تهران- ایرنا- یلدا با سنت‌های خود در طولانی‌ترین شب سال کانون خانواده‌های ایرانی را گرم نگه می‌دارد اما امسال کرونا، اومیکرون و گرانی همه و همه دست به هم داده‌اند تا سرمابخش این کانون شوند.

رسانه‌های مختلف ۳۰ آذر، نگاه ویژه‌ای به شب یلدا و سنت‌های آن داشته‌اند. به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش‌ها و گفت وگوهایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می‌شود.

رسانه‌های اعتدالگرا

آیین‌های یلدایی از شمال تا جنوب

روزنامه همشهری در گزارشی می نویسد: یلدا، سنتی چند هزار ساله است که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب ایران هر قومی آن را به شیوه خود گرامی می‌دارد؛ بلندترین شب سال، آغاز فصل سرما، چله کوچک، شبی که قرار است با خوردن هندوانه و آجیل، انواع غذاهای محلی، دورهمی‌های خانوادگی و بازی‌های چند نفره بهانه‌ای برای گرم‌شدن کانون خانواده‌ها باشد. هرچند در ۲سال گذشته کرونا بر این آیین ایرانیان هم سایه افکند و در اغلب موارد آن را به جشنی دور از هم تبدیل کرد اما امسال هم گویا به ناچار باید با یلدای مجازی کنار بیاییم. نقشه کرونایی ایران این روزها زرد و آبی و خوش‌رنگ‌تر از هر روزی در ۲ سال گذشته است اما در همین روزها، سویه جدید کرونا (اومیکرون) پای خود را به ایران رساند تا یادآوری کند امسال هم باید کمی صبوری کنیم، دورهمی مجازی بگیریم، از آیین‌های شهر خودمان و شهرهای دیگر بخوانیم تا سال دیگر همه به سلامت جمع شویم.

رقابت یلدایی رامبد جوان در غیاب رضا رشیدپور

خبرآنلاین در گزارشی به ویژه‌برنامه شب یلدای تلویزیون می پردازد و می آورد: هر سال به مناسبت شب یلدا، شبکه‌های مختلف تلویزیون برای پخش ویژه برنامه با یکدیگر رقابت می‌کنند. طبق روال معمول، دکور برنامه‌ها با اِلمان‌هایی مثل انار، هندوانه، دیوان حافظ و کُرسی طراحی می‌شود و چهره‌های شناخته شده نیز مهمان برنامه‌ها هستند. با توجه به خبرها، امسال نیز شاهد چنین برنامه‌هایی خواهیم بود؛ در حالی که چهره‌هایی چون رضا رشیدپور، فرزاد حسنی و علی ضیا در شب یلدا روی آنتن دیده نمی‌شوند، نیما کرمی و زینب زارع، منصور ضابطیان، باربد بابایی و مصطفی امامی مجریانی هستند که اجرای ویژه برنامه‌های بلندترین شب سال را در شبکه‌های مختلف سیما برعهده دارند. همچنین رامبد جوان با افتتاحیه «خنداننده‌شو ۳» در شبکه نسیم حضور دارد. شبکه یک قرار است در شب یلدا، ویژه برنامه‌ای به نام «درجه یک» را پخش کند. نیما کرمی که به صورت روتین، هر روز صبح برنامه «صبحی دیگر» را از شبکه آموزش روی آنتن دارد، این برنامه را اجرا می‌کند و زینب زارع همسرش نیز او را در اجرای «درجه یک» همراهی می‌کند. برنامه «یلدای دو صفر» ویژه برنامه یلدایی شبکه دو است که سه‌شنبه روی آنتن خواهد رفت. این شبکه هم مانند شبکه سه از مجری یکی از برنامه‌های روتین خود، به عنوان مجری ویژه برنامه‌اش در شب یلدا استفاده کرده است. شبکه سه امسال هم مانند سال گذشته، برنامه «زوجی‌نو» را ویژه پخش در شب یلدا تدارک دیده است. این برنامه که سه‌شنبه و چهارشنبه‌ ساعت ۲۲:۱۵ پخش می‌شود، سه‌شنبه هفته جاری با حال و هوای یلدایی روی آنتن می‌رود و ساختار آن نیز از مسابقه به برنامه‌ای گفت‌وگومحور تبدیل می‌شود. شبکه پنج تصمیم دارد ویژه برنامه‌ای به اسم «انار» را به مناسبت شب یلدا پخش کند. مصطفی امامی که هر روز شنبه تا چهارشنبه با برنامه صبحگاهی «سلام تهران» در شبکه پنج دیده می‌شود، اجرای «انار» را برعهده دارد.

