مهاباد - ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در جنوب آذربایجان غربی گفت: آب سیمینه رود این شهرستان که یکی از رودخانه های مهم فصلی منتهی به دریاچه ارومیه به شمار می رود، در پی بارش باران ۲ روز گذشته در این شهرستان و سر شاخه های آن دوباره جاری شد.

 آوات بازیار روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارش اخیر باران و برف که در ارتفاعات منطقه و در سرشاخه های سیمینه رود صورت گرفت، آب در این رودخانه یک ماه زودتر نسبت به سال قبل دوباره جاری شد.

وی اظهار کرد: اکنون آب وارد حوضه آبریز بوکان و موجب خوشحالی مردم این شهرستان شده است به طوری که برخی شهروندان برای دیدن جریان آب در بستر رودخانه به سیل بند روستای 'کوسه' و 'پارک ساحلی' که در کنار سیمینه رود قرار دارد، می روند و در حال حاضر با مناسب بودن هوا و شرایط جوی در بستر رودخانه در حال تفریح هستند.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های متعدد که از سال ۱۳۸۵ شروع شده و تاکنون کم و بیش ادامه دارد، رودخانه پر آب سیمینه رود از حالت دائمی خارج و به رودخانه فصلی تبدیل شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: آب این رودخانه اکنون به طرف اراضی پائین دشت بوکان و شهرمیاندوآب  و وروستاهای اقماری جاری شده است.

به گزارش ایرنا، سیمینه رود از رودهای مهم آذربایجان غربی است که از کوهستان های منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می ریزد.

شهرستان بوکان مابین ۲ رودخانه سیمینه رود و زرینه رود در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

رودخانه سیمینه‌رود در آذربایجان غربی و در بخش گسترده‌ای از حوزه استحفاظی شهرستان بوکان قرار دارد و از میاندوآب گذشته و زمین‌های فراوانی را در محدوده میاندوآب آبیاری می‌کند.

طول سیمینه‌رود ۲۰۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن در محل 'داشبند' ۲۰۹۰ کیلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ میلیون متر مکعب است.

شهرستان بوکان با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.