اردبیل-ایرنا-رئیس اداره منابع آب شهرستان گرمی از رفع تصرف  ۱۵ هکتار از اراضی  بستر رودخانه‌های این شهرستان در ۹ ماه سال جاری خبر داد.

رضا بدرزاده روز پنجشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: رفع تصرف این اراضی با هدف حفاظت کمی و کیفی از رودخانه‌های گرمی و انگوت که در سال‌های گذشته در تصرف سود جویان قرار داشت انجام شده است.

وی همچنین از اخذ سند مالکیت برای ۳۵۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌های گرمی و انگوت بنام دولت در سال جاری خبر داد و گفت:به منظور اعمال حاکمیت دولت بر اراضی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، برنامه ریزی لازم برای اراضی بستر همه رودخانه‌ها و مسیل ها و عرصه و اعیان تمامی تاسیسات آبی با هدف اخذ سند تک برگی  در گرمی و انگوت بعمل آمده است.

بدرزاده با اشاره به اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌های مرزی افزود: با اجرای این طرح به میزان ۲ کیلومتر در طول رودخانه مرزی بالهارود (بلغارچای) و به مساحت ۶ هکتار از اراضی که در سالیان گذشته بواسطه طغیان رودخانه مرزی از خاک کشور جدا شده بود، باز پس‌گیری شد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت با اشاره به اهمیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی گفت: با تلاش همکاران عملیاتی و گروه گشت و بازرسی این واحد امسال ۱۴ حلقه چاه غیرمجاز در گرمی و انگوت پر و مسلوب المنفعه گردید ه و با انسداد این تعداد چاه از برداشت غیرمجاز ۱۴۶ هزار مترمکعب آب در سال از سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری به عمل آمد.

بدرزاده گفت: همچنین به منظور ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب‌های زیرزمینی در ۹ ماه سال جاری  ۱۳ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه های مجاز شهرستان‌های گرمی و انگوت نصب شده است.

وی افزود: جهت تحقق برنامه‌های شرکت آب منطقه ای اردبیل در نصب ابزار های اندازه گیری بر روی چاه‌ها، همه چاه‌های مجاز شهرستان گرمی و انگوت به کنتور هوشمند آب و برق مجهز می‌شوند.

شهرستان گرمی با جمعیت ۷۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۱۱۰ کیلومتری شمال اردبیل، در منطقه مرزی با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.