به گزارش ایرنا سردار سعید مطهری زاده روز دوشنبه در نشست راهبری وضعیت تصادفات استان اظهار داشت: آمار تصادفات در خراسان شمالی این استان را جزو پنج استان اول کشور قرار داده است و بر این اساس به لحاظ وقوع این سانحه ها وضعیت نامناسب است.
وی افزود: با توجه به فروکش کردن کرونا و پیش بینی برای افزایش سفرهای جاده ای در پایان سال و نیز فرا رسیدن نوروز و استقبال مردم از سفرها، نگرانی ها در زمینه تصادفات بیشتر شده است از این رو باید تلاش کنیم تا رنگ کارت زرد دریافت شده به رنگ قرمز بدل نشود.
وی خاطرنشان کرد: کاهش تصادفات و پایین آوردن آمار قربانیان حادثه های جاده ای نیازمند تلاش همه مسوولان و دستگاه های اجرایی است تا با رفع نواقص این اهداف محقق شود.
وی افزود: برای رفع نواقص ترافیکی و کاهش آمار تصادفات پیش از این مصوبه های خوبی گذرانده شده اما اجرایی نشده است البته برای رسیدن به اهداف در زمینه کاهش آمار سانحه های ترافیکی با کمبود نیرو روبه رو هستیم.
ضعف در آشکارسازی نقاط پرتصادف جاده های استان
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی هم در این نشست، ضعف در آشکارسازی نقاط پرتصادف در جاده ها را از عوامل وقوع سانحه های ترافیکی عنوان کرد و گفت: برای مثال علائم ترافیکی در محدوده خندقلو که پیش از این جاده دچار رانش زمین شده بود، مناسب نیست و رانندگان غیربومی که از این مسیر گذر می کنند به علت نبود علائم و تابلوهای مناسب، بعضا نمی توانند کنترل لازم با شرایط جاده را داشته باشند.
صادق اسپیدکار اظهار داشت: دوربرگردان ها در محورهای درون و برون شهری استان هم مناسب و استاندارد نیست، وجود آبنماها بویژه در محورهای روستایی و فرعی استان هم یکی از نواقص به لحاظ وقوع سانحه های ترافیکی به شمار می رود، این آبنماها بویژه در زمان وقوع سیل می تواند عامل حادثه باشد.
وی خاطرنشان کرد: دوطرفه بودن جاده ها در مسیرهای فرعی و بویژه در محور اصلی بجنورد-جنگل گلستان هم یکی از دغدغه ها در زمینه وقوع سانحه های ترافیکی در استان است.
وی گفت: البته در برخی مسیرهای اصلی که جاده چهارخطه شده، کشاورزان در گذر از عرض جاده با مشکل روبه رو هستند، به طور مثال در محدوده روستای تاتار در مسیر بجنورد-آشخانه جاده یک طرفه شده است اما فکری برای عبور عرضی کشاورزان از این جاده نشده است، کشاورزان بعضا از داخل رودخانه عبور می کنند و در زمان سیل امکان این تردد وجود ندارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی افزود: عبور عرضی کشاورزان از این جاده اصلی برای فعالیت های خود که به ناچار انجام می شود، تهدید برای جان آنان است.
اسپیدکار با اشاره به اجرایی نشدن نصب دوربین های ثبت تخلف در شهرهای استان گفت: پیش از این در ۲ مرحله به شهرداری مرکز استان در این باره مهلت داده شده بود، اکنون هم این مهلت به شهرداری بجنورد داده می شود و این دوربین ها باید تا انتهای امسال نصب شود در غیر این صورت به دادستانی معرفی می شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: البته شهرداری می تواند در این باره پاسخ خود را ارائه دهد اما ما در راستای صیانت از جان شهروندان دراین باره پیگیر هستیم.
افزایش ۶ درصدی سرعت متوسط خودروهای عبوری از استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این نشست با اشاره به اینکه امسال میزان سرعت متوسط خودروهای عبوری از محورهای استان ۶ درصد افزایش یافته است گفت: به ازای هر یک درصد افزایش سرعت متوسط خودروها، احتمال فوت در تصادفات تا پنج درصد افزایش می یابد بر این اساس احتمال وقوع فوت در تصادفات جاده ای استان تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
جعفر شهامت اظهار داشت: امسال میزان تردد در جاده های استان افزایش یافته و البته شمار سانحه های ترافیکی هم افزایش داشته است.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره شناسایی نقاط پرتصادف در جاده های استان گفت: در چند سال گذشته که شناسایی نقاط پرتصادف جاده های اصلی، فرعی و روستایی در دستور کار قرار گرفت، ۹۶ نقطه پرتصادف جاده های استان مصوب شد که تاکنون ۴۷ نقطه اصلاح و برچیده شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با بیان اینکه پارسال ۱۹ نقطه پرتصادف جاده های استان حذف شد و در این زمینه رتبه چهارم استان های کشور به این اداره کل اختصاص یافت افزود: تا پایان امسال ۱۵ نقطه پرتصادف استان حذف می شود.
خراسان شمالی در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از آن گذر می کنند.