رسانه‌های اصولگرا

حافظ؛ یلدای شعر فارسی

روزنامه رسالت در گزارشی می نویسد: گمان من که شاید کمی هم خوشدلانه باشد، این است که شب یلدا را دیوان حافظ رونق داده و حفظ کرده است و الا این شب ظرفیت مناسبتی چندانی ندارد یا فرصتی برای مسافرت و دیدوبازدید و تفریح برای مردم پدید نمی‌آورد. در عوض تمام این کارها، بدون برنامه‌ریزی برای سفر یا به جان خریدن خطر کرونا در دیدوبازدید، می‌توان دستی انداخت به دیوان حافظی که در گوشه‌ای از خانه افتاده و احتمالا مدت‌ها است کسی لایش را باز نکرده؛ ولی حتما هست. حمد و سوره‌ای می‌خوانی و شاید هم نمی‌خوانی، بلکه صرفا ناخنت را که بهتر است خیلی هم کوتاه نباشد، لای کاغذهای دیوان می‌اندازی. ممکن است فاز عرفانی خاصی برداری و چشم‌هایت را ببندی و در دلت التماسی هم به حافظ کنی که سر جدت یک شعر مرتبط بیاور و ممکن است تنها یک بسم‌الله بگویی. کتاب موقع فال گرفتن جوری در دستانت جا می‌گیرد که احتمالا صفحه‌ای از میانه کتاب برایت باز می‌شود. کمی اضطراب می‌گیری، چون حافظ قرار است به یک سؤال بله یا خیر پاسخ بدهد: می‌شود یا نمی‌شود؟ به دنبال نشانه‌ای می‌گردی از امید و اگر نیتت مربوط به یک گرفتاری جدی باشد، به‌شدت سرخورده می‌شوی اگر تنها یک غزل عاشقانه برایت باز شود. نمی‌دانم دقیقا باید چه کرد تا غزل بازشده مرتبط باشد اما راهکاری می‌شناسم که ردخور  ندارد و آن اضطرار است. وقتی به اینجایت رسیده باشد، یعنی درست در بالای گلویت، وقتی روزت به‌راستی سیاه باشد و پناه ببری به شعر حافظ، آن‌وقت حتی لازم نیست آداب خاصی را هم رعایت کنی، بلکه نتیجه، اعجاب‌آور خواهد بود. غزل، انطباق بی‌نقصی دارد باحال و روزت. برای این ادعا، استدلالی ندارم جز تجربه شخصی. بارها شده نتیجه فال کاملا بی‌ربط باشد و تنها یکی دو بار این انطباق عجیب‌وغریب رخ‌داده اما همین یکی دو بار چنان از تعجب وامانده‌ام که به فال حافظ ایمانی راسخ یافته‌ام و البته به خود حافظ. اینکه فال چقدر مرتبط باشد، بستگی به حال و احوال خودت دارد. ترکیب نیاز شدید و باور به حافظ، نتیجه حیرت‌آور را خواهد آفرید. در مواقع سختی اگر از خدا راهنمایی بخواهیم، درودیوار می‌توانند نقش دیوان حافظ را برایمان بازی کنند و با سر حکمت بگویند. شب یلدا، شب حافظ است و حافظ تنها شاعری است که علاوه بر روز بزرگداشت، یک‌شب هم به نام و یاد خود دارد. حافظ خود، شب یلدای شعر فارسی است و باوجود حجم کم دیوانش، کهکشانی از معانی و ترکیب‌ها و بدایع را در خود جای‌داده. اگر خواستیم فال بزنیم، خوب است سخنی که دوست داریم مرهم دلمان باشد را از خداوند طلب کنیم، چراکه او به حافظ سخن گفتن و حکمت آموخت و اسرار قلبمان را بهتر از حافظ می‌داند و خواجه شیراز، تنها زبانی واسط میان او و ما.

