زنجان - ایرنا - طی ماه‌های گذشته با گسترش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در کشور و استان زنجان میزان ابتلا، بستری و حتی شمار جان باختگان ناشی از این ویروس بیش از گذشته کاهش یافته است اما ورود سویه جدید و به اصطلاح میهمان ناخوانده‌ای دیگر از همین خانواده موجب شده این ویروس جان دوباره‌ای بگیرد.

با وجود گذشت حدود ۲ سال از ورود میهمان ناخوانده و دردسرساز کرونا به کشور و امیدهایی برای جمع شدن بساط این ویروس با گذشت زمان و اقدامات پیشگیری، کنترلی و درمانی، اما تاکنون این ویروس منحوس در کشمکش با انسان ها در تلاش برای بقای خود با تغییر چهره است و هر بار با سویه هایی متفاوت وجود خود را به اثبات می رساند و زندگی عموم را تحت تاثیر قرار می دهد.

هم اکنون به نظر می‌رسد بشریت بیش از گذشته با ویروس کرونا عجین شده است و پیک‌های مختلف کرونایی را با استرس و دلهره پشت سر می‌گذارد، در این میان متخصصان و متولیان امر با اندوختن تجارب ارزشمند در پی یافتن راهکارهایی موثر برای رویارویی و مقابله با این ویروس هزار چهره هستند تا بتوانند آن را زمین گیر کرده و از ابتلا و تلفات ناشی از این بیماری بکاهند.

این ویروس از زمانیکه به ایران رسیده تاکنون ده ها هزار نفر را مبتلا کرده است، بسیاری در مراکز بیمارستانی بستری شدند، تعدادی بر اثر شدت عوارض ناشی از بیماری جان خود را از دست دادند که البته این همه ماجرا نبود، چراکه انگار داستان تلخ کرونا قصد دارد خود را به هزار و یک شب برساند و هر بار با تغییری اندک در ساختار، گروه‌هایی را بیشتر از قبل مورد هدف قرار می دهد.

در ماه‌های گذشته با عزم و اراده مسوولان و دست اندرکاران امر واکسن های مورد نیاز کشور برای مقابله با این بیماری خریداری و وارد کشور شد، بطوری تاکنون جمعیت زیادی دُز اول و دوم واکسن را دریافت کرده اند، اما در روزهای اخیر ورود سویه جدید اُمیکرون و انتشار بالای آن در سطح جهانی و کشورمان نگرانی ها را افزایش داده است چرا که بی توجهی به موضوع واکسیناسیون و از همه مهمتر رعایت پروتکل های بهداشتی با توجه به وضعیت آرام رنگ بندی کرونایی مراکز استان ها چه بسا می تواند مشکلات عدیده ای را بوجود آورد.

 به گفته عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در کشور به ۴۶ درصد رسیده است و با توجه به ورود اُمیکرون این میزان باید به ۹۰ درصد افزایش یابد.

مسعود مردانی به این نکته  اشاره دارد که اُمیکرون اکنون در کشور مشاهده شده و این ویروس سه برابر دلتا قدرت انتقال پذیری دارد و می تواند افراد بسیاری را درگیر کند.

به گفته وی، در اُمیکرون ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ جهش آن کلیدی و سرایت پذیری بالایی دارند، به همین خاطر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است، این ویروس جزو استثنایی ترین سویه ها در دنیا است و  میزان ابتلای مردم آفریقای جنوبی به این سویه موجب شده است بصورت تصاعدی سرعت انتقال افزایش یابد.  

بر اساس اعلام علیرضا بیگلری عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز طبق آخرین تعداد نمونه‌های مثبت تأیید شده اُمیکرون در کشور ۳۴ نفر است که با در نظر گرفتن خانواده فرد مبتلا، تعداد افراد مبتلا بالاتر از شمار ذکر شده است.

وی اضافه کرد: سرایت‌پذیری و انتقال اُمیکرون نسبت به واریانت‌های پیشین خیلی بیشتر است و اصلا با سویه‌های قبلی قابل مقایسه نیست.

