بوشهر- ایرنا- سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی یکی از شخصیت‌هایی است که در تاریخ معاصر ایران اسلامی به سبب شاخصه‌های والای فردی و مدیریتی که مردم در او سراغ دارند، فراموش نشدنی شده است؛ ویژگی‌هایی کارا که امروز برای حل مسائل کشور به مطالبه‌ای عمومی از مدیران و مسئولان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، حضور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از میهن و پایداری اسلام، به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تاریخ حضور او در آموزش گردان‌های کرمان تا جبهه‌های جنگ سوسنگرد و فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله تا مقابله با اشراری که در شرق کشور برای سلب امنیت دندان تیز کرده بودند، برمی گردد.

سردار دل‌ها هیچ گاه آرام و قرار نداشت همیشه برای پشتیبانی از انقلاب، خدمت به مردم و مقابله با تروریست‌ها در خط مقدم بود؛ برای او حفظ خط اتوی لباس، دکوراسیون اتاق کار و دیگر تجملات مرسوم مدیریتی اهمیتی نداشت؛ چنانکه در سیل خوزستان برای کمک به مردم خود را به آب زد و به نیروهای جهادی انگیزه داد و در شرایطی که تکفیری ها به زنان، مردان، سالخوردگان و کودکان سوریه و عراق رحم نمی‌کردند، در خط مقدم مقابله با آنان بود.

سپهبد قاسم سلیمانی با ویژگی‌های متعددی از جمله شجاعت، انقلابی و بی تکلف بودن، جهادی عمل کردن، اعتماد به جوانان، توان مدیریتی بالا شناخته می‌شود اما آن ویژگی که بیش از همه مورد توجه عموم مردم قرار دارد مردمی و حضور پیوسته در میدان عمل است که سردار دل‌ها را در اذهان، اسطوره ایستادگی کرده است.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برخلاف برخی مدیرانی که از پشت در بسته اتاق خود به مدیریت امور می‌پردازند همیشه در میانه میدان بود و در چنین شرایطی وقتی نیروها می‌بینند فرمانده در میدان است آنان نیز کم کاری نمی‌کنند و دوشادوش ایشان به میدان می آیند.

شهید سپهبد سردار سلیمانی همیشه در سرما و گرما با سربازان زندگی می‌کرد و هیچگاه در یک اتاق فرماندهی مستحکم و غیر قابل نفوذ حضور نداشت؛ "مرد میدان عمل" واژه در شان سردار دل‌ها است که بسیاری از متفکران جامعه ترویج این روحیه را برای سازندگی کشور الزامی می‌دانند.

به گفته علیرضا یوسفی استاد دانشگاه فرهنگیان بوشهر شهید قاسم سلیمانی را در همه دنیا مرد میدان عمل می‌دانند ایشان به دور از شعار در عمل در کنار مردم سرزمین خود و در آن سوی مرزها و در کنار همه مظلومان و ستمدیدگان بود.

یوسفی معتقد است بازتعریف و بازآموزی سبک زندگی و شیوه مدیریت سردار شهید قاسم سلیمانی ضروری است، نگرش تربیت افراد انقلابی در ساختارهای رسمی آموزش کشور باید ترویج یابد تا این قهرمانان ملی به فراموشی سپرده نشوند.

بیانیه گام دوم انقلاب همزمان با آغاز ۴۰ سال دوم و بعد از تثبیت نظام با هدف ایجاد خلاقیت و نوآوری و فراهم کردن میدان برای نسل‌های بعدی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد تا فرصتی برای جوانانی باشد تا آنان نیز مانند جوانان روزهای اول انقلاب، جبهه و جنگ انگیزه داشته باشند، بتوانند اعتماد جامعه را جلب و مدیریت کنند.

سردار حاج قاسم سلیمانی، با ثبات قدم، اخلاص و مجاهدت توانست از افراد تاریخ‌ساز نسل اوّل انقلاب باشد و در گام دوّم نقش‌آفرینی کند؛ سردار دل‌ها با تقویت جبهه مقاومت بویژه در جریان قریب به یک دهه مبارزه با داعش؛ در انتقال الگو و ارزش‌های انقلاب اسلامی به جهان اسلام که لازمه جدی ورود به مرحله الگوسازی انقلاب اسلامی در جهان اسلام است، نقش جدی ایفا کرد.

او با تربیت نسل دوم انقلاب در میدان عملی جهاد و مبارزه و شکل‌دهی جریان مدافعان حرم، وظیفه انتقال آرمان‌های انقلاب از نسل اوّل به نسل دوّم را به عهده گرفت و این تربیت نسل را نه تنها در میان مردم ایران بلکه در میان جوانان امّت اسلامی و جبهه مقاومت تربیت کرد. نسل دومی که مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب هستند اما  هنوز به آنها اعتماد نمی‌شود و وارد میدان‌های مسئولیت‌های خطیر انقلاب و عرصه مبارزه نشده اند؛ در جریان جهاد علیه داعش توانمندی خود را در یکی از حیاتی‌ترین عرصه‌های مبارزه انقلاب نشان دادند. 