شهری به رنگ یلدا

روزنامه ایران در گزارشی به حال و هوای خرید هدیه‌های یلدایی در شب چله امسال می پردازد و می آورد: می‌گویند هدیه دادن مناسبت نمی‌خواهد اما به‌هرحال مناسبت‌ها فرصت خوبی برای هدیه دادن هستند. چه کسی است که از هدیه گرفتن خوشحال نشود!؟ بزرگ و کوچک و سن و سال هم نمی‌شناسد. حالا یلدا فرصت مناسبی شده برای هدیه دادن و هدیه گرفتن. قبل‌ترها البته رد و بدل کردن هدیه در یلدا مرسوم نبود و همه چیز به همان دورهم جمع شدن و تناول خوراکی‌های شب چله و تفأل به حافظ ختم می‌شد. اما دو سه سالی هست که تنور هدیه‌های یلدایی حسابی داغ است و ویترین‌ها یلدایی شده و به رنگ قرمز و سبز درآمده‌اند. تقریباً هرچه بخواهید، یلدایی‌اش هست؛ از لباس و کیف و کفش گرفته تا ظروف و وسایل تزئینی. جنب و جوش بازار در واپسین روزها و ساعت‌های مانده به یلدا محسوس است و مردم دور از چشم کرونا مجالی یافته‌اند برای آنکه این شب یلدا را نفسی چاق کنند و در کنار عزیزانشان اوقاتی را به خوشی سپری کنند و البته هدیه‌های یلدایی را هم رد و بدل کنند. «رنگ قرمز در وقت‌های دیگر سال هم طرفدار دارد یا فقط شب یلدا خواهان پیدا می‌کند؟» فروشنده در پاسخ می‌گوید: «قرمز به هرحال رنگ پایه است و همیشه طرفدار دارد، حالا ممکن است خیلی‌ها بسته به موقعیت و سن و سال‌شان آن را برای پوشش انتخاب نکنند اما همیشه رنگ زیبایی است و باید در مجموعه لباس‌ها باشد. افرادی که قرمز را انتخاب می‌کنند معمولاً آدم‌های جسور و پرشور و حالی هستند اما در هر صورت شاید پوشیدن لباس قرمز برای هر مکان و موقعیتی مناسب نباشد. شب یلدا ولی مجوز پوشیدن لباس قرمز را به همه می‌دهد.» یکی‌ دیگر از مغازه‌داران این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «لزوما این‌طور نیست که مردم مناسبتی لباس و زیورآلات بخرند و به میهمانی بروند اما همرنگ شدن با یلدا قشنگ است. حس و حال خوبی به آدم‌ها می‌دهد و انگار همه را همرنگ می‌کند. مردم دوست دارند فارغ از تمام مشکلاتی که دارند، یک شب را در فراغت بگذرانند و خوش باشند. بعضی‌ها برای خودشان خرید می‌کنند و برخی دنبال هدیه خریدن هستند. هر دو حالت هم خوب است. خصوصاً خرید کردن برای بچه‌ها جذابیت بیشتری دارد چون انواع و اقسام لباس‌های بچه‌گانه خصوصاً با طرح هندوانه وجود دارد که خیلی هم قشنگ است.»

