مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: عامل ٧٨ درصد از تصادفات عدم توجه راننده به جلو و رعایت نکردن حق تقدم است که نشان می دهد هر چه قدر هم در ایمن سازی جاده ها هزینه کنیم به جز استفاده از ابزار فرهنگ‌ و رسانه نمی توان خطای انسانی را کاهش داد.

جواد خدایی روز سه شنبه در نشست کمیسیون حمل و نقل و ایمنی خراسان رضوی افزود: پرواضح است که ما در حوزه پیشگیری و کنترل تصادفات رسانه مشخصی نداریم و مصاحبه های مسوولان و برگزاری دوره های آموزشی هم به تنهایی کارساز نیست.

وی با تاکید بر نقش پررنگ صدا و سیما در نشان دادن عمق فاجعه در تصادفات ادامه داد: دهها پژوهش و سخنرانی و مصاحبه و دوره های آموزشی به اندازه پخش یک دقیقه از صحنه تصادفات در رسانه، اثربخش نیست زیرا تماشاگران با عریان ترین بخش حادثه مواجه می شوند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: باید صدا و سیما در زمینه پخش صحنه های تصادفات و نمایش تبعات آن وارد کار شده و برای مساله حوزه حمل و نقل جاده ای با تاکید بر حوزه تصادفات یک زمان ثابت در برنامه ریزی تلویزیونی شبکه سیمای استان خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای پرتردد جاده ای کشور در نظر بگیرد.

خدایی با اشاره این که خراسان رضوی نوروز متفاوتی را در سال ۱۴۰۱پیش رو دارد گفت: روزهای تعطیل امسال نشان داد که در نوروز آینده استقبال غیرقابل پیش بینی از مسافران و زایران خواهیم داشت و دستگاه های اجرایی باید برنامه خود برای خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل را ظرف ۲ هفته به دبیرخانه کمیسیون حمل و نقل و ایمنی استان اعلام کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۵۲ دوربین مداربسته، ۱۲ تابلوی پیام متغیر، ۵۵۰ خودروی راهداری مجهز به جی پی اس، ۱۴۴ دستگاه ترددشمار، ۵۱ مجتمع خدمات رفاهی در حال بهره برداری، ۳۳ مجتمع در حال ساخت، ۶۹ راهدارخانه ، ۱۶۸ خودروی سبک راهداری و ۲۸۹ خودروی نیمه سنگین راهداری جزءتجهیزات راهداری این استان است.

ابراهیم نصری افزود: همچنین استقرار ۲۴ پاسگاه پلیس، ۷۰ مرکز استقرار پلیس و ۲۰۰ دستگاه خودروی پلیس، ۱۲۰ پایگاه جاده ای، ۶۸ بیمارستان خصوصی و دولتی، ۲۸۶ آمبولانس فعال، ۲۶ پایگاه ثابت بین شهری هلال احمر، یک پایگاه هوایی هلال احمر، یک پایگاه با پوشش سریع هلال احمر، مرکز کنترل عملیات و ۴۲ دستگاه آمبولانس هلال احمر، یک فروند بالگرد، ۲۳ دستگاه خودروی ست نجات، ۳۵ خودروی سبک کمک نجات جزء دیگر تجهیزات ایمنی جاده ای خراسان رضوی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: نرخ تردد ساعتی در جاده های استان طی هفت ماهه ابتدای سال ۹۹ ، ۲۵۶ خودرو بوده که در هفت ماهه ابتدای سال جاری به ۲۷۱ خودرو افزایش یافته و درصد تخطی از سرعت مجاز در محورهای استان از ۶ درصد طی هفت ماهه سال گذشته به ۱۵ درصد در هفت ماهه امسال رسیده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی میزان تلفات و مصدومین سوانح رانندگی برون شهری خراسان رضوی طی هفت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را قدری افزایشی ذکر و بیان کرد: همه ۱۴۷ نقطه حادثه خیز جاده ای استان شناسایی شده و تاکنون ۴۰ نقطه بهسازی یا حذف شده است.

نصری افزود: هزینه های ایمنی سازی جاده ای طی چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته اما میزان اعتبارات تخصیص یافته به این نهاد متناسب با این هزینه ها نبوده است.

وی اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برنامه جامعی برای ارتقای سطح ایمنی جاده ها دارد که اجرای آن منجر به کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده ای خواهد شد اما به دلیل کمبود اعتبارات امکان مطالعه این طرح در همه زمینه ها نیست، با این حال امسال مطالعات ایمن سازی روی چهار محور مشهد- سرخس، مشهد- کلات، مشهد-چناران و مشهد- فریمان توسط مشاور در حال انجام است تا برنامه عملیاتی برای این بخش ارایه شود.