تهران-ایرنا- مدیرمرکز پایش و نظارت کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با تاکید براینکه آب آشامیدنی استان در ۸۹ آزمایشگاه تخصصی پایش و و کنترل می شود، گفت:مطلوبیت کیفیت آب آشامیدنی شهر تهران در حد عالی و مطابق با استانداردهای ملی است.

مهتاب باغبانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با رد شایعات مبنی بر آلودگی آب آشامیدنی تهران،  کیفیت آب آشامیدنی را موضوعی حرفه‌ای و تخصصی عنوان کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تأمین آب آشامیدنی سالم، بهداشتی و با کیفیتی مطابق با استانداردهای ملی و رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تامین و توزیع آب آشامیدنی سالم و با کیفیت مطلوب برای مردم  است ادامه داد: این شرکت همواره نظارت بر کنترل و پایش کیفی آب آشامیدنی را در کنار تأمین، انتقال، تصفیه، ذخیره و توزیع در دستور کار خود دارد.

به گفته وی، مطابق الزام استاندارد ملی ایران  و رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت و بر اساس جمعیت تحت پوشش، تمامی نقاط مختلف شبکه توزیع آب آشامیدنی، مخازن ذخیره آب، آب خام ورودی به تصفیه‌خانه‌ها، فرایند تصفیه، آب خروجی از تصفیه‌خانه‌ها و آب منابع تأمین‌کننده اعم از سطحی (رودخانه‌ها و دریاچه سدها) و زیرزمینی نمونه‌برداری می  شود.

وی افزود: این نمونه ها با انجام آزمایش‌های روزانه شامل کلرسنجی، باکتریولوژی، بیولوژی، ویروس، فیزیکوشیمیایی، مواد آلی و فلزات سنگین، با تواتر زمانی منظم از طریق ۸۹ آزمایشگاه تخصصی آب و فاضلاب پایش و کنترل می‌شود.

باغبانی،  مقدار کلر آزاد باقی‌مانده در آب آشامیدنی را  در محدوده مطلوب ۸.۰ - ۵.۰ میلی‌گرم بر لیتر مطابق استاندارد ملی ایران  عنوان کرد و بیان داشت:  بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت برای جمعیتی مانند شهر تهران، مطلوبیت عالی میکروبی ۹۹درصد است و این در حالی است که تعداد نمونه‌های پاک از نظر وجود شاخص باکتریایی آب در کلان‌شهر تهران در بازه زمانی سالانه۱۰۰درصد و در حد عالی است.

وی با تاکید بر اینکه  کیفیت آب آشامیدنی تهران توسط وزارت  بهداشت به صورت پیوسته نظارت می‌شود، گفت: نتایج کلرسنجی و آزمون‌های میکروبی آب آشامیدنی که توسط وزارت بهداشت انجام شده، حاکی از آن‌ است که مطلوبیت کلرآزاد باقیمانده و مطلوبیت میکروبی در آب آشامیدنی تهران در حد عالی است.

وی یادآور شد:انجام نمونه‌برداری‌های مشترک توسط نمایندگان کنترل کیفیت آب و فاضلاب استان تهران با نمایندگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات درمانی تهران، ایران و شهید بهشتی نیز با تواتر زمانی ماهانه در حال انجام است.

باغبانی با اشاره به اینکه، سالانه بیش از  ۹۲ هزار ۳۰۰ آزمون کیفی توسط ۵۷ آزمایشگاه تخصصی آب، انجام می شود، گفت: به منظور اطمینان از بهداشت و سلامت آب آشامیدنی توزیعی، در استان تهران تعداد ۳۸۷ سامانه پایش لحظه‌ای، مجهز به سیستم سولار و ثبت نتایج با قابلیت ارسال پیامک، برای شناسایی و تعیین مقدار شاخص‌های کیفی در مدار بهره‌برداری است و کیفیت آب آشامیدنی توزیعی در تهران تحت کنترل قرار دارد.

مدیرمرکز پایش و نظارت  کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان تهران با رد شایعات آلودگی اب تهران تاکید کرد: مطابق قانون، اعلام آلودگی آب آشامیدنی، در حیطه اختیار نهادها و سازمان‌های متولی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست است و گفته‌ها و نوشته‌های سایر نهادها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در اعلام سلامت و یا آلودگی آب باید مستند به گزارش‌های رسمی حداقل یکی از نهادها و سازمان‌های مسئول و متولی آب آشامیدنی باشد.