سفره یلدای نیازمندان رنگ مهربانی گرفت

این روزنامه در گفت وگویی با سعید فریور مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی انجام می دهد و به نقل از وی می آورد: امسال نیز مانند سال گذشته کمک‌های خیران و نیکوکاران را تا قبل از شب یلدا در بین نیازمندان اعم از خانواده‌های کودکان کار و خیابانی توزیع می‌کنیم و دیروز نیز در مراسمی ۵۰ بسته هدیه شب یلدا به کودکان کار اهدا شد. وی می‌افزاید: امسال در ۱۷ شهرستان استان سبدهای متنوع یلدایی در میان نیازمندانی که از قبل شناسایی شده‌اند، توزیع می‌شود. ارزش ریالی بسته‌های اهدایی شب یلدا بر اساس میزان کمک‌های خیران در هرشهرستان، متفاوت و متنوع خواهد بود اما امسال در مجموع حدود ۴ هزار بسته اهدایی با ارزش بیش از یک میلیارد تومان توزیع خواهد شد. این مسئول ادامه می‌دهد: این بسته‌ها در شهرستان‌های مختلف آماده توزیع بوده به طوری که در شهرستان خوی ۵۰۰ بسته، ۳۰۰ بسته توسط انجمن نابینایان ارومیه و نیز ۳۰۰ بسته هدیه یلدایی دیگر نیز توسط سازمان بهزیستی ارومیه برای مددجویان آماده شده است. در این بسته‌های اهدایی با توجه به نیت و میزان اعتبار جمع شده توسط خیران اقلامی نظیر آجیل، میوه، شیرینی، پشمک و نیز مواد غذایی نظیرانواع کنسرو، روغن، برنج، ماکارونی و... وجود دارد.

دورهمی در یلدای متفاوت

روزنامه خراسان در گزارشی در پاسخ به این سوال که سفره شب یلدا برای یک خانواده ۴ نفره چقدر هزینه دارد؟، می نویسد: طبق آن چه در برخی خبرگزاری ها نوشته‌اند با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت برخی اقلام پرتقاضا مانند مرکبات، انار و... افزایش چشمگیری داشته است. برای بررسی قیمت میوه به سایت بازرگام مراجعه کردیم که اقلام تنظیم بازاری هم در آن به فروش می رسد. در سایت بازرگام هر کیلو انار ۱۶هزارتومان، پرتقال ۱۲ هزارتومان، موز ۳۰هزارتومان، سیب ۱۲ هزارتومان و خیار ۱۰ هزارتومان به فروش می رسد. اگر بخواهید از هرکدام ۲ کیلو تهیه کنید حداقل باید ۱۶۰ هزارتومان بپردازید. هندوانه هم در مغازه از ۷ تا ۱۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. یک هندوانه معمولی حداقل ۴ کیلویی را باید حدود ۳۰ هزارتومان بخرید که سرجمع ۱۹۰تا ۲۰۰هزارتومان هزینه دارد. طبیعتا اگر چند قلم میوه را از این فهرست حذف کنید هزینه هایتان کمتر می شود و حتی می توانید با ۱۰۰هزارتومان این شب را جشن بگیرید و شاد باشید. به یک سایت فروش آنلاین آجیل در مشهدمراجعه کردیم. هر کیلو آجیل ساده ۱۴۷ هزارتومان، آجیل پذیرایی ۲۹۲هزارتومان، آجیل شیرینی حاوی انجیرخشک ۳۳۸هزارتومان، آجیل مغز سفارشی ۴۰۹ هزارتومان و آجیل مغز سنتی ۴۲۳هزارتومان به فروش می رسد. سایت بازرگام هم بسته های ۹۰۰ گرمی آجیل ویژه شب یلدا را به قیمت ۱۹۰هزارتومان و بسته های ۸۰۰ گرمی میوه خشک و مخلوط ویژه یلدا را به قیمت ۱۲۰ هزارتومان به فروش می رساند. هرکیلو شیرینی زبان، پای سیب و نان خامه ای ۷۲ هزارتومان، شیرینی ناپلئونی ۷۷ هزارتومان، باقلوا ۸۵ هزارتومان، شیرینی گل محمدی ۵۷هزارتومان، شیرینی لطیفه ۷۷ هزارتومان و... به فروش می رسد. با این حساب به طور میانگین باید حداقل ۷۰-۶۰ هزارتومان برای خرید شیرینی یلدا در نظر بگیرید.

