تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی از تامین اعتبار برای پرداخت بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران تا پایان سال خبر داد.

 به گزارش ایرنا از وزارت راه وشهرسازی، «رستم قاسمی» در مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل که در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور برگزار شد، ضمن تبریک هفته حمل‌ونقل گفت: پیمانکاران سرمایه‌های ارزشمند این کشور هستند. پیمانکاران سال‌ها تجربه، نیروی انسانی متخصص و ماشین‌آلات تخصصی را در کنار یکدیگر جمع کرده‌اند و این یک سرمایه ارزشمند برای کشور است.

وی ادامه داد: پیمانکاران نباید به راحتی آسیب ببینند، چرا که آسیب دیدن آن‌ها به کل کشور آسیب می‌زند. بنابراین وزارت راه و شهرسازی به دنبال این است که تا پایان سال اعتباراتی را برای پرداخت بدهی‌های معوق پیمانکاران در نظر بگیرد.

قاسمی با بیان اینکه نمی‌توان با اتکا به بودجه دولتی در کشور آزادراه ساخت، گفت: برای احداث راه و راه‌آهن در کشور به دنبال منابع اعتباری جایگزین هستیم. احکام جدیدی آماده شده که برای اضافه کردن تبصره‌هایی به قانون بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. با استفاده از این تبصره‌ها می‌توان منابع جایگزین را یافت و مورد استفاده قرار داد.

وی افزود: یکی از راهکارها ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی با ابزارهایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، نرخ عوارض و کاهش زمان بازگشت سرمایه است که به جد دنبال می‌شود. راهکار دیگر نیز تهاتر و روش‌هایی مانند آن است که در این رابطه مجوزهایی نیز اخذ شده و اگر تحقق پیدا کند، تحول بزرگی در حمل‌ونقل ایجاد می‌شود.

این عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی املاک ارزشمند زیادی دارد که با فروش آن‌ها می‌توان درآمد ایجاد کرد. خوشبختانه با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، صندوق ملی حمل‌ونقل کشور نیز تشکیل شده و شروع به فعالیت کرده است. منابع حاصل از فروش این املاک و سایر منابع مرتبط با حمل‌ونقل بدون ورود به خزانه به این صندوق واریز خواهد شد و از این مسیر به توسعه حمل‌ونقل در کشور اختصاص خواهد یافت.  

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم حمل‌ونقل از تولید ناخالص داخلی باید افزایش پیدا کند، گفت: ترانزیت و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه می‌تواند برای ایران درآمد و برای کشورهای همسایه نیز مزیت ایجاد کند. اکنون میزان صادرات زغال‌سنگ روسیه به هندسالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است. این صادرات از  از مسیر دریایی و کانال سوئز انجام می‌شود که هم طولانی و هم گران قیمت است. گذر این محموله از ایران هم زمان و هم قیمت حمل را کاهش می‌دهد و برای ایران نیز سالانه حدود ۶ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: محموله‌های فرآوانی مانند این محموله سالانه از هند به اروپا می‌روند و همه این‌ها فرصت است. سهم حمل‌ونقل از تولید ناخالص داخلی کشور باید به حداقل ۲۰ درصد برسد.

قاسمی افزود: با سایر کشورهای دنیا برای مشارکت در توسعه حمل‌ونقل و تامین ناوگان در ایران مذاکراتی انجام شده که نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد. البته این کشورها در حوزه ساخت و تامین مصالح دخالت نخواهند کرد، چرا که این توانمندی در کشور وجود دارد. مذاکرات برای تامین مالی و ورود تکنولوژی در جریان است.

این عضو کابینه سیزدهم در ادامه با تاکید براینکه باید به سمت سیستم های نوین در بخش حمل و نقل و مسکن حرکت کنیم، گفت: در بخش ساخت و ساز مسکن کیفیت خوبی نداریم. امروز عمر ساختمان های کشور ۱۵ تا ۲۰ سال است.

وی با اشاره به اینکه زمان ساخت مسکن در کشور حداقل دو سال است، گفت: این درحالی است که در دنیا ساختمانی های ۱۲ طبقه را در شش ماه می سازند. بنابراین ما به دنبال وارد کردن فناوری صنعتی‌سازی ساختمان به ایران هستیم.