یزد- ایرنا- استاندار یزد گفت: مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان کاربردی و اجرایی شود و موضوع این قشر جامعه فرابخشی است و دستگاه‌های مختلفی متولی آن هستند که بودجه در این زمینه دارند.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی چهارشنبه شب در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان یزد که با حضور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد افزود: تقویت جایگاه ستاد ساماندهی جوانان یکی از مسائل مهمی است که سعی کردهایم در استان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: جلسات به لحاظ کمی زیاد است و کارهای روی زمین مانده نیز زیاد است اما وظیفه این ستاد این است که وظایف واحدهای مختلف را مشخص کرده و پیگیری‌های لازم را داشته باشند تا مصوبات اجرایی شود.

استاندار یزد گفت: ما باید تاثیر محسوس مصوبات و اقدامات را روی شاخص‌های استانی مشاهده کنیم که این امر می‌تواند ما را در حل مشکلات در مسیر جوانان کمک کند.

فاطمی بیان کرد: فوریت امروز استان یزد مساله ازدواج و خانواده است و همچنین اشتغال و مسکن است که متاسفانه ما در این محورها سندی نداریم تا بتوانیم نقشه راه را مشخص کنیم.

وی تصربح کرد: ۱۳ اولویت در حوزه جوانان توسط دولت احصا شده که ازدواج و خانواده، اشتغال، مسکن، آسیب‌های اجتماعی و هویت و مشارکت‌های اجتماعی آنها به عنوان مهمترین اولویت هاست  که باید به آنها پرداخته شود.

همچنین معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برنامه‌ریزی در راستای ساماندهی امور جوانان گفت: تصمیم جدی بر تقویت ماهیت ستادی ساماندهی امور جوانان در استان‌ها داریم که به عنوان ارکان ستاد ملی ساماندهی و شورای عالی جوانان است.

وحید یامین‌پور افزود: اگرچه مسائل جوانان همچون ازدواج، مسکن، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور شباهت زیادی به هم دارند اما هر استان ویژگی‌های خاص به خود را داراست و باید توجه ویژه و خاصی به آنها شود.

وی بیان کرد: این درست است که مسائل اقتصادی و معیشتی ارتباط مستقیم و غیر قابل انکاری در کاهش، سخت شدن و بالارفتن ازدواج شده ولی به رغم این موضوعات و تاکید بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نگرش جوانان و خانواده‌ها و مسائل فرهنگی نقش بسیار پررنگی در این مسائل دارد و بالا رفتن سن ازدواج  نگرشی است که جوانان نسبت به تشکیل خانواده داشته‌اند.

این مسئول با اشاره به اهمیت توجه به نگرش جوانان نسبت به خانواده افزود: سن ازدواج در دهه اخیر همواره صعودی بوده و نزدیک به مرز ۳۰ سال برای مردان رسیده و نرخ رشد طلاق نیز همواره صعودی بوده که از هر ۳ ازدواج یک طلاق داریم که نسبت ازدواج به طلاق ۳۰ درصد رسیده است ولی به رغم این مشکلات نگرش جوانان و خانواده‌ها و مسائل فرهنگی نقش پررنگی در این آمارها دارد.

یامین پور گفت: ما حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم و سالیانه حدود ۶۰۰ هزار ازدواج داریم و این بدین معنی است که در ده سال آینده با تجرد قطعی حجم زیادی از جوانان خواهیم بود و در روی دیگر سکه نیز وجود زنان جوان بیوه است که حاصل طلاق هستند که عدد دقیقی از این قشر وجود ندارد اما بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است که این نیز مشکلات متعددی را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: در سال ۹۹ میزان ۳۴ درصد از زوجین متقاضی وام موفق به دریافت آن نشدند که این امر بسیار ناراحت کننده است در حالی که دارایی بانک ها ده برابر عددی است که موظفند به عنوان تسهیلات بپردازند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اقدامات در زمینه وام ازدواج گفت: در سال ۱۴۰۰ تا ۳۰ آذرماه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۷۴۰ هزار نفر اعطا شده است که امیدواریم بتوانیم بهترین عملکرد را به اجرا برسانیم. 

استان یزد ۷۰ تشکل مردم نهاد جوانان دارد.