فلسفه هندوانه‌خوری اول زمستان چیست؟

خبرگزاری دانشجو در گزارشی نوشت: درباره هندوانه شب یلدا اول این نکته را بگوییم که همیشه برای همه مهیا نبوده است و باید از قبل برایش تهیه و تدارک دیده می‌شد. معمول این بود که هندوانه شب یلدا را به شیوه‌ای خاص می‌کاشتند و پرورش می‌دادند که بتوان آن را دیرتر برداشت کرد؛ یعنی تلاش می‌شد میوه هندوانه تا حد ممکن زمانی طولانی‌تر متصل به ساقه بماند و به‌طور طبیعی سالم‌تر بماند. بعد هم هندوانه‌های بهتر را در میان کاه نگهداری می‌کردند تا شب یلدا پای سفره شب‌نشینی برود. برای دانستن فلسفه هندوانه‌خوری وسط سرما روایت مفصل و دلنشین «جعفر شهری» از یلداهای دوره قاجار را در کتاب «طهران قدیم» بخوانیم تا بدانیم کار ایرانی‌ها هیچ‌وقت بی‌حکمت و بی‌فلسفه نیست؛ پیشاپیش یلدایتان مبارک؛ «در تهران فصل‌ها زودتر از زمان مقرر شروع می‌شدند، به‌این‌گونه که از ده ـ پانزده روز به عید نوروز مانده بهار و از اواسط تابستان، پاییز و از میانه پاییز، زمستان شروع می‌شد و ماه اول سال یعنی برج حمل یا فروردین را ماه گل‌بران و ماه دوم آن یعنی اردیبهشت را توت‌پزان و از اول ماه تیر تا پانزدهم مرداد را چله تابستان و از اول ماه دی تا آخر بهمن را چله زمستان می‌گفتند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

میراث یلدا برای امروز

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم رضا دبیری‌نژاد می‌آورد: یلدا یکی از نمونه میراث‌های گاه‌شماری است که روایت‌های زمانی را با خود دارد و در واقع تبدیل زمان به یک تجربه فرهنگی است. این‌گونه زمان به تجربه زیسته مشترکی تبدیل می‌شود که مدام می‌توان یادآوری کرد و از طریق این یادآوری جامعه هم به گذشته خود پیوند می‌خورد و خود را در امتداد نسل‌های زیسته در این سرزمین قرار می‌دهد و هم هویت‌سازی می‌کند. یلدا برای ما به یک شاخص فرهنگی شده که به یک جامعه اختصاص دارد و باورمندان آن در یک زمان باهم دچار احساس‌های همسان می‌شوند. به این شکل یلدا در زمره میراث مشترک قرار می‌گیرد؛ میراثی که در گذشته خلق شده و همچنان در حیات است و امتداد دارد. این امتداد داشتن و همین حیات فرهنگی است که از یلدا یک میراث برای ما ساخته، چراکه جامعه می‌تواند آن را درک و حتی باز هم آن را تجربه و لمس کند. آدمی در دو ساحت زمانی و مکانی زیست می‌کند؛ ساحت مکانی را با نمودهای مادی و حریم جغرافیایی لمس می‌کند، اما زمان را با میراث‌های غیرملموس که زمان را باورمند می‌کند و به برهه‌هایی از زمان تشخص می‌دهد، می‌توان لمس کرد. از همین‌رو در باورهای اسطوره‌ای و زیست تاریخی می‌توان اعیاد، جشن‌ها و رسم‌ها یا آیین‌هایی را برای تعلقات زمانی مشاهده کرد.

