مشهد- ایرنا- شهردار مشهد با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص محل دفن پیکرهای شهدای گمنام در میدان شهدای این شهر گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس محل دفن این شهدا را تعیین کند.

سید عبدالله ارجائی روز دوشنبه در جلسه کارگروه اجرایی تدفین پیکرهای شهدای گمنام در مشهد با بیان اینکه شورای اسلامی شهر طی مصوبه ای به شهرداری اجازه داده است که در عرصه میدان شهدای این شهر تدفین داشته باشد افزود: برای تعیین محل دفن در این عرصه باید کمیته قانونی تدفین شهدا ذیل اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نظر بدهد.

وی به مباحث مطرح شده در خصوص محل تدفین شهدای گمنام در عرصه میدان شهدا اشاره کرد و ادامه داد: موضوع پیچیده نیست و اصل مساله که دفن شهدای گمنام در عرصه میدان شهدا، بوستان ملت و استانداری خراسان رضوی است، تعیین تکلیف شده است.

شهردار مشهد گفت: در ارتباط با فضا سازی مراسم و تبلیغات مناسب، شهرداری اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تا سه‌شنبه شب زمان دارد که هم بررسی بیشتری برای تعیین محل تدفین شهدا در عرصه میدان شهدا داشته باشد و هم نظر علما را در این زمینه جویا شود و درکنار آن نظرات فرزندان شهدا و ایثارگران را نیز بشنود.

ارجائی ادامه داد: پس از بررسی و شنیدن نظرات و پیشنهادات تصمیم نهایی را باید کمیته تدفین که وجهه قانونی دارد بگیرد و مکانی را مشخص کند که از نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که متولی اصلی در کشور است تایید شود، اما تاکید این است که این اقدامات با توجه کامل به مسائل شرعی انجام شود.

وی گفت: طراحی یادمان‌هایی که قرار است در محل تدفین شهدا نصب شوند باید به فراخوان گذاشته شود و با تعیین جایزه ای درخور از بهترین طراح ها و معماران بومی و ملی برای طراحی استفاده شود تا یادمانهایی فاخر متناسب با فضا به ویژه میدان شهدا طراحی و اجرا شود.

شهردار مشهد افزود: در مجموع باید یک یادمان زیبا، فاخر و در شان میدان شهدا طراحی و اجرا شود. 

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست گفت: کمیته تدفین محل مناسبی را برای تدفین شهدای گمنام در عرصه میدان شهدا تعیین می کند.
سردار حسینعلی یوسفعلی زاده افزود: میدان شهدا با توجه به نام مبارکی که دارد باید محل دفن شهدا باشد و با تصمیم بسیار خوبی که با پیگیری‌های شهردار و شورای اسلامی شهر مشهد گرفته شده، شهدا در میدان شهدا آرام خواهند گرفت.

وی ادامه داد: با این اقدام ارزنده تمامی رهگذران و مراجعان از فضیلت شهدا بهره مند خواهند شد و درکنار آن افرادی که در این محل استقرار دارند با یاد و نام شهدا می‌توانند بهتر به مردم خدمت کنند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: قرار شده است طی امروز و فردا کمیته قانونی تدفین شهدا با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف برای تعیین دقیق نقطه دفن از میدان شهدا بازدید کرده و محل تدفین را نهایی کنند.

وی افزود: در این کمیته نماینده ای از شهرداری و اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تعدادی از معتمدان حضور خواهند داشت و از نظرات کارشناسی آنها استفاده و پس از بررسی های همه جانبه نظر نهایی برای تعیین محل دفن شهدای گمنام در عرصه میدان شهدا اعلام خواهد شد.

سردار یوسفعلی زاده ادامه داد: با نظری که از دفتر آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان برای تعیین محل دفن شهدا در میدان شهدای مشهد دریافت کرده ایم، دستمان برای انتخاب محل تدفین بازتر شده و از محدودیت انتخاب فضا خارج شده ایم و کل عرصه می تواند محل انتخاب باشد، لذا با گرفتن نظرات افراد صاحب نظر نقطه مناسبی که موجب رضایت خدا و مردم باشد برای تدفین شهدای گمنام انتخاب خواهیم کرد.

مراسم تشییع پیکر مطهر ۱۶ شهید در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مشهد و شهرستانهای استان برگزار می‌شود.

علاوه بر اجرای برنامه‌های ویژه برای ۲ شهید تازه تفحص شده، یعنی شهید مدافع حرم اهل بیت (ع) حسین نظری و شهید دفاع مقدس علی اکبر آخوندی، ۱۴ شهید گمنام در هشت نقطه شهر مشهد شامل پادگان شهید برونسی سپاه پاسداران، استانداری خراسان رضوی، میدان شهدا، صنایع حضرت یونس (ع) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بوستان ملت و همچنین شهرستان‌های نیشابور، طرقبه شاندیز و گناباد به خاک سپرده می‌شوند.