کیست که یک بذر، نهال و درخت بر روی خاک بنشاند و دلش زنده نشود، شاید برخی از ما ندانیم که درختکاری، کاشت یک نهال و حتی بذر چه ثمرات دنیوی و اوخری برای ما به دنبال دارد.
در قرآن کریم آمده است، درخت مظهر زندگی، صفا و پاکی و باعث تلطیف هوا و آسایش و رفاه انسان می شود به همین خاطر درختان، یکی از مواهب و نعمتهای خداوند در آخرت و یکی از ویژگیهای بهشت و رضوان حق تعالی است که در آیات کریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است.
امام صادق علیه السلام می فرماید: ۶ چیز بعد از وفات مومن، نظیر کاشت درخت، فرزندی که برایش طلب آمرزش کند، قرآنی که او از خود به یادگار گذاشته و پس از مرگش خوانده میشود، چاه آبی که حفر یا وقف کرده صدقه جاریه ای است که ثواب آن پس از مرگ به انسان می رسد.
در روایتی دیگر از امام صادق (ع) نقل شده است که کشت کنید و درخت بنشانید؛ به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک تر از این نکرده اند.
پویش کاشت بذر و نهال فرصتی است تا دنیا و آخرتمان را آباد کنیم، نباید این فرصت پر برکت را از دست بدهیم، پیامبر گرامی ما حضرت محمد (ص) به صراحت فرموده اند: اگر قیامت فرا رسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه نتواند برخیزد تا آن را بکارد، باید آن را بکارد.
پویش مردمی کاشت بذر و نهال امروز همزمان با سراسر کشور طی آیینی در ارتفاعات لواسانات تهران با حضور معاون جوانان جمعیت هلال احمر، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و جمعی دیگر از مسئولان محلی با هدف احیاء جنگل و مراتع دامنه جنوبی البرز برگزار شد.
به گزارش ظهر چهارشنبه ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: این پویش ها هر ساله در هفته منابع طبیعی برگزار می شود که به دلیل زیاد بودن برنامه ها تصمیم گرفته شد پویش مردمی کاشت بذر و نهاد امسال از ۱۴ آذرماه، روز جهانی خاک آغاز و تا پایان اسفندماه سالجاری ادامه داشته باشد.
علینقلی حیدریان افزود: در استان تهران تقریبا ۵۱ نقطه در هزار و ۲۸۶ هکتار برای کاشت بذر و نهال انتخاب شده است که در طول این مدت این پویش هر هفته در سه نقطه با حضور مردم، انجمن های حمایتی محیط زیست و اعضای جمعیت هلال احمر برگزار می شود.
ادامه داد: اگر اعضای شورای شهر و روستا یا دهیاران، عرصه دیگری را نیز برای کاشت بذر و درختچه در نظر دارند اعلام کنند ما آمادگی اجرای این پوشش در نقاط و مساحت بیشتر را داریم.
حیدریان با بیان اینکه این پویش در ارتفاعات و با توجه به نوع اقلیم در عرصه ها اجرا می شود، خاطرنشان کرد: در اسفندماه نیز با توجه به اقلیم، بذر و درختچه در جنوب تهران کاشته میشود.
جنگلکاری در ۴۵۰ هکتار از اراضی استان تهران
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با تاکید بر اینکه در این طرح در ۴۵۰ هکتار، ۱۳۵ هزار اصله نهال کاشته می شود، افزود: صد هکتار جنگلکاری در غالب بوستان های روستایی، فضای سبز و خارج از محدوده شهرها در ارتفاعات صورت می گیرد.
حیدریان با بیان اینکه بذرها، گونه های گیاهی و درخچه ها با توجه به اقلیم انتخاب شده است ابراز امیدواری کرد ما نیز بتوانیم در سرسبزی ایران سهیم باشیم.
وی با بیان اینکه در این پویش بنا شده هر ایرانی یک درخت بکارد، افزود: از انجمن های حامی محیط زیست،شوراهای اسلامی شهر و روستا، دوستداران طبیعت، اعضای هلال احمر، گروه های کوهنوردی، سلبریتی ها و ورزشکاران دعوت می شود در فرهنگسازی این پویش به منابع طبیعی کمک کنند.
حیدریان با بیان اینکه این پویش مردمی است و منابع طبیعی بذر و درختچه را در اختیار مردم قرار می دهد، یادآور شد: اعضای شورای شهر و روستا، دهیاران و مردم علاوه بر کاشت درختچه در آبیاری و مراقبت از آنها نیز به ما کمک کنند تا طبیعت احیا شود.
وی در پاسخ به این پرسش که منابع طبیعی در زمینه فرهنگسازی پویش کاشت بذر و نهال چه اقدامی انجام داده است، گفت: کمیته برگزاری این پویش بر عهده شهردای تهران است و نهاد ریاست جمهوری، استانداری تهران، سازمان جنگل ها، فضای سبز و کلیه دستگاه های مرتبط نیز در این طرح حضور دارند و با مشارکت متولیان امر برنامه ای در خصوص پویش کاشت بذر و درختچه تهیه شده و به زودی از رسانه ملی پخش می شود و تبلیغات محیطی نیز در این خصوص انجام شده است.
همراهی ۲۰ ساله هلال احمر در پویش کاشت بذر و نهال
معاون دانشجویی جوانان سازمان جمعیت هلال احمر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای نهضت سبز، در۲۰ سال گذشته هلال احمر اولین نهادی بود که به این پویش پیوست.
سید علی منیری افزود: اعضای جمعیت هلال احمر همچنان در کنار مجموعه منابع طبیعی می مانند تا پویش کاشت بذر و نهال با همکاری مردم در عرصه وسیعتری اجرا شود.
به گفته وی شیوه نامه مشترکی در راستای گسترش همکاری در پویش کاشت بذر و نهال، آموزش و ترویج فرهنگ کاشت نهال و درختکاری بین جمعیت هلال احمر و منابع طبیعی و آبخیزداری به امضا رسیده است تا علاوه بر احیای طبیعت از تخریب این مواهب خدادادی جلوگیری شود.