان هم به مرور زمان پررنگ تر شود.
کفراشی یادآور شد: ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت آموزش و پرورش در منطقه، استان و ستاد فعال هستند که به شکایتها هم به صورت حضوری و هم در سامانه و در بخش گزارش رسیدگی می کنند.
وی ادامه داد: ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت آموزش و پرورش موظف هستند که بین هفت تا ۱۰ روز کاری به شکایت کننده پاسخ دهند که پیگیری امور صورت گرفته است.
رییس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش افزود: همچنین اطلاع رسانی به شهروندان در بخش گزارش هم پیگیری میشود و اجازه داده نمی شود که موضوع مربوطه ادامه پیدا کند.
بیشترین مورد شکایات در مورد اخذ رضایتنامه برای حضور در مدارس بود
کفراشی در ادامه با بیان اینکه اخذ رضایت نامه از خانوادهها برای حضور دانش آموزان در مدارس، بیشترین موضوع شکایت پس از بازگشایی مدارس بوده است، اظهار داشت: برخی خانواده ها در خصوص بازگشایی مدارس اعلام کردند که مدرسه از والدین برای حضور دانش آموزان در مدرسه رضایتنامه میخواهد که ما هم اعلام کردیم وقتی بازگشایی صورت گرفته است، نیازی به اخذ رضایت نامه نیست.
رییس اداره کل ارزیابی از عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش تاکید کرد: حتی اخبار مربوط به این موضوع در شبکههای مجازی تکرار شد که اعلام کردیم مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیست. در واقع بازگشایی ها صورت گرفته و لازم نیست رضایت نامه به صورت سیستمی و مکتوب اخذ شود.