یلدای دیگر در قرن دیگر

این روزنامه در یادداشتی دیگر به قلم مهدی افشار می نویسد: امسال اگرچه هنوز کووید نوزده هست، اگرچه سویه اُمیکرون آن می‌گویند شتابنده‌تر می‌تازد و زودتر درگیر می‌کند، نمی‌خواهم بگویم بی‌خیالش، می‌خواهم مردانه در برابرش بایستم و یلدایم را برگزار کنم. عمویی دارم هشتادوپنج‌ساله، تنها یادگار پدرم. فرزندانش خارج از کشورند و زن و شوهر تنهایند، عاشقانه دوست‌شان دارم، می‌خواهم به آنان بگویم آجیل شیرین‌تان با من و شام شب یلدای‌تان را همسرم آماده خواهد کرد، می‌آیم در می‌زنم، تو در را باز نکن و از پشت در می‌گویم: «عموجان، شام کله‌جوش درست کرده‌ام و نان سنگگ تازه گرفته‌ام، گذاشته‌ام پشت در آپارتمانت، وقتی رفتم، تو آهسته در را باز کن، آجیل و کله‌جوش را بردار. نگذار سرد شود و اجازه نده نان سنگک داغ داخل کیسه نایلون خمیر شود.» و آن‌وقت از همان پشت در با او لحظه‌ای خوش و بش می‌کنم و جویای حالش می‌شوم و وقتی رفتم خانه، ساعتی صبر می‌کنم تا آنچه آورده‌ام با اشتها خورده شود و سپس با تماس تصویری، می‌پرسم شام را دوست داشته‌اند و کلی باهم حرف می‌زنیم و خوش و بش می‌کنیم. می‌دانم سمعکش را تنظیم نکرده و بعضی کلمات مرا نمی‌شنود، اما با او حرف می‌زنم و نیز با زن عمویم و یلدای‌شان را تبریک می‌گویم. آرزو می‌کنم یلدای دیگر در قرنی دیگر که در پیش روی ماست در آغوشش بگیرم و بوی پدرم را از او بشنوم و یاد شیرین پدر داشتن را با همه حواس پنجگانه‌ام دریابم و یلدایم را بر خود و عزیزترین یادگار پدرم شیرین و گوارا سازم.

یلدا زیر تیغ تورم

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: کمی بالاتر از میدان‌ ولی‌عصر در پایتخت ایران ایستاده و پشت سر هم فریاد می‌زند که «پسته ارزون شب یلدا» و همین چند کلمه را پشت سر هم تکرار می‌کند؛ «محمدحسین» بخشی از محصول کشاورزی سالش در سیستان‌وبلوچستان را درست در آستانه شب یلدا به تهران آورده و در بسته کوچک ۱۰۰ و ۲۰۰ گرمی می‌فروشد؛ اما آن‌طور که خودش می‌گوید تا حوالی ظهر دشت چندانی نداشته است: «شاید باورتون نشه؛ اما تا الان که ساعت یک ظهره من دشتی نداشتم و کمتر از ۷، ۸ بسته فروختم؛ یعنی کمتر از یک کیلو. قیمت بسته صدگرمی ۴۰ هزار و ۲۰۰ گرمی هم ۷۵ هزار تومانه؛ اما بازار اصلا خوب نیست». اگرچه بخش وسیعی از پسته ایران از کرمان می‌آید؛ اما چندسالی است که در بخش‌هایی از سیستان‌وبلوچستان هم باغ‌های پسته شکل گرفته و حالا بخشی از این محصول به تهران رسیده است. در چله‌نشینی ایرانیان اما انار و هندوانه جای خاصی دارند و یلدا با این میوه‌ها تعریف می‌شود که امسال در این بخش از سفره یلدایی هم شرایط چندان مساعد نیست. «اسدالله کارگر»، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، هم دراین‌باره می‌گوید که میزان فروش امسال به‌شدت کمتر از سال‌های گذشته است: «قیمت خرید اعضای صنف ما در سال ۹۸ به این صورت بود که هندوانه بین هزار تومان تا سه هزار تومان بوده؛ اما الان کف قیمت سه‌ونیم است و میانگین هشت هزار تومان است. البته فاکتور ۹هزارتومانی هم خرید از میدان داریم که سود تصویب‌شده هم به آن اضافه می‌شود؛ اگر بیشتر از این باشد، دیگر تورم نیست و عملا گران‌فروشی است».

