تهران - ایرنا - با وجود جنگ و فشارهای خارجی از جمله تحریم ها و توطئه های بین المللی، سوریه در سال 2021 توانسته نقش واقعی خود را در داخل و خارج بازیابد و این امر با پیشرفت میدانی، توافقات و معاهدات این کشور همراه شده است.

به گزارش امروز (پنجشنبه) شبکه خبری «المیادین»، سوریه در سال ۲۰۲۱ با وجود فراز و فرودهای بسیاری که پشت سر گذاشته بود، سالی متفاوت را تجربه کرد. انتخابات ریاست جمهوری، بازسازی مناطق از شمال تا جنوب، پیشرفت های میدانی ارتش سوریه که بیشتر مناطق را از اشغال گروه‌های مسلح بازگرداند و به رغم تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی، برخی اقدامات دولت سوریه به کاهش شکاف‌های معیشتی کمک کرد.

عملیات میدانی ارتش سوریه

المیادین نوشت که از منظر میدانی ارتش سوریه در سال ۲۰۲۱ برای پاکسازی مناطق جدید جغرافیای از جمله مناطقی در حلب تلاش کرد و پس از مقابله با شبه نظامیان آزاد سازی بیشتر روستاهای جنوبی استان ادلب، شاهد اجرای دو عملیات «سپر فرات» و «شاخه زیتون» از سوی ارتش ترکیه در شمال این کشور و نیز فعالیت گروه تروریستی «جبهه النصره» در این منطقه بود که موجب اشغال برخی مناطق استان ادلب شد.

ارتش سوریه همچنین توانست عملیات گسترده ای را علیه هسته های گروه تروریستی «داعش» در حومه شهر «رقه» و «درعا» آغاز و این مناطق را از هرگونه فعالیت هسته های این گروه پاکسازی کند.

می توان گفت که سال ۲۰۲۱ برای ارتش سوریه سالی محوری بود، زیرا آغازگر حملات به گروههای مسلح بود که توانست آنها را اخراج یا مجبور به تسلیم سلاح کند. با نگاهی به نقشه سوریه، می توان یک منطقه وسیع تحت کنترل دولت را مشاهده کرد، هر چند هنوز چند نقطه در مناطقی از جمله در ادلب و رقه و حسکه وجود دارند که تحت اشغال شبه نظامیان «قسد» (کردهای سوری مورد حمایت آمریکا) هستند.

همکاری های اقتصادی داخلی و خارجی

به نوشته المیادین، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا که در تاریخ این کشور بی سابقه است، سبب شد تا در سال ۲۰۲۱ «بشار اسد» در چارچوب تلاش دولت برای حمایت از معیشت شهروندان با توجه به توانایی‌های موجود این کشور، احکامی را در جهت بهبود اقتصادی وضع کند.

وزرای نفت و انرژی سوریه، اردن، مصر و لبنان در نشستی که در ۸ اوت در امان پایتخت اردن برگزار کردند، بر سر نقشه راه جهت تامین گاز از مصر به لبنان به توافق رسیدند. در جریان نشست مذاکرات سوریه و لبنان که در دمشق برگزار شد، سوریه با درخواست طرف لبنانی برای کمک به انتقال گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه موافقت کرد.

مرزهای بین سوریه و اردن به طور کامل به روی تجارت باز شد، زیرا مقامات اردنی و سوری پس از بازگشایی آن تأیید کردند که هدف از این تفاهم‌ها تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور برای دستیابی به منافع هر دو طرف است که نشان می‌دهد سوریه یک کشور مهم است. دروازه ترانزیت محصولات تولیدی سوریه به لبنان، ترکیه و کشورهای اروپایی صادر شد و نیز واردات مواد اولیه از این کشورها با هزینه کمتر از سر گرفته شد.

سوریه و عراق نیز با انعقاد ۸ تفاهم نامه همکاری اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله ساخت و ساز، مسکن، سرمایه گذاری، آموزش و گردشگری، افق همکاری های اقتصادی را گسترش دادند. این تفاهم ها همچنین شامل طرح هایی برای تامین نیازهای بازار محلی سوریه و نیز تهیه موادی است که سوریه می تواند به بازارهای عراق صادر کند.

فضای باز اقتصادی کشورهای عربی به امارات نیز کشیده شد تا جایی که وزیر اقتصاد این کشور با همتای سوری خود دیدار کرد و برنامه‌هایی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی در بخش های مورد نظر میان دو طرف به توافق رسید.

از سوی دیگر مسکو در دیدار با مقامات سوری در دمشق بر تمایل خود در ادامه همکاری های اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، سرمایه گذاری و گمرکی با سوریه تاکید کرد.

در مورد ایران نیز باید گفت که این کشور در سال جاری چندین قرارداد اقتصادی با سوریه امضا کرده است، از جمله پروژه مشترک سازمان توسعه و تجارت ایران با سوریه برای ایجاد یک بانک مشترک با هدف تسهیل مبادلات تجاری و مالی بین دو کشور که علاوه بر حمایت از اجرای توافقنامه های اخیر امضا شده، به تسهیل فعالیت بازرگانان نیز کمک می کند.

ایران همچنین یک مرکز تجاری را در منطقه آزاد دمشق افتتاح کرده است این مرکز، به عنوان بانک اطلاعاتی است که فعالیت‌های اقتصادی در سوریه را ارائه می‌دهد تا تجار و صنعتگران داخل کشور بتوانند از طریق آن اطلاعات مختلف مرتبط با شرکت‌های ایرانی را به طور مستقیم دریافت کنند و نیز محلی برای واردات، صادرات و بازاریابی است و در تقویت روابط اقتصادی بین ایران و سوریه اهمیت بالایی دارد.

با توجه به آنچه ذکر شد، به نظر می رسد که دوران پیشرفت در سوریه آغاز و نقشه اجرایی آن نیز در سال ۲۰۲۱ ترسیم شده است. آن هم در زمانی که وضعیت امنیتی به نوعی به ثبات رسیده و استان های این کشور شاهد بازگشت اکثریت مردم به زندگی عادی هستند.