بجنورد-ایرنا- مدیر امور منابع آب شیروان گفت: رودخانه قوردانلو یکی از سرشاخه های سد بارزو این شهرستان کاملا خشک شد که مشکلاتی را برای منطقه ایجاد کرده است.

اسحاق خسروپناه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال حجم آب عبوری این رودخانه صفر بوده در صورتیکه سال گذشته آورد آن یک میلیون مترمکعب بود.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی های امسال و اینکه کمتر از ۱۰ درصد بارش های سال آبی محقق شده است خاطرنشان کرد: هر سر شاخه کورکانلو و قوردانلو در شبکه سنجش وزارت نیرو به عنوان ایستگاه های معرف هیدرومتری کشوری ثبت شده اند و بر مبنای آمارهای این ایستگاه ها مطالعات سد شکل گرفته است.

خسروپناه با اشاره به کاهش بیش از ۸۰ درصدی حجم آب عبوری این ۲ رودخانه اضافه کرد: براساس مطالعات و پایش ایستگاه ای هیدرومتری در سال آبی جاری حجم آب عبوری سرشاخه رودخانه کورکانلو بسیار کاهش یافته است در حالیکه سال آبی گذشته۲.۲ میلیون مترمکعب بود.

وی گفت: سال آبی امسال شاهد کاهش رواناب به میزان ۲ میلیون مترمکعب  هستیم و طی ۵۴ سال اخیر بی سابقه  بوده است.

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از ۲ رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

خسروپناه افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.