استاد دانشگاه فرهنگیان بوشهر معتقد است که سپهبد شهید قاسم سلیمانی به ظرفیت، توان و ثروت عظیم نیروی جوانی اعتقاد و باور داشت و نه در شعار که در عمل به آنها تکیه می‌کرد.

یوسفی گفت: روحیه جهادی و انقلابی جوانان ثروت عظیمی برای کشور به حساب می‌آید که باید آن را احیا کرد  حال آنکه ساختارهای موجود سیستم اداری کشور در بسیاری موارد موجب تلف شدن ظرفیت‌های جوانان و دلسردی و ناامیدی آنان می‌شود.

از نظر او شهید قاسم سلیمانی ساختار مدیریتی و سازماندهی جدیدی را طراحی کرد و از طریق این شیوه مدیریتی توانست زبانزد عام و خاص شود لازم است نظریه‌پردازی گفتمان شهید سلیمانی باید از سوی متخصصان انجام شود تا آثار مثبت آن در جامعه نمودار شود.

قاسم برجویی فرد پزشک متخصص بوشهری نیز معتقد است سردار سلیمانی براساس همین اعتماد؛ گروه‌های مختلفی از افغانستانی‌ها را در قالب فاطمیون، پاکستانی‌ها را در قالب تیپ زینبیون، نیروهای حشد الشعبی عراقی و نیروهای ملی سوریه را که همگی برگرفته از یک نوع تفکر بودند در فضای مدیریتی گام دوم انقلاب مدیریت می‌کرد و جوانان بدون توجه به اختلاف سنی؛ ایشان را به عنوان فردی از نسل خود که آنها را درک می کند باور داشتند.

او اظهار کرد: در فضای مدیریت کشور بعد از ۲ سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب مسئولان در کلام و لفظ از نیروهای جوان، انقلابی و جهادی یاد می کنند این درحالی است که وقتی به پست، منصب و کار مدیریتی می‌رسند جوانان را نادیده می گیرند و اعتماد نمی کنند این درحالی است که سردار دل‌ها در زمان جنگ تحمیلی و نبرد با داعش بدون توجه به سن و سال، قومیت و کشور افراد تنها براساس شایستگی به جوانان اعتماد و آنان را باور داشت.

به بیان دکتر قاسم برجویی فرد شاید از نظر سن شناسنامه ای شهید سردار سلیمانی با جوانان همرزم خود فاصله سنی زیادی داشت اما به راحتی با آنان ارتباط می گرفت و به آنها اعتماد می کرد  این همان مساله ای است که از گم شده های مسیر انقلاب ما است و باید باتاسی از این روحیه و منش سردار دل‌ها این ظرفیت‌های دست نخورده کشور را به کار گرفت و ساماندهی کرد.

نصر الله شفیعی مدرس دانشگاه در استان بوشهر نیز با اشاره به این خصلت مدیریتی سپهبد سلیمانی تاکید کرد: در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه رهبر معظم انقلب باید به جوانان تکیه کرد و به دنبال ارائه رزومه از سوی آنها نباشیم چرا که توانمندی و اخلاص همان رزومه آنها است چنانکه شهید سلیمانی به این جوانان اعتماد و به وسیله آنها کارهای بزرگی انجام داد.

دوری از تکلف، صداقت و شفافیت همراه همیشگی سردار دل‌ها

ساده زیستی از دیگر ویژگی‌های سردار دل‌ها است، او تجملات و پیرایش بیش از اندازه را نه به فضای کاری که به زندگی شخصی خود نیز راه نداده بود، به دنبال چیزی برای خود، اطرافیان، خانواده و فرزندانش نبود.

ترویج این خصلت پسندیده علاوه بر کاهش هزینه‌ها، مدیران اجرایی کشور را از زیاده خواهی برای خود، خانواده و فرزندان، رانت و لابی‌گری حزبی باز می‌دارد.

به اعتقاد برجویی فرد پزشک متخصص بوشهری، تدبیر و مدیریت سردار سلیمانی جهادی و به دور از جار و جنجال‌های تبلیغاتی و برای مردم بود مساله و مشکلی که امروز مردم با برخی مسئولان دارند این است که  این مسئولان با صداقت و شفافیت با مردم برخورد نمی‌کنند و آن چیزی که برای مردم تجویز می‌کنند خود به آن اعتقادی ندارند این درحالی است که این شیوه رفتاری در مدیریت سردار سلیمانی هیچ جایگاهی نداشت.

برجویی فرد این را هم گفت که صداقت و شفافیت سردار سلیمانی در برخورد با مردم و درک مسائل و مشکلات آنان نشانه سلامت، صداقت و شفافیت این بزرگوار است و مردم وقتی این موارد را از مدیران ببینند به آنان اعتماد می کنند و در واقع همین اعتماد خود یک برگ برنده مدیریتی است.

