کرمانشاه - ایرنا - یک کارشناس مدیریت شهری گفت: تبدیل خیابان مدرس به پیاده‌راه و جلوگیری از عبور خودرو در این مسیر علاوه بر کنترل ترافیک، درآمد کسبه و بازاریان این خیابان را افزایش می‌دهد.

دکتر «مظفر کماندار» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انسان در زندگی اجتماعی امروز به دنبال گفت و گو است و به دنبال مکانی برای جمع شدن و گفت و گو می‌گردد و این دیالوگ در کنار اتوبان و خیابانی شلوغ اتفاق نمی‌افتد اما اگر خیابان مدرس به صورت پیاده راه درآید فضایی برای گفت و گوی مردم مهیا می‌شود که منجر به تردد بیشتر مردم و رونق کسب و کارها نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خیابان مدرس بخشی از تاریخ کرمانشاه را در خود دارد، گفت: تردد اینچنینی ماشین در خیابان مدرس و در بلند مدت منجر به تنش در زمین و فرونشست آن می‌شود که با یک زلزله پنج ریشتری هم بخشی از تاریخ و فرهنگ کرمانشاه را نابود خواهد کرد.

این عضو خانه نخبگان خواستار توجه به نظریه متابولیسم شهری شد و افزود: شهر موجودی زنده است که نیاز به شریان‌ها و راه‌های تنفسی دارد و همچون انسان که به هوای پاک، فضای سبز و شهربازی نیاز دارد، ترافیک سنگین در شهر منجر به سکته خواهد شد که شهرداری باید برای همچین مکان‌های تاریخی مانند اصفهان و تبریز، خیابان مدرس را سنگ‌فرش کند و یک خط ویژه را برای اتوبوس و موارد اضطراری در نظر بگیرد.

کماندار یکی دیگر از خیابان‌های تاریخی کرمانشاه که نیاز به توجه زیاد دارد را خیابان شریعتی دانست و گفت: این خیابان هم کشش تردد ماشین زیاد را ندارد و شهرداری باید برای حل این مشکلات به نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران رجوع کند.

این صاحب‌نظر حوزه مدیریت شهری با اشاره به اینکه در کرمانشاه اهل گفت و گو و تفکر انتقادی نیستیم، افزود: تفکر انتقادی باید منجر به ارائه راهکار عملیاتی شود و امیدوارم در مدیریت شهری ساختار انسان محور، توسعه محور مبتنی بر نیازهای جامعه را شاهد باشیم تا مردم رضایت‌مندی بیشتری از شهرداری داشته باشند.

به گزارش ایرنا؛ خیابان مدرس یا سپه در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به طول هزار و ۸۴۰ متر در کرمانشاه احداث شد و بازار بزرگ و قدیمی سرپوشیده کرمانشاه را به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.

با اینکه بسیاری از ساختمان های این خیابان ارزش تاریخی دارند اما برای کاهش بار ترافیکی سالهاست برنامه تعریض خیابان و ساخت مجتمع های جدید تجاری در دستور کار قرار گرفته اما این موضوع نیز نتوانسته مشکل ترافیک سنگین این خیابان را حل کند، حال شاید با پیاده راه شدن آن آرامش به این خیابان و مردم باز گردد.

کلانشهر کرمانشاه حدود یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است.