ساری - ایرنا - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران از عابران پیاده به عنوان بزرگ‌ترین قربانیان حوادث رانندگی در استان یاد کرد و گفت که عابران پیاده ۵۶ درصد از فوت‌شدگان ناشی از تصادف در مازندران را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایرنا ، سرهنگ نصرالله بیگلری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران رسانه‌های جمعی مازندران از روند فزاینده مرگ و میر عابران پیاده در مازندران انتقاد کرد و افزود : در ۹ ماهه سال جاری آمار فوت عابران پیاده دچار حوادث رانندگی ۶ درصد افزایش یافته است.

وی با اظهار این که افراد سالخورده بیشتر از سایر عابران پیاده بر اثر تصادف در مازندران  فوت می کنند  ، توضیح داد : در مجموع ۴۰ درصد عابران پیاده ای که پس از تصادف فوت می کنند ، بیش از ۶۰ سال سن دارند .

سرهنگ بیگلری خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای استفاده شهروندان از پل های عابر پیاده شد  و گفت : ۲۹۷ پل عابر پیاده در استان وجود دارد ولی تنها پنج درصد عابران پیاده از آنها استفاده می کنند  .

وی غیراستاندارد بودن پل ها از جمله برقی نبودن را مهم ترین علت خودداری مردم از تردد بر روی این سازه های آهنی برشمرد.

رییس پلیس راهور افزایش آمار مرگ عابران پیاده در مازندران را با توجه به کاهش ۱۶ درصدی آمار متوفیان حوادث رانندگی در استان طی سال جاری معنی دار دانست و خواستار چاره اندیشی در این باره شد .

وی اجرای طرح ترغیب موتورسواران برای استفاده از کلاه ایمنی با اهدای این کلاه ها به صورت رایگان به آنان را در استان موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت که یکی از دلایل کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در مازندران هم استفاده بیشتر موتورسواران از کلاه ایمنی بوده است. 

سرهنگ بیگلری میزان کاهش مرگ و میر موتورسواران استان در سال جاری را ۳۵ درصد اعلام کرد و افزود : علت اصلی کاهش آمار متوفیان در این بخش فرهنگ سازی عمومی در استفاده از کلاه ایمنی بوده است و در همین راستا هم در یک سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ کلاه ایمنی بین موتورسیکلت سواران مازندران توزیع شد.

گذرگاه‌های مرگ 

رییس پلیس راهور مازندران همچنین در این نشست خبری از بریدگی های جاده های استان که به عنوان دوربرگردان استفاده می شود به عنوان گذرگاه های مرگ یاد کرد و خواستار چاره اندیشی در این مورد شد  .

وی با تاکید بر این که تمامی بریدگی های جاده های مازندران باید به دوربرگردان های استاندارد تبدیل شود تا بتوان از سوانح رانندگی جلوگیری کرد، گفت : طی یک سال گذشته بیش از ۳۰ بریدگی در جاده های مازندران تبدیل به دوربرگردان ایمن شد.

سرهنگ بیگلری نصب و فعالیت دوربین های هوشمند پایش تصویری را هم در کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن موثر دانست و خواستار جدیت بیشتر برای افزایش نصب اینگونه دوربین ها در جاده های استان شد  . 

وی از نصب ۳۰۷ دستگاه دوربین برای پایش هوشمند جاده‌های استان در یک سال گذشته خبر داد و گفت که این دوربین‌ها در ۱۵ شهرستان استان فعال است.
رییس پلیس راهور مازندران با اعلام این که جاده‌های استان تا یک سال پیش فاید دوربین ثبت تخلفات هوشمند بود ، افزود: در حال حاضر پلیس راهور در شهرستان‌هایی که مسیر اصلی جاده ای استان از آنها گذر می کند مانند آمل ، بابل ، ساری و ۱۲ شهرستان دیگر دارای دوربین هوشمند پایش تصویری است.

وی همچنین با اعلام این که مقدمات لازم برای نصب ۱۹۷ دستگاه دوربین جدید در ۳۲ نقطه جاده ای استان فراهم شده است ، به رانندگان متخلف هشدار داد که قوانین رانندگی را برای حفظ سلامتی خودشان و دیگر شهروندان رعایت کنند .

سرهنگ بیگلری گفت که در یک ماه گذشته مالکان ۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه با پایش تصویری  دوربین های هوشمند به خاطر ارتکاب تخلف اعمال قانون شدند که نشانگر جدی بودن پلیس در برخورد با متخلفان است.

وی بر ضرورت نصب و راه اندازی دوربین ثبت تخلفات و پایش تصویری هوشمند در مناطق مختلف مازندران تاکید  کرد و  افزود : این دوربین ها، علاوه بر ثبت تلخفات رانندگی و کاهش بار ترافیکی ، در ایجاد امنیت عمومی در جامعه نیز نقش بسزایی دارند چرا که بسیاری از سرقت ها و همچنین قتل های صورت گرفته در مناطق مختلف، به وسیله همین دوربین ها کشف و ضبط می شود.

رییس پلیس راهور مازندران از حاشیه شهرها به عنوان کانون های تصادفات راننددگی در استان یاد کرد و گفت : تخلفات حادثه ساز در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در مازندران ۱۷ درصد و برخورد با تخلفات نیز در طی این مدت در مقایسه با سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است.