تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تدوین یک سند جامع استکبار ستیزی برای آشنایی دانش آموزان با توطئه های استکباری از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان ضروری است.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی در نشست طراحی و تدوین سند راهنمای برنامه درسی برای آشنایی دانش آموزان با توطئه‌های استکباری آمریکا درباره درج اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی، اظهار داشت: بدیهی است درج مطالب مربوط به اسناد لانه جاسوسی و استکبار ستیزی، جزو وظایف اصلی ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بر همین اساس از سال‌ها قبل این مسئله در مرکز توجه قرار گرفت و در کتاب‌های درسی به شکل‌های مختلف به آن پرداخته شد. این روند اما، از زمانی که مقام معظم رهبری تاکید کردند که معارف انقلاب را وارد کتاب‌های درسی کنیم، شدت گرفت. بر همین مبنا به کمک دانشگاه امام حسین (ع) و امام صادق (ع)، توانستیم مطالبی را انتخاب کنیم و این مباحث را در قریب ۳۰ کتاب درسی به کار بردیم؛ لذا امروز این مطالب در اختیار دانش آموزان است.

ملکی خاطر نشان کرد: نکته اصلی این است که در ارتباط با استکبارستیزی و چگونگی درج اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی، نقشه و طرح منسجمی که شامل ابتدا تا انتهای دوره تحصیلی باشد، نداریم و این خلاء جدی به شمار می‌رود. بدیهی است کارهای پراکنده‌ای در این حوزه انجام شده، اما آنچه که ما را راضی می‌کند و جزء وظایف اصلی ماست، این است که نیازمند یک طرح و نقشه منسجم، و معنادار و مناسب هستیم تا روند را به شکل یکپارچه، معنادار و همراه با رعایت تناسبات روان‌شناختی و هنری دنبال کنیم و به یک متن آموزشی دست یابیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم توجه به این عرصه از دوران پیش دبستانی تاکید کرد و گفت: کتاب های متعددی در این باره تالیف شده اما آنچه که مد نظر ماست، متن یادگیری و آموزشی است که از دوره پیش دبستان، آغاز شود؛ زیرا در سازمان و پس از تاکید مقام معظم رهبری بر بخش پیش دبستان، اقدامات متعددی را شکل دادیم و شتاب بیشتری به کار بخشیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این راستا باید تلاش کنیم یک روند را از دوره مهد و پیش دبستانی آغاز کنیم که پایان آن دوره دبیرستان باشد. بنابراین سوال این است که مسئله استکبار ستیزی و درج اسناد لانه جاسوسی در این بازه زمانی در قالب کدام طرح و نقشه و چگونه باید انجام شود؟

ملکی ادامه داد: تلاش ما این است که در جلسات به بحث و بررسی قواعد کلی و موضوعات اصلی بپردازیم تا در نهایت یک نگاه و جمع بندی حاصل شود. لذا خروجی کار این جلسات می‌تواند به نقشه راه منجر شود. در این راستا کارهای پراکنده، چیزی نیست که به دنبال آن باشیم؛ زیرا نه تنها در این مسئله، بلکه در سایر زمینه‌ها نیز، بر رویه انسجام و کار اصولی تاکید داریم.

وی افزود: به عنوان مثال در مسئله پیری جمعیت که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند، در سازمان وارد عمل شدیم و وظیفه خود دانستیم، در کتاب‌های درسی به دانش آموزان که پدران و مادران آینده هستند، نگرش درست به ازدیاد جمعیت را با روش مناسب تربیتی، آموزش دهیم و نکات لازم را در ذهن آنان ایجاد کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: این کار باید با مدیریت جهادی به نحوی پیش رود تا طی دو یا سه ماه به ثمر بنشیند؛ زیرا کارهای متعدد و پژوهش‌های گوناگونی توسط بخش‌های مختلف انجام شده است که قابل استفاده و بهره برداری هستند. امروز بنیاد بین‌المللی استکبار شناسی فعال شده و پژوهشکده‌ای در بخش بسیج دانش آموزی فعال است. بنابراین می‌توانیم از تجربیات این بخش‌ها و سایر ارگان‌ها در این راستا استفاده کنیم و این مسائل را در قواره تعلیم و تربیت و متون آموزشی قرار دهیم.