سنندج- ایرنا- فرماندار سنندج گفت: یکی از مشکلات اصلی و اساسی کشور در شرایط کنونی بیکاری است که رونق بخش گردشگری می‌تواند این مشکل را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، یحیی نظری روز سه شنبه در شانزدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق سنندج اظهار داشت: ۴۵ نوع گردشگری در زیرمجموعه بخش گردشگری وجود دارد که در راستای ایجاد اشتغال می توان از آنها بهره گرفت.

وی افزود: هم افزایی بخش دولتی و خصوصی و افزایش تعامل میان این ۲ بخش می تواند ظرفیت های جدیدی را برای ما ایجاد کند.

فرماندار سنندج به ظرفیت بالای این شهر در بخش موسیقی اشاره کرد و گفت: ۲ سال پیش سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در جهان انتخاب شد اما در این ۲ سال به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانسته ایم جشنواره سالانه موسیقی را برگزار کنیم.

وی یادآور شد: ویروس کرونا آسیب جدی به همه بخش های اقتصادی ما وارد کرد و بخش گردشگری هم بیشترین آسیب را متحمل شد.

رونق گردشگری نیازمند همکاری همه بخش‌های دولتی و خصوصی است

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: بخش گردشگری یک حوزه فرابخشی بوده و نیازمند زیرساخت و شرایط مناسب و همکاری تمامی بخش های دولتی، خصوصی و سرمایه گذاری است.

یعقوب گویلیان افزود: راه اندازی راه آهن سنندج – همدان، فرودگاه سقز و جاده جدید سنندج به مریوان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر رونق بخش گردشگری استان داشته باشد.

وی با اشاره به تصویب منطقه هورامان در یونسکو، ادامه داد: ما به دنبال ایجاد یک مسیر ارتباطی بین تخت سلیمان، هورامان و بیستون هستیم که هر سه این آثار به ثبت جهانی رسیده اند و می توانند گردشگران بسیاری را به خود جذب کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان اضافه کرد: روستاهای ملی کردستان در بخش صنایع دستی و وجود مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق از دیگر ظرفیت هایی هستند که می توان در جهت رونق گردشگری از آنها استفاده کرد.

سنندج به عنوان شهر جذاب معرفی می‌شود

شهردار شهر سنندج نیز در این نشست اظهار داشت: شهر سنندج روز گذشته به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد و ۲ سال پیش نیز به شبکه شهرهای خلاق موسیقی در جهان پیوست و ما درصددیم در آینده این شهر را به عنوان شهر جذاب معرفی کنیم.

سیدانور رشیدی گفت: ما آمادگی داریم که یک جشنواره غذا، موسیقی و کتاب را در سنندج برگزار کنیم و در این راستا از ایده های نو استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه ایده ها و تفکرهای نو کارساز است، گفت: راه حل خروج شهرداری سنندج همچون سایر شهرداری های کشور از وضعیت اسف بار اقتصادی، جذب سرمایه گذار و رونق بخش گردشگری است.

نبود برنامه ریزی متناسب با ظرفیت‌ها در کردستان

رییس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج هم اظهار داشت: عدم برنامه ریزی و سازماندهی متناسب با ظرفیت هایی که داریم بزرگترین مشکل استان است.

بهروز ابراهیم آبادی با اشاره به اینکه توسعه امری درون زا است، اضافه کرد: به یک گفتمان توسعه مشترک بین تمامی بخش های جامعه نیاز داریم که ما هنوز به این گفتمان در استان دست نیافته‌ایم.

وی ظرفیت اول استان را بخش گردشگری دانست و افزود: سرمایه گذاری یک علم است و باید فرهنگ جذب سرمایه گذار در استان توسعه یابد.

در این جلسه «منصور اولی» خبرنگار کردستانی به عنوان رییس کمیته اقتصاد رسانه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج انتخاب شد.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.