مشهد- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: تولیدات ادبی در حوزه دفاع مقدس باید افزایش یابد، جامعه نویسندگان نوقلم و باتجربه باید حماسه سازی جاودانه شهدا و ایثارگران این دوران را بطور پیوسته ترویج دهند.

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده روز یکشنبه در مراسم نقد و بررسی کتاب "بانوی قرن"، روایت داستانی از حاجیه خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده، افزود: این مهم برای جلوگیری از تحریف و فراموشی نیاز به تعهد، توجه و ترویج دارد.
وی ادامه داد: در حوزه ثبت حماسه‌های  دفاع مقدس چه در خطوط مقدم دفاع و چه در حوزه خانواده‌های شهدای گرانقدر جریان مثبت و موثری آغاز شده است. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: نویسندگانی در این راستا انجام وظیفه نموده و دین خود را به شهدای هشت سال دفاع مقدس ادا می‌کنند.
وی افزود: کتاب "بانوی قرن" سیری در اعماق زندگی شهیدان و مادر شهدا به عنوان کسانی است که روحیه حماسی و اراده قوی و آهنین را به نسل خود تزریق کرده‌اند، در هر میدانی نقش زنان اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیز نبوده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شهدای دوران دفاع مقدس در مکتب و محضر مادرانی بزرگ شده اند که علاوه بر ویژگی های فردی، سنگ بنای تربیت شهیدگونه را در جامعه بوجود آورده اند، مادرانی که چشم و چراغ این سرزمین هستند.
حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، با قدردانی از نویسنده کتاب "بانوی قرن" افزود: درک صحیح نویسنده از ادبیات دفاع مقدس در کنار نگاه دقیق به زوایای زندگی شهیدان و کسانی که آنان را پرورش داده اند مانع از فراموشی رشادتها و صبوری های این نسل می گردد.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان نیز گفت: بیشترین کاربرد این آثار برای نسلی است که در آن دوران زندگی نکرده‌اند و در جریان علل و روند وضیعت ایران از ابتدا تاکنون نبوده اند.
حجت الاسلام محمدحسین ایزدی افزود: اولین خصیصه مادران شهید ارتباط نزدیک آنان با خداوند است، ارتباطی که باعث عظمت و دوری انسان از ذلت و خواری می شود.
نویسنده کتاب "بانوی قرن" نیز در این مراسم گفت: این کتاب حاصل خاطرات صد ساله مادری است که راوی عینی داستانهای واقعی تاریخ ایران از کشف حجاب رضاخان تا به امروز است و خوشحالم پیش از آنکه به سوگ این مادر صبور بنشینیم سعادت ثبت و ضبط خاطرات وی را در مدت یک سال و نیم داشته‌ام.
سعیده زراعتکار، علت نامگذاری "بانوی قرن" برای این کتاب را روایتگری و صبوری این مادر در طول صد سال زندگی ارزشمند خود عنوان کرد. 
کتاب "بانوی قرن"، روایت داستانی از مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده، به قلم سعیده زراعتکار توسط انتشارات روایت فتح در ۱۴۴ صفحه به تیراژ ۱۱۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است.