یلدا «موج ششم» اُمیکرون را بلند می‌کند

روزنامه آرمان در گفت وگویی با مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می نویسد: مردانی: مردم باید برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان شب یلدا را در خانه‌های خود با تنها با خانواده خویش سپری کنند تا خدای ناکرده سبب گسترش این ویروس نشوند. بر خلاف سالهای گذشته قبل از شیوع کرونا مردم باید به خصوص در شب یلدا نه پذیرای مهمان باشند و نه اینکه به مهمانی بروند تا با دامن زدن به این بیماری مقدمات گرفتاری دیگران را شروع نکنند.   مردم نباید با کاهش بیماری کرونا و کاهش بستری بیماران فکر کنند که کرونا تمام شده زیرا اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود باید منتظر فاجعه باشیم. برخی مردم ساده انگاری می‌کنند، به مردم هشدار می‌دهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، به عنوان مثال کشوری‌هایی مانند دانمارک، فرانسه، آلمان، بلژیک و هلند که از آمار بسیار بالای واکسیناسیون نیز برخوردار بودند مجددا به دلیل شیوع ویروس امیکرون گرفتار شده و اکنون در آن کشورهای شرایط ویژه اعلام و بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شده است. با توجه به آمار موجود در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایط عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط بسیاری از مردم در تهران نشان دهنده خوش خیالی مردم به این بیماری به خصوص امیکرون است.

جمع‌بندی

یلدا موضوعی است که رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به آن داشته اند؛ توجهی که فارغ از نگاه سیاسی بیشتر به جنبه اقتصادی آن معطوف شده است. در همین خصوص رسانه‌های اعتدالگرا به آیین سنتی که هر قوم در گوشه گوشه ایران در این شب اجرا می کنند و برنامه‌های تلویزیونی در این خصوص، اشاره دارند و که امسال در شب یلدا می بایست دورهمی مجازی بگیریم، از آیین‌های شهر خودمان و شهرهای دیگر بخوانیم تا سال دیگر همه به سلامت جمع شویم.

رسانه‌های اصولگرا هم علاوه بر اشاره به سنت‌هایی همچون حافظ خوانی، هندوانه خوردن و ... به وضعیت نیازمندان در شب یلدا هم اشاره کرده‌اند و در پی پاسخ به این سوال بوده‌اند که سفره شب یلدا برای یک خانواده ۴ نفره چقدر هزینه دارد؟ به همین دلیل هم معتقد هستند که با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت برخی اقلام پرتقاضا مانند مرکبات، انار و... افزایش چشمگیری داشته است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز ضمن گرامیداشت یلدا و اشاره به سنت‌های آن به وضعیت اقتصادی مردم و گرانی‌ها در شب یلدا اشاره می‌کنند و معتقد هستند که با این حجم از قیمت‌ها سفره یلدایی هم شرایط چندان مساعد ندارد. البته این رسانه‌ها از دورهمی‌ها در شرایط کرونایی نیز غافل نبوده‌ و تاکید کرده اند که مردم باید برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان شب یلدا را در خانه‌های خود با تنها با خانواده خویش سپری کنند.