در این میان استان زنجان نیز در رویارویی با پیک های مختلف کرونایی فراز و فرودهایی داشته است و به همت مسوولان استانی وضعیت واکسیناسیون کرونایی شتاب بیشتری یافته اما بی تفاوتی مردم و از همه مهمتر خستگی شهروندان از ورود پیک های متعدد کرونایی موجب شده است که دیگر مثل گذشته حساسیت وضعیت بوجود آمده را درک نکنند و به قولی به تزریق ۲ دُز واکسن اکتفا کنند.

اینجا مرکز شهر زنجان از جمله نقاط شلوغ شهر زنجان است، مشاهدات عینی نشان می دهد تعدادی از شهروندان در حال تردد ماسک نزده و برخی دیگر ماسک زده اند.

با مهدی مهراد ۳۷ ساله شهروند زنجانی هم‌صحبت می شوم، او معتقد است برای رویارویی با این ویروس منحوس باید همچنان پروتکل های بهداشتی کرونایی را رعایت کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده ام، می افزاید: به دلیل مشغله کاری فرصت تزریق دُز سوم را پیدا نکرده ام اما در این میان باید اطلاع رسانی بیشتری در خصوص شیوع سویه جدیدی از کرونا برای عموم انجام شود تا حساسیت ها نسبت به واکسیناسیون افزایش یابد.

زهرا شیخی ۴۲ ساله که با دختر کوچک خود در حال رفتن به مرکز خرید است، در این ارتباط می گوید: وضعیت کرونایی و ورود سویه های مختلف، زندگی فردی و اجتماعی عموم را تحت‌الشعاع قرار داده است، با وجود اینکه در مقاطعی بیشتر مردم نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی مقید بودند اما اکنون با نگاهی به سطح شهر می توان دریافت که اغلب مردم همانند گذشته به موضوع کرونا حساس نیستند و به اصطلاح از وضعیت موجود خسته شده اند.

وی اظهار می کند: خود و اعضای خانواده نسبت به واکسیناسیون اقدام کرده ایم و با توجه به زمان بندی اعلام شده نیز تزریق دُز سوم را برای درامان ماندن از بیماری انجام خواهیم داد.

شیخی تاکید می کند: تا زمانیکه واکسیناسیون به بالاترین میزان انجام نشود و عموم مردم خود را نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی ملزم ندانند، موج های مختلف شیوع این ویروس را تجربه خواهیم کرد و این برای برخی خانواده ها با از دست دادن عزیزانشان گاه غیرقابل جبران خواهد بود.

 موردی از سویه جدید اُمیکرون در زنجان گزارش نشده است 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان با تاکید بر اینکه تا کنون مورد از سویه اُمیکرون در استان گزارش نشده است، می گوید: این نوع سویه قدرت سرایت بالایی دارد و پنج برابر ویروس دلتاست.

دکتر محمدرضا صایئنی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون باید میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار واکسیناسیون را بیش از گذشته افزایش داد، می افزاید: این در حالی است میزان رعایت پروتکل هایی کرونایی مردم کاهش یافته و به این مهم باید توجه جدی داشته باشند. 

وی با بیان اینکه این استان نیز تمهیدات لازم را برای مقابله با اُمیکرون به کار بسته است، اظهار می کند: بر اساس مراکز ۱۶ ساعته کووید -۱۹ استان نیز آمادگی دارند نسبت به بررسی موارد مشکوک اومیکرونی اقدام کنند.

این مسوول ادامه داد: علائم ابتلا به اُمیکرون در آنها بیشتر شبیه سرماخوردگی همچون درد عضلانی، سرفه، تب  لرز، گلو درد، سردرد، ضعف، کاهش اشتها و غیره بوده و در این ارتباط ۲۴ مرکز ۱۶ ساعت استان با تمام قوا آماده خدمت رسانی هستند. 

  کاهش اقبال  مردم نسبت به تزریق  دز سوم 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با تاکید بر تکمیل واکسیناسیون زنجانی‌ها ادامه می دهد: تا کنون ۱۲.۳ از افراد بالای ۱۸ سال در این استان دُز سوم واکسیناسیون خود را دریافت کرده‌اند و این موضوع مهم به دلیل گسترش سویه جدید اُمیکرون امری مهم و ضروری است.

