ارومیه- ایرنا- معاون نظارت و پایش اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: ۱۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در ارومیه در سال ۱۴۰۰ ثبت شده است که ۱۳ روز آن ناسالم برای افراد حساس و یک روز نیز قابل قبول بوده است.

سعید موسوی روز شنبه در حاشیه جلسه آلودگی هوای ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ارزیابی ها براساس غلظت های شش آلاینده معیار محاسبه شده و هوای خیلی ناسالم و خطرناک برای استان در سالجاری تاکنون ثبت نشده است.

وی اظهار داشت: ۹۲ روز هوای پاک، ۱۸۰ روز قابل قبول در استان ثبت شده و شهریور و آذرماه دارای بیشترین میزان روزهای آلوده بودند.

معاون نظارت و پایش اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته این استان دارای ۵۰ روز هوای پاک، ۲۳۱ روز هوای قابل قبول، پنج روز هوای ناسالم برای گروههای حساس بوده و روز ناسالم، خیلی ناسالم و خطرناکی ثبت نشده است.

وی ادامه داد: شهرستان خوی نیز بیشترین تعداد روزهای پاک با ۷۵ روز،   بوکان کمترین تعداد با ۱۶ روز و همچنین بیشترین روز ناسالم را با ۳۱ روز ثبت شده در سال جاری داشته است.

به گزارش ایرنا، مهمترین آلاینده های شهر ارومیه گردو غبار با منشا داخلی و خارجی و همچنین در فصل زمستان وارونگی دماست که ناشی از تردد خوردوهای فرسوده در شهرهای پرتراکم است.

شش آلاینده معیار نیز شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق، منوکسید کربن و سرب و ازن هستند.