شیراز- ایرنا- معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: به دنبال اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا در این استان، ۸۵۰ واحد صنفی بازرسی شدند که منجر به تشکیل ۱۵۵ پرونده تخلف به ارزش افزون بر ۳۸۸ میلیون و ۲۸۷ هزار ریال شد.

مهدی حسنی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: بازرسی‌های انجام شده شامل صنوف میوه فروش، قنادی و خشکبار است و بررسی ۴۰ پرونده تخلف نیز در دست انجام است.
وی ادامه داد: پرونده‌های تخلف تشکیل شده شامل ۱۶ پرونده برای واحدهای قنادی به ارزش ۴۷ میلیون و ۸۹۴ هزار ریال، ۱۷ پرونده واحدهای خشکبار به ارزش ۱۳۳ میلیون و۹۵۱ هزار و ۸۰۰ ریال و واحدهای میوه فروش (عمده و خرده) ۱۲۲ پرونده تخلف به ارزش ۲۷۰ میلیون و ۵۰۸ هزار ریال می‌شود.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، در خصوص درج قیمت تولید کننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالاهای تولید داخل و کالاهای وارداتی نیز گفت: این کار با هدف تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام می‌شود.
حسنی افزود: شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع، قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه‌های نظارت بر بازار و ایجاد رقابت در بازار از دیگر اهدافی است که در این طرح دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: در مرحله نخست اجرای این طرح، واحدهای تولیدکننده و وارد کننده کالاهایی همچون انواع پودر لباسشویی، دستمال‌ کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو موظفند که قیمت تولیدکننده یا واردکننده بر روی محصولات خود درج کنند.
وی ادامه داد: بر اساس مفاد دستورالعمل، قیمت تولید کننده یا وارد کننده درج شده بر روی کالا باید عینا مطابق با قیمت فروش بر اساس فاکتورهای فروش باشد و عبارت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده نیز در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
او اظهار داشت: هرگونه تخفیف بیش از سه درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا باشد و تخفیف بیش از سه درصد خارج از نرخ‌های درج شده بر روی کالا، از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری محسوب شده و با متخلفین برابر قانون برخورد می‌شود.
معاون بازرسی سازمان صمت فارس بیان کرد: در مواردی از جمله مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد و نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش سه درصد، واحدهای تولیدی می‌توانند نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌ کنندگان اقدام کنند.
حسنی گفت: حداکثر مبلغی که مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده با احتساب مجموع ضریب سود پخش سراسری و سود خرده فروشی می‌توانند به قیمت مندرج روی کالا اضافه کنند ۱۷ تا ۲۷ درصد بسته به نوع کالا است.
او افزود: خرده فروشان هم موظف به نصب برچسب قیمت مصرف کننده به صورت شفاف و خوانا با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب قانونی اعلام شده هستند و بازرسان در مراجعات خود اسناد خرید معتبر موجود را بررسی و کنترل خواهند کرد.
وی، از شهروندان تقاضا کرد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری سازمان صمت فارس اطلاع دهند.