به گزارش دفتر امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایینژاد در دیدار مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: به برکت جمهوری اسلامی وضعیت جادههای کشور و استان با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و امروز کمتر شهرستانی را داریم که راه ۲ بانده ندارند.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه اقتصاد کشور وابسته به حمل و نقل است گفت: در نظام جمهوری اسلامی توجه خاصی به موضوع بیمه رانندگان و مشکلات حوزه حمل و نقل شده است.
آیت الله طباطبایینژاد همچنین بر تقویت خدمات و توسعه امکانات رفاهی بین جادهای استان برای افزایش ماندگاری مسافر و اشتغال زایی تاکید کرد و گفت: احداث مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی نقش مهمی در اشتغالزایی و خدمات بهتر به مسافران دارد.
وی استقرار امکانات در نمازخانهها و مجتمع های بین راهی استان را ضروری برشمرد و افزود: در دین مبین اسلام بر مساله نظافت و بهداشت تاکید شده و اقامه نماز از واجبات دین ماست و از آنجایی که مردم نیاز به استراحت و بهداشت دارند، همه باید تلاش کنند تا امکانات مورد نیاز به نحو مطلوب در این مجتمع ها فراهم شود.
امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: فاصله برخی از شهرهای استان حتی از فاصله بین ۲ استان در برخی از مناطق کشور بیشتر است و ضرورت دارد برای رضایتمندی و رفاه حال مردم حداقل امکانات را در این مسیرها فراهم کنیم.
اعتبارات راههای روستایی متناسب با نیازهای استان اصفهان نیست
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان نیز گفت: متاسفانه راههای استان مورد بی مهری قرار گرفته و اعتبارات قابل توجهی برای این بخش اختصاص پیدا نکرده است.
مهدی خضری افزود: از مجموع پنج هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به راههای روستایی کشور تنها ۲۱میلیارد تومان به استان اصفهان اختصاص یافت که جوابگوی نیاز روکش آسفالت تمامی راهها نیست.
وی ادامه داد: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اداره کل راهداری استان اصفهان توانست ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی را روکش آسفالت کند.
مدیر کل راهداری استان اصفهان با اشاره به مشکل کمبود قیر و گرانی این محصول در کشور افزود: با وجود تولید قیر در کشور متاسفانه از کمبود آن رنج میبریم چرا که مشکلات این حوزه بسیاری از طرحهای عمرانی جاده ای را زمین گیر کرده است.
خضری خاطرنشان کرد: در ابتدای سال ۹۹ قیمت هر تن قیر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده و هم اینک این رقم به تنی ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
وی هزینه روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر راه های استان را حدود ۱۱ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این افزایش قیمت ها مشکلات حوزه راهداری را دو چندان کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه راههای اصفهان خسته است، ادامه داد: با وجود گستردگی راههای شریانی، بزرگ و آزاد راهها در استان اصفهان؛ اما بودجه راههای استان خوب نیست و میطلبد مسوولان کشور نگاه متفاوت تری نسبت به راههای اصفهان داشته باشند.
وی با اشاره به ۲۶ آذرماه یادآور فرمان ویژه امام برای جهاد تخلیه بندرهای کشور افزود: آن روز شاهد عملکرد بسیجی گونه در حوزه بندرها بودیم، اما بسی جای خوشحالی است بعد از ۴۲ سال از تاریخ انقلاب بازهم شاهد حرکتهای جهادی در حوزه حمل و نقل هستیم و با وجود تحریم ها بازهم رانندگان در حمل و نقل بار و مسافر به وظیفه ذاتی و عرفی و شرعی خود عمل میکنند و در حوزه جهاد تخلیه بندرها فعالیت خود را انجام میدهند.
وی ابراز داشت: در شرایط سخت کرونایی که خیلی جاها تعطیل بود رانندگان نسبت به حمل کالای اساسی فعالیت داشتند که نقش مهمی در وضعیت کشور داشتند و رانندگان وظیفه خود در خدمت به مردم را فراموش نکردند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان افزود: در حوزه راهداری نیز با توجه به شرایط اقتصادی سخت کشور حفظ و نگهداری راههای کشور بسیار مهم است و فعالان حوزه راه با سخت کوشی ویژه برای عبور و مرور ایمن تلاش کردند.
خضری در ادامه به احداث مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی اشاره کرد و گفت: هم اینک در استان ۵۴ مجتمع خدمات رفاهی فعالیت دارند که توسط ناظران بهداشتی و بازرسان اداره کل رصد می شوند.
وی رفع خواب آلودگی، خستگی و کاهش تصادفات جاده ای را از مزایای احداث این مجتمع ها بیان کردو افزود: در طراحی و جانمایی مجتمعها به گونه ای عمل کرده ایم که هر راننده پس از ۲ساعت رانندگی در این مجتمع ها به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان گفت: با توجه به کویری بودن و پراکندگی شهرستانهای استان خستگی و خواب آلودگی از عوامل اصلی تصادفات جادهای به ویژه در جادههای کویری است که این مجتمعها میتوانند نقش مهمی در کاهش این مشکلات داشته باشند.