به گزارش گروه خبری ایرنا از ستاد خبری سومین جشنواره جایزه سال «استیکر» نشست خبری این رویداد با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره، بهرام عظیمی رییس هیات داوران و میثم عسگری مدیرعامل آیگپ و رییس جشنواره در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.
عسگری در ابتدای این نشست عنوان کرد: سال ۹۷ و ۹۸ ایده برگزاری این جشنواره در پیامرسان آیگپ شکل گرفت و توانستیم اولین دوره آن را با همفکری دوستان در سال ۹۸ برگزار کنیم. سال اول فضای برگزاری این جایزه برای ما کمی ناشناخته بود زیرا اغلب جشنوارهها در حوزه کاریکاتور یا کارتون فعالیت میکردند و ایموجی و استیکر هنوز خیلی با فضای فرهنگی کشور مرتبط نشده بود.
وی ادامه داد: ما به عنوان کاربران فضای مجازی میدیدیم که در این پیامرسانها بیشتر با شخصیتهای غربی و شرقی مواجهیم و جای استیکرهای ایرانی خالی است بنابراین با دغدغه فرهنگی وارد عرصه شدیم.
رییس جایزه استیکر در ادامه به جزئیات برگزاری این سه دوره جشنواره پرداخت و گفت: سال اول ۵۰ هنرمند به مرحله نهایی جشنواره رسیدند و نزدیک به هزار اثر برای دبیرخانه ارسال شد و نزدیک به ۵۱۸ اثر به مرحله داوری نهایی رسید. سال دوم را در فضای متفاوتتری آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم که کارگاههای تخصصی استیکر در فضای مجازی برگزار کنیم که این امر به افزایش کمیت و کیفیت آثار ارسالی برای جشنواره بسیار کمک کرد. در نهایت ۱۹۲ هنرمند و هزار و ۶۰ اثر داشتیم که ۸۰۰ اثر به مرحله نهایی مسابقه راه یافتند.
وی درباره سومین دوره جایزه استیکر عنوان کرد: در سال سوم جشنواره، بخش استیکر متحرک حذف شد، زیرا در دوره دوم هنرمندان خیلی با این فضا کنار نیامدند البته با هزینه آیگپ ۱۰۰ اثر از دور اول و ۵۰۰ اثر از دور دوم به صورت متحرک درآمده و در فضای پیامرسان آیگپ و سایر پیامرسانهای مجازی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این بستههای استیکر به نام ایران و نام هنرمندان قابل دانلود است و تنها به آیگپ اختصاص ندارد.
عسگری در پایان درباره جزئیات این دوره از جشنواره عنوان کرد: هزار و ۱۷۳ اثر از ۱۵۰ هنرمند به دبیرخانه مسابقه ارسال شد که امروز داوری بخش نهایی آثار آغاز میشود و ۲۱ دی ماه همزمان با روز استیکر مراسم اختتامیه این جشنواره را خواهیم داشت.
شجاعی طباطبایی به عنوان دومین سخنران این نشست درباره ضرورت پرداختن به استیکر و فضای مجازی در دنیای امروز خاطرنشان کرد: پیامرسان آیگپ با برگزاری این جشنواره زمینهساز یک اتفاق بزرگ برای ارائه استیکر در فضای مجازی است. ما در دورهای به سر میبریم که با شیوع کرونا اهمیت فضای مجازی را دوچندان احساس کردیم و دیدیم که فعالیت در این حوزه چقدر مهم است.
وی ادامه داد: سالهاست درباره اهمیت فضای مجازی صحبت میکنیم و حتی رهبر معظم انقلاب هم درباره اهمیت فضای مجازی مطالب مهمی مطرح کردهاند، اما اینکه مسئولانی که در این حوزه فعالیت میکنند، چرا اهمیت این اتفاق را درک نمیکنند؟ جای بحث دارد و اینکه چرا از پیامرسانهای داخلی حمایت نمیکنند و ما وابسته به برنامههای خارجی هستیم که آنها هروقت بخواهند، میتوانند دسترسی ما را به این برنامهها قطع کنند. درنتیجه نهادهای مرتبط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فناوری و اطلاعات، حوزه هنری و... باید به مساله تقویت پیامرسانهای داخلی توجه کنند. اگر مدیران ما در طول مدیریت چهار ساله خود روی یک پیامرسان واحد هم تمرکز میکردند، اکنون اتفاقات بهتری رقم میخورد.
دبیر سومین دوره جایزه سال «استیکر» عنوان کرد: استیکر یک زبان تصویری قابل فهم است برای اینکه احساسات و عواطف خود را حتی بدون پیام متنی به طرف مقابل منتقل کنیم. آیگپ شرایطی را رقم زد تا استیکرهایی با هویت بومی ایرانی ارایه شود، استیکرهایی که ریشه در فرهنگ ایران و مردم فارسیزبان و دیگر کشورها دارند.
شجاعی طباطبایی افزود: استمرار یک جشنواره به شکل منظم اتفاق خوبی است. برخی جشنوارهها صرفا به زمان برگزاری یک رویداد محدود هستند و بعد از آن ارتباطها قطع میشود اما ما در جشنواره استیکر با یک محصول طرفیم که نتیجه آن در اختیار مردم قرار میگیرد.
این هنرمند در پایان درباره بهرهمندی از توانایی هنرمندان کشور اظهار کرد: ما هنرمندان بسیار خوبی در حوزه کارتون و کاریکاتور داریم و به جرات جزو سه کشور اصلی جهان هستیم، اما از این توانمندی افراد استفاده نمیشود. به طور مثال در حوزه تصویرسازی، انیمیشن، سینما و... آدمهای توانمندی داریم، اما از خلاقیت آنها در جهت طراحی استیکر در پیامرسانهای داخلی توجه نمیشود.
