مشهد- ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شدت بالای سرایت سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" هشدار داد: هم‌اینک ضرورت و لزوم رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه توسط مردم، بیش از هر زمان دیگری واجب‌تر و مورد تاکید است. 

دکتر محمدعلی کیانی روز چهارشنبه در نشست کارگروه اطلاع‌رسانی مبارزه با کرونا با حضور مدیران رسانه‌های خراسان رضوی در مشهد افزود: همزمان با لزوم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه همچون استفاده از ماسک طبی صورت و به ویژه رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع، تزریق سومین دز واکسن کرونا برای همه شهروندان بالای ۱۸ سال با فاصله سه ماه از تزریق دز دوم واکسن نیز امری بسیار مهم است که باید بطور جد مورد توجه باشد. 

وی ادامه داد: این در حالی است که هم‌اکنون بر اساس ارزیابیهای کلی بیشتر مردم از ماسک طبی صورت استفاده می‌کنند اما رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع به شکل مناسبی صورت نمی‌گیرد. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جلوگیری از طغیان دوباره ویروس کرونا در جامعه و تکرار شرایط ناگوار پیک پنجم اوجگیری بیماری کووید ۱۹ بطور جدی مستلزم همکاری عموم مردم با انجام واکسیناسیون در زمان مقرر، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه، استفاده از ماسک طبی صورت و پرهیز اکید از برپایی هرگونه اجتماع و دورهمی‌ است.

اوجگیری کرونا ظرف ۲۰ روز 

وی در ادامه این نشست بر شکنندگی وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا تاکید و بیان کرد: گرچه خراسان رضوی از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون برای نخستین بار در وضعیت آبی قرار گرفته اما در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه ظرف مدت ۲۰ روز دوباره این استان وارد وضعیت قرمز شیوع ویروس همه‌گیر خواهد شد.

دکتر کیانی افزود: دکتر کیانی ادامه داد: رویکردها و اقدامات در برابر طغیان ویروس کرونا نباید خوشبینانه باشد بنابراین لزوما هر علامتی شبیه به سرماخوردگی باید ابتلا به بیماری کویید ۱۹ تلقی شود مگر آنکه با انجام آزمایش تشخیص طبی خلاف آن ثابت شود.

وی به جهشهای ژنتیکی متعدد ویروس کرونا ظرف دو سال اخیر اشاره و بیان کرد: علائم فرد مبتلا به جدیدترین نوع جهش‌یافته این ویروس با نام "اومیکرون" که یک ماه پیش در آفریقای جنوبی شناسایی شد همانند نشانه‌های سرماخوردگی شامل "تب، تعریق به ویژه شبانه، خارش گلو، سرفه‌های خشک، سردرد و دردهای عضلانی" است.

اومیکرون پنج برابر خطرناکتر از دلتا 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: میزان سرایت‌پذیری کرونا از ابتدای همه‌گیری آن تاکنون با هر جهش ژنتیکی این ویروس افزایش یافته بطوری که قدرت واگیری سویه پیشین کرونا موسوم به "دلتا" تا ۱۰ برابر سویه شیوع یافته پیش از آن موسوم به کرونای انگلیسی بود. 

وی گفت: جهش ژنتیکی اخیر کرونا که "اومیکرون" حاصل آن است قدرت سرایت‌پذیری این ویروس را به پنج برابر شدت واگیری دلتا افزایش داده و این بدان معنا است که در صورت طغیان اومیکرون ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه شمار بیماران کووید ۱۹ با نیاز به خدمات بستری و اکسیژن، به شدت بالا خواهد رفت. 

دکتر کیانی افزود: بر این اساس شدت واگیری امیکرون بسیار بالاتر از همه سویه‌های پیشین ویروس کرونا است بنابراین عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکلهای پیشگیرانه برای جلوگیری از مواجهه با طغیان این سویه مهاجم بسیار مهم و بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

اختصاص سه هزار تخت بیمارستانی  

وی در نشست کارگروه اطلاع‌رسانی مبارزه با کرونا با حضور مدیران رسانه‌های خراسان رضوی ادامه داد: سه هزار دستگاه تخت در سطح بیمارستانهای مشهد به منظور ارائه خدمات لازم درمانی به بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافته است. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید توجه داشت گنجایش پذیرش بیمارستانها و مراکز درمانی محدود و این در حالی است که در صورت اوجگیری شیوع سویه جدید ویروس کرونا "امیکرون" وضعیت افراد مبتلا به آن ظرف مدتی بسیار کوتاه وارد مرحله حاد بیماری می‌شود لذا در صورت نیاز به خدمات بستری در بیمارستان، شرایط بحرانی خواهد شد. 

وی افزود: هر چند علائم بیشتر افراد مبتلا به اومیکرون خفیف تا متوسط است و درصد مرگ و میر کمتری هم دارد اما بخاطر زمان بسیار کوتاه انتشار ویروس به همان نسبت تعداد بیشتری از شهروندان ظرف مدتی کم به آن مبتلا می‌شوند. 

دکتر کیانی ادامه داد: بر این اساس با توجه به محدودیت امکان بستری، سطح کیفی خدمات درمانی وابسته به تخت بیمارستانی نیز کاهش یافته و احتمال مرگ بیماران کووید ۱۹ بخاطر عوارض ناشی از آن بیشتر خواهد شد.