اسلام‌آباد - ایرنا - شمار مبتلایان به "اومیکرون" سویه جدید ویروس کووید-۱۹ در شهرهای مختلف پاکستان افزایش یافته و مقامات این کشور نسبت به سرعت شیوع ویروس جهش یافته کرونا و مواجه شدن با پیک پنجم آن در پاکستان به شدت ابراز نگرانی کردند. 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستان، مقامات بهداشتی این کشور تاکنون ابتلای ۷۶ نفر در شهرهای اسلام‌آباد، لاهور، کراچی و کویته به ویروس جهش یافته اومیکرون را تایید کرده اند و بیم آن دارند که شیوع سویه جدید کرونا می‌تواند سرعت بگیرد.

مقامات پاکستانی که طی ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری در نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا و همزمان پایداری روند شیوع این بیماری را تجربه می‌کنند اکنون نگران آغاز موج پنجم شیوع کووید-۱۹ تا دو ماه آینده هستند و دلیل عمده آن را نیز ابتلای سریع شهروندان به اومیکرون عنوان می‌کنند.

وزارت بهداشت پاکستان به رسانه‌ها اعلام کرد که سرعت شیوع اومیکرون بسیار خطرناک است و به نظر می‌رسد زنگ خطر آغاز موج جدید شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور به صدا درآمده است. 
کارشناسان سلامت در پاکستان پیش بینی کردند که به احتمال قوی شمار مبتلایان به کرونا تا ماه فوریه ۲۰۲۲ روزانه به ۳ الی ۴ هزار بیمار افزایش خواهد یافت.

آنان تاکید کردند که واکسینه شدن مردم در برابر ویروس کرونا می‌تواند جلوی ابتلا به اومیکرون و سرعت اشاعه آن را بگیرد.

دولت پاکستان اوایل آذرماه امسال در واکنش به شیوع «اومیکرون» سویه تازه ویروس کووید-۱۹ زنگ خطر برای جلوگیری از سرایت آن در داخل کشور را به صدا درآورد و در اولین گام سفر از شش کشور آفریقایی بعلاوه هنگ کنگ را به مقصد پاکستان ممنوع کرد.

نرخ شیوع ویروس کووید-۱۹ در پاکستان طی ماه‌های اخیر با کاهش قابل توجهی همراه بوده و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز روند نزولی پیدا کرده است.

ستاد ملی مدیریت عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان امروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلای بیش از ۳۴۸ نفر در مناطق مختلف پاکستان به ویروس کرونا ثبت شد و ۶ نفر از بیماران نیز جان خود را از دست دادند.

شیوع کرونا در میان مردم پاکستان از هفتم اسفند ۱۳۹۸ آغاز شد. از آن زمان تا امروز یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۳۹۶ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۲۸ هزار و ۹۱۸ نفر از بیماران کرونایی نیز جان باخته‌اند.