نصرالله شفیعی مدرس دانشگاه نیز این ویژگی را در سردار دل‌ها بسیار پررنگ می‌بیند. او اظهار کرد: شهید سلیمانی مظهر تقوا، تفکر جهادی، ساده زیستی و تلاش شبانه روزی بود به نحوی که از این دنیا چیزی برای خود نمی خواست و مدیریت را برای تامین منافع شخصی به کار نمی‌گرفت بلکه این موقعیت را  برای خدمت به جامعه، نظام، انقلاب و مردم و محرومان خرج می‌کرد؛ این سبک زندگی منحصر به فردی است که می توان از آن به عنوان یک الگو نام برد.

سردار دل‌ها؛ شخصیتی جامع الاطراف

سردار سپهبد شهید سلیمانی صاحب مکتب اشک و لبخند، صفا و صمیمیت، شجاعت و اقتدار، عرفان و حماسه است؛ همانطور که در مقابل کودکان، جوانان و ملت مهربان و صمیمی بود در مقابل دشمن چهره ای جدی و با اقتدار داشت به نحوی که دشمن با برخورداری از این همه تجهیزات و امکانات اما شبانه و به صورت بزدلانه اقدام به حذف آن اسطوره مقاومت می‌کند.
شهید سلیمانی در عین حال که در بالاترین درجه نظامی قرار داشت اما این روحیه جدی را در برابر مردم از دست می‌داد و بویژه با کودکان مهربانانه رفتار می‌کرد و به عبارت دیگر می‌توان گفت این سردار بزرگ دارای شخصیت جامع‌الاطراف بود.

نصرالله شفیعی این فرمانده و ژنرال نظامی را مظهر عاطفه می‌داند به نحوی که نسبت به کوچک‌ترین مساله مربوط به مردم متاثر و اشک از چشمان او جاری می‌شد و در عین حال با همه گروه‌ها بسیار صمیمی و صبورانه برخورد می‌کرد.

به گفته او سردار دلها محصول تربیت فکری، اخلاقی و عملی اسلام و بنیانگذار انقلاب اسلامی بود و دریچه ای است تا بتوان از طریق آن پی به ظرفیت عمیق انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برد.

شفیعی گفت: باید مکتب شهید سلیمانی که ترکیبی از اخلاق ،انقلابی گری و عمل گرایی است را به صورت خاص در همه ابعاد و حوزه ها تشریح و در رفتار جوانان نهادینه شود در همین راستا باید الگوهای رفتاری ،مدیریتی، اخلاقی و تربیتی او در کتاب‌های درسی دانش اموزان و دانشجویان به نسل جوان معرفی شود و آیندگان این سرزمین بدانند ایران دارای چه اسطوره هایی است.

به اعتقاد او تنها در این صورت است که مکتب شهید سلیمانی به درستی معرفی و به فراموشی سپرده نخواهد شد.

مکتب شهید سلیمانی نباید با گذر زمان کمرنگ شود

۶ صبح ۱۳ دی ماه ۹۸ همزمان با اعلام شهادت بزرگ مرد میدان مقاومت و ایستادگی، همه امت در سوگ از دست دادن قهرمانی به معنای واقعی کلمه "ملی" فرو رفت و گواه این گفته مراسم تشییع چندین میلیونی سردار دل‌ها بود که دنیا را حیرت زده کرد.

مردم هیچ وقت نمی‌توانند نبود او را فراموش کنند ولی آن چیزی که می‌تواند تسلی بخش باشد ادامه راه، منش و سیره سردار سلیمانی در جامعه است؛ شهادت سردار سلیمانی برای ما از خود سردار بیشتر نقش آفرینی می‌کند.

۲ سال از شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد و همه افراد جامعه معترف و معتقدند داغی که بر دل مردم نشست روز به روز با شناخت زوایای ناشناخته این شخصیت پررنگ تر می‌شود و از آن مواردی است که مردم به این راحتی آرامش پیدا نمی‌کنند و هر بار چهره، صحبت‌ها و سخنرانی ها را می‌بینند، منقلب می‌شوند.

سردار سلیمانی مربوط به جناح، گروه، استان و یا کشور خاصی نبود بلکه برای تمام نیروهای جبهه مقاومت دوری از این شخصیت یک خسران بزرگ به شمار می‌رود.

تسلی‌بخش اینکه شخصیت، منش و مکتب شهید سلیمانی برای دشمنان آن از زنده بودن آن شهید درد آور تر است؛ درست است که فقدان سردار خسران عظیمی است اما  امروز یاد و مکتب سردار سلیمانی تاثیر گذاری بسیاری در تمام جبهه مقاومت دارد.

تعبیری که رهبر معظم انقلاب در باره  این شهید به کار بردند این است که باید راه و رسم این شهید به عنوان یک مکتب حفظ شود.