تهران – ایرنا – کشورهای سراسر اروپا تمهیدات جدیدی را برای جلوگیری از شیوع سویه اومیکرون کرونا در طول جشن های کریسمس اتخاذ و محدودیت هایی را اعمال کرده اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه رادیو انگلیسی ال‌بی‌سی در لندن، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت که مردم این کشور به برنامه های خود طبق معمول ادامه دهند، اما انتظار می رود محدودیت هایی در برخی جهات در این کشور در نظر گرفته شود.

جانسون گفت که شواهد موجود اتخاذ اقدامات سخت تر در آستانه ۲۵ دسامبر(۴ دی) را توجیه نمی کند، اما کشورهای دیگر به نظر دیدگاه متفاوت تری نسبت به این مساله دارند.

در فرانسه، اگرچه هنوز محدودیت های جدید کرونایی در نظر گرفته نشده، اما قبلا محدودیت ها در مورد تجمعات در جریان کریسمس و جشن های سال نو اعلام شده و اقدامات سخت تری چون قرنطینه های جدید نیز منتفی دانسته نشده است. مقام های فرانسوی گفته اند اطلاعات مربوط به اومیکرون را به دقت زیر نظر دارند.

گزارش ها حاکی است که فرانسه به زودی شاهد۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کووید–۱۹ در روز خواهد بود که دلیل آن گسترش سریع سویه اومیکرون دانسته شده است.

اولیویه وران وزیر بهداشت فرانسه گفت که دولت قصد ندارد محدودیت های جدیدی را در حال حاضر اعمال کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روی یک برنامه تقویت کننده واکسن برای کنترل ویروس حساب می کند.

وزیر بهداشت فرانسه تاکید کرد که انتظار دارد تا کریسمس، ۲۲ تا ۲۳ میلیون دُز تقویتی واکسن توزیع شود که بیش از رقم ۲۰ میلیون دُزی تا روز چهارشنبه است.

در آلمان نیز از ۲۸ دسامبر (۷ دی) محدودیت ها بازمی گردد و تجمعات خصوصی به ۱۰ نفر محدود می شود.

کلوپ های شبانه در آلمان تعطیل خواهد بود و از آن تاریخ به بعد، مسابقات فوتبال بدون تماشاگر برگزار می شود

در اسپانیا نسبت محدودیت ها از منطقه ای به منطقه ای دیگر متفاوت است. در منطقه کاتالونیا محدودیت های سختی اعمال شده و گردهمایی به ۱۰ نفر محدود شده است. همچنین رستوران ها و ملوپ های شبانه در این منطقه در طول شب بسته است و محدودیت های منع رفت و آمد شبانه از ۱ بامداد تا ۶ صبح رعایت می شود.

اما در مادرید شرایط متفاوتی حاکم است و مقام های این شهر با هر گونه محدودیت های جدیدی در روزهای قبل از کریسمس مخالف هستند.

مقام های اسپانیا به دلیل نداشتن ثبات در قوانین مربوط به ۱۷ منطقه متفاوت این کشور با انتقادهایی روبه رو شده اند.

به طور کلی، در اسپانیا استفاده از ماسک در محیط های سربسته اجباری است و در برخی مناطق برای ورود به رستوران ها به گواهی سلامت کووید نیاز است. همچنین دستورالعمل هایی برای محدودکردن گردهمایی های اجتماعی وجود دارد.

پرتغال نیز دستور تعطیلی کلوپ های شبانه از ۲۶ دسامبر (۵ دی) را صادر کرده است.

کار از منزل یا دورکاری از فردای روز کریسمس تا ۹ ژانویه (۱۹ دی) اجباری است و اجتماعات در فضای باز نیز به ۱۰ نفر محدود می شود.

هلند محدودیت های سختی را با قرنطینه اعلام شده از روز دوشنبه تعیین کرده است. قرنطینه از ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) آغاز شد و تا ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) ادامه خواهد داشت. تمامی سالن های ورزشی، مکان های عمومی،  غذاخوری های سرپوشیده و فروشگاه های غیرضروری تا پایان قرنطینه تعطیل خواهند بود.

در فنلاند موارد ابتلا به کرونا رکورد زده است.  رستوران ها در روز ۲۴ دسامبر (۳ دی) راس ساعت ۱۰ شب بسته خواهند بود. همچنین به مدت سه هفته که از ۲۸ دسامبر (۷ دی) شروع می شود، رستوران ها ساعت ۶ غروب تعطیل خواهد بود و در ساعات باز نیز با تعداد صندلی های محدود فعالیت خواهد داشت.

بعلاوه، مسافرانی که از منطقه شینگن بدون مرز اتحادیه اروپا وارد فنلاند می شوند، ملزم به نشان دادن نتیجه منفی تست کرونای خود هستند.

در سوئد نیز از روز چهارشنبه، کافه ها و رستوران ها تنها به تعداد محدودی از مشتریان خدمات می دهند و از مردم این کشور خواسته شده است از منزل کار کنند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که نسبت به شیوع امیکرون در اروپا "بسیار نگران" است. این سازمان هشدار داده که اگر تا اسفند آینده اقدام فوری انجام نشود، ممکن است ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

بر اساس گزارش‌ها امیکرون تاکنون در ۸۹ کشور جهان شایع شده است. قدرت انتقال این ویروس نسبت به سایر سویه های کرونا بیشتر است اما شدت بیماری ناشی از آن هنوز روشن نیست.