بندرعباس- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان از برگزاری نخستین مهرواره استانی زبان مادری «آوای حرا» از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان خبرداد.

پروین پشتکوهی شنبه شب به رسانه ها اعلام کرد: مهرواره‌ «آوای حرا» با هدف پاسداشت زبان مادری و گویش‌های محلی استان هرمزگان ویژه گروه‌های سنی هفت تا ۲۲ سال برگزار می شود.
وی توجه دادن کودکان و نوجوانان به ادبیات شفاهی به عنوان زیربنای ادبیات کودک، آشنایی با چهره‌های شاخص استان در حوزه‌ی ادبیات بومی، آشنایی با گویش‌های مختلف استان و کمک به حفظ آن از دیگر اهداف این مهرواره عنوان کرد.
به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، همچنین انش‌آموزان مدارس مقاطع ابتدایی دوره اول و دوم، متوسطه اول و دوم، بخش بزرگسال کارشناسان و مربیان فرهنگی هنری ادبی کانون معلمان و اولیای تربیتی استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته‌ زبان و ادبیات فارسی نویسندگان و شاعران والدین می‌توانند در این مهرواره شرکت کنند.
پشتکوهی محور موضوعی این مهرواره را پاسداشت گویش‌های بومی متداول در جزایر، روستاها و شهرهای استان هرمزگان اعلام کرد و افزود: بازنویسی قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به گویش مادری خلق اثر در قالب شعر، ترانه، داستان و متن ادبی باگویش های هرمزگان بخش‌های این مهرواره است.
وی با بیان اینکه هر شرکت کننده می‌تواند در هر بخش با ۲ اثر شرکت کند و شرکت در تمام بخش‌های جشنواره بلامانع است، بیان داشت: علاقه مندان به شرکت در این مهرواره می‌توانند آثار خود را در آدرسhormozgan.kpf.ir/ zabanmadari بارگذاری کنند.
مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان اخرین مهلت ارسال آثار را سی ام دی ماه و زمان اعلام نتایج و اسامی برندگان را نیز ایام دهه فجر اعلام کرد.
پشتکوهی در پایان با بیان اینکه زبان مادری قدرتمندترین ابزار بشر در حفظ میراث ملموس و ناملموس است، خاطرنشان کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن هرمزگان و ترجیح بسیاری از والدین برای گفت‌وگو با کودک به زبان معیار، امروزه از گویش‌های بومی و محلی کمتر استفاده می‌شود و دیر نیست تا این گویش‌ها به فراموشی سپرده شوند، از این رو برای حفظ این زبان اصیل باید کودکان را به این زبان تشویق کنیم.