بوشهر- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بودجه این وزارتخانه در لایحه ۱۴۰۱ کمترین وابستگی را به درآمدهای نفتی دارد و ۹۰ درصد خوداتکایی است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر متکان روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با توجه به تغییر اقلیم، تغییر در نحوه بهره‌وری از منابع آب ازجمله شیوه آبیاری و استفاده از روش‌های نوین، سازگاری با اقلیم، تغییر الگوی کشت، اجرای کشت قراردادی تنظیم و خودکفایی بازار از جمله مهمترین رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با تاکید بر اهمیت زنجیره ارزش گفت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مشکلات تولید کنندگان پرداختن به زنجیره ارزش و تقویت صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری در این بخش است.

متکان ادامه داد: تقویت و گسترش صنایع تبدیلی امکان فرآوری محصولات کشاورزی را فراهم و محصولات تولیدی با ارزش بالاتری به بازار عرضه می‌شوند که این امر موجب درآمدزایی و گسترش اشتغال می‌شود.

وی اظهار کرد: استان بوشهر سومین استان اقتصادی کشور است صرفه نظر از گاز و پتروشیمی بحث شیلات و نخیلات و محصولات خارج از فصل است که  این استان را از سایر استان‌ها متمایز کرده است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حلقه مفقوده بخش کشاورزی در استان بوشهر زنجیره ارزش است که باعث شده حاصل دسترنج استان بدون فرآوری به استان‌های دیگر برود.

وی یادآور شد: زنجیره ارزش محصولات کشاورزی زمانی رخ می‌دهد که در بخش صنایع تبدیلی سرمایه گذاری صورت گیرد و وقتی ما بتوانیم این تولیدات را فرآوری و از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی حرکت کنیم به طور یقین این محصولات با قیمت بیشتری فروش و اشتغال بیشتری نیز ایجاد می‌شود.

متکان در باره طرح تغذیه دام از برگ نخل گفت: با توجه به وابستگی کشور در بخش تامین نهاده های دامی وزارت جهاد کشاورزی از هر پروژه ای که در این زمینه موجب خودکفایی می‌شود استقبال و حمایت می‌کند.

وی برضرورت بهره‌وری از شیلات، نخیلات و توسعه مکانیزاسیون در استان بوشهر تاکید کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تولید امنیت غذایی جامعه بشری را مرهون و تلاش جامعه کشاورزی دانست و تصریح کرد: فعالان این حوزه علم و عمل را به هم پیوند زده‌اند.

محمد تقی ایرانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به منابع آب شده است ادامه داد: توسعه کشاورزی با مدیریت آب یکی از برنامه‌های مهم در عرصه کشاورزی نوین است که این مهم در استان بوشهر مورد توجه قرار دارد.

وی تلاش دولت سیزدهم در تولید محصولات کشاورزی به روش نوین و پیشرفته را ستود و افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده مشکلات این حوزه برطرف می‌شود و تولیدات به سامان خواهد رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر بیان کرد: سفره مردم با تحریم‌های ظالمانه مورد یورش و هجوم استکبار جهانی قرار گرفته که در این راستا با برنامه‌ریزی انجام شده خودکفایی در  محصولات کشاورزی یکی از سیاست‌های مهم است.

ایرانی، ظرفیت کشاورزی و شیلات استان بوشهر را برشمرد و افزود: همانگونه که استان بوشهر پایتخت انرژی و محصولات پتروشیمی کشور است امیدواریم در تکمیل پروژه‌های کشاورزی در تولید محصولات و افزایش ظرفیت‌ها، موفقیت‌های در این عرصه حاصل شود.

در این آیین نوذر منفرد به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر معرفی و از خدمات محمد تقی منوچهری تقدیرشد.