بهرام عظیمی در ادامه این نشست عنوان کرد: من به شخصه همیشه از اینکه برای رقابت با خارجیها کاری انجام دهم، بیزارم اما تنها جشنواره هنری که در دنیا میتواند یک سری هنرمند از رشتههای مختلف هنری را دور هم جمع کند، استیکر است. در این جشنواره هنرمندان رشتههای انیمیشن، طراحی شخصیت، تصویرگران، کارتونیستها و کاریکاتوریستها و نقاشان شرکت میکنند و به نوعی میتوان گفت تنها جشنواره تجسمی ایران و جهان است که هنرمندان مختلف امکان شرکت در آن را دارند.
وی ادامه داد: جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزو برترین جشنوارههای دنیاست به واسطه کارهای درجه یک خارجیها و داخلیها و همچنین هنرمندان درجه یک انیمیشن که به جشنواره دعوت میشوند یا کارگاه برگزار میکنند. دوسالانه کاریکاتور ما نیز جزو سه جشنواره برتر دنیاست و به همین دلایلی که گفتم جشنواره استیکر هم میتواند در این جایگاه قرار بگیرد.
این کارتونیست در ادامه با انتقاد از اینکه مردم از استیکرهای ایرانی استفاده نمیکنند، گفت: خروجی کار جشنواره، یک سری استیکر درجه یک است اما متاسفانه عده کمی در ایران از این استیکرها استفاده میکنند. استیکرهایی که با مولفههایی مانند پیژامه، آفتابه، غذاهای محلی گرفته تا چهرههای فرهنگی و هنری کشور طراحی شدهاند.
وی افزود: فلسفه جشنواره در ابتدا این نبود که ما یک سری استیکر طراحی کنیم که از محصولات خارجی استفاده نکنیم، بلکه این است که ما این شخصیتها و عناصر فرهنگی ایرانی را میشناسیم و با آنها خاطره داریم و از این نظر استفاده از آنها برایمان جالب است.
رییس هیات داوران سومین دوره جایزه سال «استیکر» در پایان درباره لزوم حمایت از ایدههای فرهنگی و هنری تشریح کرد: این اتفاق خوب رخ داده است اما این استیکرها به درستی به مردم معرفی نمیشوند تا از آنها استفاده کنند؛ به دلیل اینکه مسئولان ما حمایت نمیکنند و برخی مدیران ما در کشور همدیگر را رقیب میدانند و بر این اساس از طرحهای ملی یا گروههای فعال حمایت نمیکنند تا مطرح و فراگیر نشوند.
در ادامه این نشست، پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و مسئولان جشنواره انجام شد.
شجاعی طباطبایی درباره حمایت از برگزیدگان دورههای قبل جشنواره اظهار کرد: برگزیدگان دورههای قبل جشنواره در جمع هیات انتخاب این دوره حضور داشتند و این کار به نوعی ارزشگذاری به فعالیت آنها بود. اینکه در طول سال چقدر از توانایی این هنرمندان بهرهمند میشویم به این مساله نیز ارتباط دارد که استیکر چقدر در کشور ما جا افتاده است و اگر در این حوزه فعال باشیم حتی در حوزه اقتصاد هنر هم بخش عمده مشکلات معیشتی هنرمندان میتواند رفع شود. در این جشنواره اغلب کسانی که برگزیده شدند، شهرستانی، جوان و خانم بودند و بسیار مهم است که ما از این افراد حمایت کنیم و شاید لازم است ما هم در حوزه استیکر رویدادی مانند حراج تهران راهاندازی کنیم.
در ادامه عسگری توضیح داد: در سرفصلهای بودجهبندی آیگپ بابت برگزاری این سه سال یک ریال سرفصل بودجه نداشتیم و با کمک دوستان توانستیم منابع مالی جذب کنیم و به دلیل اهمیت حضور هنرمندان سعی کردیم در حد وسع خود جوایز خوبی هم در نظر بگیریم. ما به عنوان مالک مشترک این آثار با هنرمندان آمادهایم که برای حمایت از هنرمندان استیکرها را واگذار کنیم تا براساس آنها کار تولید شود.
رییس جشنواره درباره لزوم پرداختن به استیکرهای ایرانی گفت: این تلفنهای موبایلی که در دسترس ماست تولید داخلی نیستند، اما ما اصالتی داریم و سعی کردیم بر این اساس در تولید استیکر فضایی ایرانی به وجود بیاوریم. رسانهها در کنار نهادهای مرتبط بسیار میتوانند در معرفی این استیکرها به مردم موثر باشند.
عظیمی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران چند سال پیش طی طرحی نقاشیهای معروف را روی بیلبوردهای سطح شهر نصب کرد و افراد در ترافیک و در ماشین میتوانستند این نقاشیها را تماشا کنند و با نقاشان بزرگ آشنا شوند، الان هم میتوانند این استیکرها را در بیلبوردهای سطح شهر معرفی کنند و به مردم بگویند که میتوانند از این طریق این استیکرها را دانلود کنند.
دبیر جایزه سال استیکر مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد دانشجویان را برای دریافت رمز یکبار مصرف مجبور به نصب آیگپ میکند، توضیح داد: ما بارها در این باره واکنش نشان دادیم. دانشگاه آزاد به عنوان سرویس دهنده ما را انتخاب کرد اما اینکه دانشجویان را مجبور به نصب آیگپ کند، دست ما نیست و ما نمیتوانستیم سرویس دانشگاه آزاد را قطع و کار دانشجویان را روی زمین بگذاریم. ما خودمان هم معترض شدیم که این رفتار مسئولان دانشگاه به پیامرسان آیگپ هم ضربه وارد میکند.