دکتر محمدرضا صائینی می افزاید: در زمان حاضر  ۹۱.۷ درصد افراد بالای ۱۸ سال دز اول و ۸۲ درصد نیز دز دوم واکسن خود را دریافت کردند که توصیه می شود افراد باقیمانده به این مهم توجه جدی داشته باشند.

وی اظهار می کند: بر این اساس افرادی که از دریافت نوبت دوم واکسن کرونای برکت، سینوفارم، بهارات، آسترازنکا و اسپوتنیک وی آنان سه ماه و سوبرانا یک ماه، می‌گذرد برای دریافت نوبت سوم واکسن به پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون استان مراجعه کنند.

صائینی بیان می کند:  با توجه به گسترش شیوع سویه جدید کرونا، اومیکرون در سطح جهانی و مشاهده مواردی از آن در کشور تزریق دز سوم واکسن بیش از گذشته اهمیت می یابد که توجه شهروندان به این مهم ضروری است.

این مسوول یاد آوری می کند: تزریق دز سوم یا یادآور واکسن کرونا برای افراد در معرض خطر اهمیت ویژه ای دارد و نباید از آن غافل بود.

 صایینی تاکید می کند: تا کنون بیش از یک و نیم میلیون دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است و همکاری هم استانی ها در این خصوص امری مهم محسوب می شود.

وی می افزاید: در زمان حاضر ۲۱ پایگاه واکسیناسیون در استان آماده خدمات رسانی در این زمینه است که از این تعداد ۹ پایگاه به شهر زنجان اختصاص دارد.

سرایت سویه اُمیکرون چندین برابر سویه دلتا است 

یک متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان با تاکید بر تزریق دز سوم کرونا ادامه می دهد آنتی‌بادی تولید شده پس از تزریق این دُز افزایش می‌یابد و در این مشاهده شده واکسن‌هایی مانند سینوفارم که در ایران نیز بیشتر تزریق شده، تاثیر زیادی در قبال سویه امیکرون ندارد به همین دلیل نیاز به تزریق دُز یادآور وجود دارد.

احمدرضا مبیین می افزاید: بر این اساس شهروندان پس از دریافت ۲ دُز واکسن سینوفارم بهتر است دُز سوم را واکسن آسترازنکا، پاستورپلاس اسپایکوژن دریافت کنند، چرا که این مهم در پیشگیری تاثیر بالایی دارد.

وی، با بیان اینکه در زمان حاض شمار مبتلایان  کرو نایی در استان روند کاهش یافته  بطوری که اورژانس کرونا در زنجان تعطیل  شده است، اظهار می کند: مراجعه بیماران کرونایی بسیار کاهش یافته، اغلب آنان نیاز به بستری ندارند و فقط یک بخش ویژه کرونا در شهر زنجان فعال است.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان، یادآوری می کند: خوشبختانه تعداد افرادی که در این استان واکسینه شده‌اند وضعیت خوبی داشته و زنجانی‌ها مشارکت فعالانه ای در این خصوص داشتند و می توان گفت جزو استان‌های برتر در حوزه واکسیناسیون هستیم.

وی با بیان اینکه سرایت سویه اُمیکرون چندین برابر سویه دلتا است و کشندگی آن به عوامل زیادی از جمله جنس، نژاد، بیماری‌های زمینه‌ای و ... بستگی دارد، اضافه می کند: نمی‌توان گفت که درگیری با این نوع کم یا زیاد است. ویروس هنگام ورود ویژگی‌های خاصی دارد ولی پس از انتقال در بدن‌های مختلف، می‌تواند ویژگی‌های دیگری را نیز از خود نشان دهد که این تغییرات خطرناک بوده و جهش‌ها خطرناک است.

مبین با اشاره به تفاوت سویه اُمیکرون با دیگر سویه‌ها، خاطرنشان می کند: اُمیکرون سرعت انتشار بالایی مانند بیماری‌های بسیار مسری مانند سرخجه و آبله مرغان  دارد. در سویه اُمیکرون با وجود رعایت فاصله اجتماعی بالا امکان ابتلا بالا بوده این احتمال وجود دارد که این نوع سویه در انتقال از بدنی به بدن دیگر حالت تهاجمی پیدا کند که این مهم، مشکلات و آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد.