به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، ناهید پوررستمی درباره ضرورت راهاندازی رشته مطالعات چین، اظهار داشت: کشور چین علاوه بر اینکه از دوران باستان شریک تجاری و سیاسی ایران بوده، در حوزه تمدنی آسیا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: این کشور در عرصه بینالملل به عنوان یک قدرت مطرح است، از این رو راهاندازی رشته مطالعات چین و تربیت متخصصان توانمند و کارشناس در این حوزه که مسلط به جنبههای مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باشند، دارای اهمیت فوقالعادهای است. همچنین نقش کارشناسان چینشناس در توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با این کشور مؤثر است.
معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران راهاندازی رشته مطالعات عربستان در دوره کارشناسی ارشد را دیگر رشته در دست اقدام این دانشکده عنوان کرد و یادآور شد: برنامههای این رشته نیز در دانشکده در حال تدوین و بررسی است و امیدواریم این رشته نیز بهزودی به رشتههای گروه مطالعات غرب آسیای دانشکده اضافه شود.
پوررستمی به جایگاه دانشکده مطالعات جهان و مأموریت این دانشکده در تربیت متخصصان و کارشناسان در حوزه مطالعاتی کشورها اشاره و تاکید کرد: این دانشکده علاوه بر تربیت متخصصان در حوزه کشورشناسی، به مسایل مهم بین المللی هم توجه دارد. به همین دلیل، علاوه بر رشته مطالعات چین، در چند سال اخیر گزارش توجیهی ۳ رشته گرایش «مطالعات جهان- نظام قدرت جهانی»، «مطالعات جهان - جهانی محلی شدن و فرهنگ» و «مطالعات جهان – مطالعات صلح و حل منازعه» تهیه و در شورای برنامهریزی دانشگاه مطرح شد.
وی ابراز امیدواری کرد ضرورت این رشتهها به تصویب شورای برنامهریزی دانشگاه برسد تا این دانشکده بتواند به طراحی و اجرای این رشتهها بپردازد.
معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران همچنین به تغییر عنوان رشته «ایرانشناسی» در مقطع دکتری به «ایرانشناسی معاصر» و قرار گرفتن این رشته ذیل رشتههای دانشکده مطالعات جهان اشاره کرد و گفت: با این تغییر، ایرانشناسی با تاکید بر مسائل ایران معاصر در حوزههای تاریخی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد مطالعه قرار میگیرد. این رشته از سال ۱۴۰۱ در گروه رشتههای دانشکده مطالعات جهان در دوره دکترا دانشجو میپذیرد.
پوررستمی درباره دلایل این تغییر عنوان گفت: پیشتر دانشجویانی که میخواستند وارد رشته ایرانشناسی در دوره دکترا شوند، دانشآموختگان رشته تاریخ بودند که بیشتر نگاهشان به مسائل ایران باستان بود. این دانشآموختگان به دلیل پیشینه تحصیل خود با روش تحقیق مرتبط با آن حوزه آشنا هستند. ولی آنچه در دوره دکترای ایرانشناسی معاصر تدوین شده است مربوط به ایران معاصر است.
وی ادامه داد: با قرار گرفتن ایرانشناسی معاصر ذیل مطالعات جهان، علاوه بر دانشآموختگان تاریخ، علوم سیاسی، اقتصاد و …، داوطلبانی که با روش تحقیق کشورشناسی آشنا بوده و علاقهمند به ادامه تحصیل در دوره دکترای ایرانشناسی معاصر هستند، میتوانند این رشته را انتخاب کنند. یعنی با این تغییر عنوان و جایگاه، طیف بیشتری از دانشجویان با دیدگاه تاریخی و سیاسی و بینالملل که لازمه این رشته است، به این رشته وارد میشوند.
معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان با تاکید بر ایجاد رشتههای بینرشتهای در این دانشکده، خاطرنشان کرد: برای حل مسایل جامعه باید ایجاد رشتههای بینرشتهای بویژه در علوم انسانی توسعه پیدا کند. در عرصه بینلمللی هم توجه به بینرشتهایها افزایش پیدا کرده است؛ چرا که مسائل جهان پیچیدهتر شده است؛ بنابراین برای حل مسائل پیچیده باید از توان تمام علوم بهره برد.