تهران- ایرنا- در روزهایی که مقام های عراقی دائم از همسایگانشان بر سر منابع آبی انتقاد می کنند، وزارت محیط زیست عراق امروز (چهارشنبه) از وجود یک ونیم ملیون متر مکعب زباله مایع در رودخانه دجله که توسط نهادهای دولتی ریخته شده است، خبر داد و این نهادها را عامل آلودگی این رودخانه برشمرد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) پایگاه خبری «المسئلة» عراق، «اسامه ابراهیم محمد»، مسئول بخش کاهش خطر بلایا در این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از زباله های مایع در رودخانه دجله توسط کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و بیمارستان‌ها ریخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع نیازمند توقف جدی همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش آلودگی این رودخانه است، افزود: این مشکل به بحران کمبود آب در عراق اضافه شده و منجر به آلودگی آب آشامیدنی نیز می شود.

محمد با فاجعه خواندن این مشکل تاکید کرد که لازم است تا در اسرع وقت این موضوع حل شود زیرا زندگی همه شهروندان عراقی را تحت تاثیر قرار می دهد.

در همین راستا «سلمان خیرالله»، مدیرعامل جمعیت حفاظت از رودخانه دجله نیز با بحرانی خواندن آلودگی آب این رودخانه خاطرنشان کرد که موضوع تاسف بار این است که نهادهای دولتی بخشی از آلودگی رودخانه‌های دجله و فرات که شریان اصلی زندگی شهروندان است، هستند.

وی با  دشوارخواندن دستیابی به آمارهای جدید در مورد میزان آلودگی و نوع آلاینده های موجود در نزدیکی نهادهای دولتی مانند شهر پزشکی «مدینة الطب» یا کارخانه «الدوره» یا نیروگاه برق جنوب بغداد تاکید کرد که فقدان بررسی آلودگی های تأثیرگذار بر این دو رودخانه نه تنها پایتخت بلکه دیگر استان ها را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

از سوی دیگر «حسن الجنابی» وزیر سابق منابع آب نیز اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد آلودگی رودخانه دجله ناشی از نهادهای دولتی است، علاوه بر این که شورای حفاظت و بهسازی محیط زیست چند روز پیش با صدور بیانیه‌ای از وجود نهادهای دولتی و خصوصی که باعث آلودگی رودخانه می‌شوند خبر داد و تاکید کرد که ضروری است تا برای مشکل ریختن زباله به رودخانه دجله چاره اندیشی شود.

رودخانه دجله به عنوان یکی از منابع آبی مهم عراق، مرکز بغداد را به دو بخش کرخ در غرب و الرصافه در بخش شرق این رودخانه تقسیم می کند.

 دجله که از مهمترین اکوسیستم های طبیعی عراق به شمار می رود پیشتر نیز با لکه های نفتی آلوده شده بود.

عراقی ها این روزها به دلیل سد سازی های گسترده دربالادست رودخانه های دجله و فرات(ترکیه)، با کاهش ورودی آب به داخل کشورشان روبه رو هستند و از این منظر خود را در معرض تهدید می بینند، با اینحال، به نظر می رسد در حفظ و حراست از همین میزان آبی که از دو رود بزرگ خاورمیانه وارد کشورشان می شود، عاجز مانده اند.

دجله و فرات در عراق ،‌ علاوه بر بخش های کشاورزی، مورد استفاده در مصارف آشامیدنی هم هست.