تهران- ایرنا- «نایجل لاتا» در کتاب «اصلاح شیوه‌های نادرست فرزندپروری» به زبانی ساده و طنزآلود راه و رسم درستِ فرزندپروری را به زوج‌های جوان و والدینی که در این راه به مشکل برخورده‌اند، می‌آموزد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اصلاح شیوه‌های نادرست فرزندپروری: پیش از آن که بچه‌ها دیوانه‌ات کنند نوشته نایجل لاتا با ترجمه  میترا ملکی در ۲۷۱ صفحه به شما می‌آموزد چطور از ۱۰ سال اول زندگی فرزندانتان جان سالم به در برده و از تک تک لحظاتی که در کنارشان هستید و تجربیاتی که با هم می‌سازید، لذت ببرید.

پدر و مادر بودن یعنی هر موقع از روز احتمالش هست که کارتان به آن خطرناک‌ترین سطح برسد: مواقعی که به قدری ناامید، عصبانی و رنجیده خاطر می‌شوید که حس می‌کنید الان است که سرتان بترکد. نه که به حالت مجاز بترکد، بلکه واقعاً در حمامی از خون و گوشت و استخوان بترکد. وقتی در دوره‌های پیش از زایمان شرکت می‌کنید، کسی درباره چنین مواقعی چیزی به‌تان نمی‌گوید، البته اگر بگویند هم توجه نمی‌کنید، چون در این مواقع همیشه غافلگیر می‌شوید. (ص. ۲۳۷)

زوج‌هایی که تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند معمولا تصویری ایده‌آل از نحوه بزرگ کردن و تربیت فرزندانشان دارند اما همیشه همه‌چیز به وفق مراد پیش نمی‌رود و بچه‌ها گاه در بدقلقی تا جایی پیش می‌روند که والدینشان را به مرز جنون می‌رسانند. اگر شما هم گاهی آنقدر فریاد می‌زنید که صدایتان می‌گیرد و دلتان می‌خواهد ساکتان را بزنید زیربغلتان و از خانه و حتی از شهر فرار کنید، کتاب اصلاح شیوه‌های نادرست فرزندپروری راهنمایی فوق‌العاده برایتان است.

در این کتاب یک روانشناس مجرب خانواده که «۲۰ سال آخر دوره کاری اش را با انواع بچه‌ها وبا انواع مشکلات از سرتاسر جهان کار کرده‌ است. همه‌شان را دیده : بی‌ادب‌ترین، بدجنس‌ترین، ترسناک‌ترین، عصبانی‌ترین، غمگین‌ترین و همین‌طور بهترینشان را» (ص. ۱۵)، به واسطه ارائه مثال‌هایی از دنیای واقعی، پاسخ‌هایی قابل فهم و کاربردی، راهبردهایی منطقی و واقع‌گرایانه و ابزارهایی مبتکرانه برای اصلاح رفتار را در اختیار والدین قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند «بچه‌ای باهوش، شاد و متعادل» تربیت کنند (ص. ۱۴).

در بخشی از این کتاب درباره اهمیت توجه والدین در تربیت فرزندان می‌خوانیم: [بچه‌ها] گرسنهِ توجه‌اند. آن‌ها سیری‌ناپذیرند. آن‌ها می‌توانند توجهی به چه بزرگی را یکجا ببلعند. به قدری برای این کارها ولع دارند که تا کمی توجه برای جلب کردن باشد مثل دیوانه‌ها به سویش حمله‌ور می‌شوند. به قدری عاشق توجه‌اند که برای به دست آوردنش دست به هر کاری می‌زنند، حتی اگر انجام دادن کارهایی باشد که نهایتاً به نابودی خودشان می‌انجامد... شما باید این را درک کنید، چون در غیر این صورت، توجه کافی به خوردشان نمی‌دهید. این استراتژی خوبی نیست، چون اگر توجه کافی میل نکنند، آن وقت به سمت شما حمله می‌کنند. (ص. ۲۴)

در بخش دیگری در این باره آمده است: هیچ چیزی- و وقتی می‌گویم هیچ چیزی واقعاً منظورم هیچ چیزی است - به اندازه توجه پدر و مادرها قدرتمند نیست. و این به تنهایی هم می‌تواند دلیل بسیاری از مشکلات را مشخص و هم آنها را حل کند. (ص. ۱۶۵-۱۶۴)

یکی از ویژگی‌هایی که این کتاب را خواندنی می‌کند، نثر روان و زبان طنز آن است. لاتا در آغاز فصل پانزدهم از این کتاب می‌نویسد: هیچ چیزی گوشخراش‌تر از جیغ‌های بچه کوچولو ها وسط اوقات تلخی‌شان نیست. صدایشان قادر است غشای داخلی جمجمه را پوسته پوسته کند. صدایی که آدم‌های بدون بچه داخل هواپیما را وادار می‌کند برگردند و به پدر و مادرهای بینوایی که با استیصال سعی در آرام کردن بچه‌هاشان دارند چپ چپ نگاه کنند. این جور مواقع من هم برمی‌گردم به آنها چپ‌چپ نگاه می‌کنم- اگر عرضه‌اش را دارید که یک بچه دو ساله را که خسته و کلافه شده چند ساعت آرام نگه دارید، بفرمایید، در غیر این صورت خفه‌خون بگیرید و آن پدر و مادرهای بینوا را به حال خودشان رها کنید. (ص. ۱۶۱-۱۶۰)

نویسنده در این کتاب با گردآوری گلچینی از مشکلات مراجعینش سعی می‌کند در مورد مسائل مختلف از جمله غذاخوردن، خوابیدن، از پوشک گرفتن و شیطانی کردن بچه‌ها نقشه راهی برای والدینی که در راه تربیت فرزندانشان به بن بست خورده‌اند، فراهم کند. وی به عنوان مثال درباره خوابیدن می‌نویسد:

خوابیدن مهارتی است که باید یاد بگیریم. خوشبختانه مهارت خوابیدن به طور طبیعی شکل نمی‌گیرد. خوابیدن یا توانایی خواباندن کسی چیزی است که باید به بچه‌هایتان یاد دهید. از طرف دیگر بچه‌های کوچک جزو سریعترین یادگیرنده‌های دور و برتان‌اند. آن‌ها وقتی به دنیا می‌آیند با مغزهای کوچک گرسنه متولد می‌شوند که نومیدانه در تلاشند از این سردرگمی عظیم سر در بیاورند. مغز بچه‌ها برای درک دنیا دنبال اصل و قاعده می‌گردد و اگر حواستان باشد آنها خودشان برای خودشان قاعده درست می‌کنند. (ص. ۶۵-۶۴)

نایجل لاتا، روانشناس بالینی، نویسنده پرفروش اهل نیوزیلند و پدر دو پسر است که در کار کردن با بچه‌هایی تخصص دارد که مشکلات رفتاری جزئی تا شدید دارند. وی تاکنون ۸ کتاب نوشته که به ۱۰ زبان مختلف در ۱۹ کشور به چاپ رسیده‌اند. لاتا نزدیک به یک دهه است که در تلویزیون برنامه‌هایی را با اقتباس از کتابهایی که نوشته اجرا می‌کند.

کتاب اصلاح شیوه‌های نادرست فرزندپروری: پیش از آن که بچه‌ها دیوانه‌ات کنند در شمارگان یکهزار و ۱۰۰ نسخه توسط انتشارات ققنوس چاپ و روانه بازار کتاب شده است.