غلامعلی حیدری روز چهارشنبه در نشست با معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از سرعت اجرای راه آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد ابراز نارضایتی کرد و افزود: این طرح در حالی که میتواند به یکی از راهبردی(استراتژیک)ترین راههای ارتباطی کشور تبدیل شود و بنادر جنوبی را به فلات مرکزی متصل کند اما از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست و به صورت استانی به آن نگاه میشود.
وی ادامه داد: با توسعه این خط ریلی به مناطق جنوبی کشور بسیاری از کالاهایی که در گمرک دپو میشود و با مشکل حمل و نقل روبرو است به راحتی میتوان جابهجا کرد و این مشروط به این است که این طرح به صورت ملی دیده شود و عزم ملی برای بهرهبرداری از آن به کار گرفته شود.
حیدری با اشاره به طرحهای راهسازی این استان، از جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به عنوان جاده حادثهخیز با تصادفات منجر به فوت یاد کرد و گفت: با توسعه خطوط ریلی و تکمیل سریعتر این جاده چهارخطه میتوان از حوادث رانندگی بیشماری جلوگیری کرد.
استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جاده چهارخطه شلمزار به کارون ۴ و بازفت به مسجد سلیمان ۲ طرح دیگر راهسازی استان است که از اهمیت بالایی نیز برخوردار بوده اما از پیشرفت اجرای قابل قبولی برخوردار نیست.
حیدری خاطر نشان کرد: اگر طرحهای عمرانی و راهسازی به موقع اجرا نشود مشمول گذر زمان و افزایش قیمتها و تورم میشود از همین رو انتظار میرود پیمانکاران در این رابطه اهتمام جدیتری به کار گیرند.
پیشرفت ۴۰ درصدی راهآهن مبارکه به شهرکرد
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این نشست از پیشرفت ۴۰ درصدی طرح راه آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد خبر داد و گفت: اگر چه پیمانکاران این طرح مطالبات پرداخت نشده دارند اما در حال حاضر فعال هستند و طرح در حال اجراست.
عباس خطیبی افزود: ۵۰ درصد پیشرفت کار مربوط به یک و نیم سال گذشته است و این نشان میدهد با جدیت در حال پیگیری این خط ریلی هستیم.
وی با بیان اینکه قیمت زیرسازی راهآهن کار سخت و زمانبری است، تصریح کرد: از ۹۰ کیلومتر مسیر راه آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد حدود ۵.۵ کیلومتر تونل است که بیش از چهار کیلومتر آن احداث و ۲ کیلومتر آن لاینینگ شده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطر نشان کرد: پلهای بزرگ مسیر نیز یا کار شده و یا در دست احداث است و در مجموع کار سنگین و پرقدرتی در منطقه انجام شده و امید میرود با جذب به موقع اعتبارات و به ویژه در سفر ریاست جمهوری و اختصاص اعتبار مناسب بتوان به طرح سرعت بخشید.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست اظهار داشت: طرح راهآهن مبارکه به سفیددست به شهرکرد در سال ۹۰ ردیف ملی گرفت و تا سال ۹۷ ، تنها ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شد.
علی شهریارپور، تکمیل راه آهن را اولویت نخست طرحهای استان برشمرد و گفت: تمام تلاش مسوولان در ۲ سال گذشته بر تسریع در روند احداث طرح راه آهن متمرکز شده است.
وی تصریح کرد: در سال ۹۸ اعتبار طرح، ۱۰۱ میلیارد تومان که ۷۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و در سال ۹۹، در ردیف اعتباری ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد بود که با تلاش و پیگیری ۳۴۵ میلیارد تومان تخصیص یافت.
شهریارپور افزود: امسال هم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پیمانکاران پرداخت شده که ۱۰۰ میلیارد تومان آن نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه بوده است.
به گزارش ایرنا، راهآهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر با هدف جابهجایی بار و مسافر احداث میشود و تکمیل آن تحول بزرگی در بخشهای مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد میکند.